LG F14A8TDS Review

dotato 30 september 2012, 1.655 views

LG F14A8TDS

Pluspunten

• stomen en niet meer strijken is een plus
  • zeer stil behalve bij het begin als er iets met water moet gebeuren

Minpunten

• er kan maar 4kg was in in plaats van de geadverteerde 8kg
  • uitgestelde start is niet raadzaam met wasbol en gaat in stappen van 1 uur

Wasresultaat Score: 4
Het goede: De stoom is echt geweldig als je niet je hemden wilt strijken. Gewoon in het opfrisprogramma, ophangen en tada, goed genoeg. Opfrissen is niet gelijk aan wassen => na het wassen opfrissen. Kost wel energie, maar strijken is ook niet gratis.

Het grote nadeel is dat de machine geen 8kg kan wassen, ondanks de verkoop specificaties. In de handleiding staat overal over 4kg. De weegschaal komt op 4,5kg en dan is de wasmachine echt te vol om voor een goed resultaat te zorgen. Dit is dus geen 8kg machine maar een 4kg machine.

Een ander nadeel is het resultaat van de 1400rpm centrifuge. Dat is echt zo slecht dat na 24 uur aan de lijn het nog nat is.

De uitgestelde start is onhandig. Je kunt instellen over hoeveel tijd de was klaar moet zijn in stappen van 1 uur beginnend met 3uur. Een nadeel is dat de weging van de was gelijk plaatsvindt. Hierbij wordt de trommel rondgedraaid en als je wast met een bolletje dan is al je wasmiddel gelijk over de was verspreid, wat de was niet echt ten goede komt.

De machine is zeer stil, maar een waterslagdemper is een must. In het begin vindt er een rare sequentie met water pakken plaats en dat geet veel herrie.

In vergelijking met een bekende onder velen, de Turnamat, is de LG F14A8TDS
- minder zwaar te beladen (Turnamat is 5kg)
- een stuk stiller
- volgens de specificaties een stuk zuiniger
- iets vriendelijker in gebruik met automatische centrifuge, maar met veel slechter resultaat
- is het stomen echt geweldig
- een stuk zwaarder

Ik zou deze machine aan niemand aanraden behalve als je voor de stoom optie gaat. Het lijkt echt te werken.

Heb jij ook een LG F14A8TDS?

Op Amazon lees ik alleen maar goede reactie's over F14A8TDS. Ik lees daar wel dat het heel belangrijk is om de machine goed waterpas te zetten. Zou het kunnen dat dat bij u niet het geval is en dat daardoor de machine minder goed werkt?

Ik was nl aan het overwegen deze te kopen.
Nee, staat waterpas.
Na lang gebruik denk ik dat zelfs 4kg wat aan de hoge kant is.
Ik heb het nog niet uitgezocht maar gegeven dat er ongeveer 3,5kg in kan en niet 8kg maakt dit ding vast geen A+++ apparaat.

Het is geen slechte wasmachine, de getallen kloppen alleen niet.
Een goede wasautomaat. Ik kan mij niet vinden in de review van dotato.

Ik krijg er (wel met moeite) 8 kg in. Zit er minder in dan is het grote voordeel dat de was na centrifugeren (na mijn 1600 tpm AEG nagenoeg zelfde droogresultaat!) heel erg los in de machine zit. Geen opeengedrukte was dus, prima.

Stoomprogramma's
Geweldig. 3 overhemden erin, 20 minuten wachten, ophangen & laten drogen, klaar. Prachtig resultaat.

Stabiel en stil
De motor zit direct op de as, dus als je de machine goed waterpas zet en op de bijgeleverde stickers (met schuurpapier-achtig materiaal) zet staat hij buitengewoon stabiel. Ook tijdens het centrifugeren. Darrbij is hij tijdens het wassen extreem stil.

Starttijdkeuze / display
De startuitstel kan beter. Het zou handig zijn om deze ook 1 en 2 uur te kunnen instellen. Nu kan alleen 3 uur t/m 24 uur (met stappen van 1 uur) gekozen worden. Het zal wel te maken hebben met de precieze weging (7x!) van het wasgoed. Het voordeel is echter dat de machine heel precies is met de looptijd. Bij mijn AEG en Bosch was deze indicatie zeer zwak en week vaak zelfs meer dan 10 minuten af.
Het zou ook handiger zijn voor ons om de eindtijd te zien i.p.v. alleen de looptijd.

Overig
De waterslagdemper heb je alleen nodig als de wateraansluiting in je huis daar aanleiding toe geeft. Het is wel zo dat er in het begin veel kleine beetjes water in de machine worden gepompt.

Aanrader
De LG F14A8TDS is een aanrader voor de grotere gezinnen, of koppels of individuen die niet willen strijken. Of die allergisch zijn, want hij verwijdert ook allergenen.

Een bijkomend voordeel is dat de machine helemaal geen stroom verbruikt als hij klaar is. Handig als je 's nachts wast.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.