Specificaties Niet gestabiliseerd met een filtermaat van 82mm - Bekijk alle specificaties

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM Review

Ad- 3 oktober 2012, laatste update op 3 oktober 2012, 12.583 views

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM

Pluspunten

• Beeldkwaliteit: scherpte
  • Beeldkwaliteit: bokeh
  • 2.8 over hele zoombereik

Minpunten

• Prijs !
  • Nabewerken in b.v. Lightroom soms nodig wegens chromatic abberation.

AF-snelheid Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 5
Handling Score: 5
Review Canon 24-70 f2.8L II USM

Redenen voor mij om deze lens te gebruiken:

* Veel in het duister/donker parties e.d.: dus 2.8 over hele bereik is belangrijk,
* Veel portret fotografie, dus gewenst is geringe DOF (Depth of field), maar wl scherp bij f2.8 die je dan moet gebruiken.
* Ik wissel niet graag van lezen, dus zoek een evenwicht tussen goed zoombereik en kwaliteit van de lens.
* Andere lezen die ik heb zijn 16-32 en 70-200 mm: deze past daar mooi in: maakt de collectie compleet,
* Ik verwacht dat dit mijn meeste gebruikte walk-around lens wordt.

Emotionele voorkeur
Dit zijn veelal niet de juiste of beste rationele argumenten: daarom heet het ook: emotionele voorkeur. Bij een aanschaf probeer ik voor mezelf helder te hebben wat de rationele argumenten zijn, en wat de emotionele. Ik ben de eerste om toe te geven dat ik gewoon een lens met dat rode randje wil hebben. Ik heb geen zin om daarna allerlei technische argumenten om te buigen (of weg te laten) zodat het lijkt alsof het alleen maar een rationele keuze was.
* Conceived added value
-- Canon L lens is voor my tha boss.
-- Het imago wat het uitstraalt: een camera/lens is als een uniform: er gaat gezag van uit, emotioneel met een Tamron veel minder.
-- De 24-70 is DE standaard uitrusting van elke professionele (Canon) fotograaf,
-- Ding test erg goed op allerlei sites.

Size sensor camera
M'n camera is full frame: dat beperkt de keuze in lenzen

IQ - Image Quality
* MTF - resolution - sharpness.
Ding reeft retescherp beeld. Zowel in het midden, als aan de randen, zowel op 24 mm als 70 mm.
Voor mij is portretfotografie belangrijk: moet dus scherp zijn een derde van de randen, op F2.8: en dat istie.
* Falloff display
* Blooming
* Ghosting
* Flare
* Contrast bij volle lensopening,
Blooming, ghosting, flare: heb foto's gemaakt: bloemetje op voorgrond, directe zon er achter. Qua contrast, ghosting, flare, blooming allemaal prachtig. Vooral het contrast vind ik fraai: mooi doortekend beeld, terwijl er pal naast/boven erg veel licht/hoog contrast is
* Wat ik minder interessant vind, omdat ik het met Lightroom kan repareren:
1. Distortion: Barrel,
2. Distortion: pincushion,
3. Distorion :Moustage
4. Distortion: Vignetting,
5. Chromatic abberation (lateral / longitudinal) center

AF -Autofocus
* snelheid AF: hij is snel en stil.
* AF nauwkeurigheid is goed
* AF misses: altijd goede AF focus (zeg 98% of meer): daar heb ik de lens te kort voor. Eerste indruk is positief.
* AF focus geluid
Heel stil: voor fotografie meer dan goed. Voor video moet ik het nog proberen, lijkt me geen probleem.

FTM-Full Time Manual focus
Inderdaad: dat kan gewoon: met de hand aan de focus zitten terwijl het AF ook aan het werk is.

IS - Image stabilization
Neen. Was leuk geweest voor in het duister ng langere sluitertijden, en vooral bij het filmen.
Mocht je veel filmen: laat deze lens links liggen en koop de Tamron 24-70.

Minimum focus distance
38 cm, wat de lens ook geschikt maakt voor semi-macro, wat ik erg waarderen kan in een walk-around lens, want ik wil b.v. op een vakantie of een beurs nog wel eens details vastleggen.

Bokeh
Hier heb ik uitgebreid mee zitten spelen, omdat dit voor mij belangrijk is, het is altijd een van de sterke punten van Canon geweest.
D.w.z. op wat voor manier is datgene wat out-of-focus onscherp.
Er is erg duidelijk verschil in bokeh bij diafragma 2.8, 8,0 en 22. Alle zijn mooi afgerond, zelfs met heel sterk licht in de achtergrond (de zon !) gaat de bokeh overbelichtte stukken niet overheersen. Erg knap gemaakt van Canon.
>>edit>> Drie foto's toegevoegd, met bloemetje op voorgrond, en zon door de bomen op de achtergrond om een achtergrond te hebben met sterk licht (door de bladeren heen): een van de tests waar Canon het (veel) beter doet dan de Tamron. Foto's zijn met F-stops resp. 2.8, 8.0 en 16.

Gewicht
Iets over 800 gram, ik vind het prima, mijn vrouw vind het te zwaar.

Bouw(kwaliteit)
* degelijkheid: Daar heb ik geen verstand van, dus hier (wederom) alleen emoties: voelt goed, geen speling, reageert lekker op zoom en focus.
* Weathersealing
Jawel: kan tegen stof en vocht want het is een L-lens. Op diverse evenemetnen heb ik met camera n lens in de motregen rondgelopen, en dan is het wel een lekker idee dat je spullen daar tegen kunnen.
* Gebruik converters
Voorste, buitenste ring, draait niet mee, dus je kunt er ee houder met filter opzetten (b.v. grijsverloop... u weet wel waarom).

Ronduit belachelijk, helemaal vergeleken bij de Tamron 24-70, die bovendien image stabalisation heeft, en dus een veel betere lens is voor video. Hier maakt Canon misbruik van de Canon-fan boys die deze lens gaan kopen no-matter-what. Zonnekap zit er staandaard bij. 82 mm UV filter (heb ik er standaard altijd op), moet nog separaat aangeschaft worden. 2e hands waarde: dat is dan weer een voordeel: wil je het ding ooit verkopen krijg je er ook nog fatsoenlijk wat geld voor terug.

Om rekening mee te houden
Garantie:
Op het continent waar je het gekocht hebt. Dus als je het in USA koopt, ook dr weer inleveren wanneer er iets stuk gaat.
Garantieperiode: 1 jaar ??
Service van Canon de winkel: ls hij stuk is, kun je dan iets anders lenen ?
Wat is gemiddelde reparatietijd: dagen, weken, maanden ?
Verzekering, en wat precies (schade, diefstal...), hoe met vervangend iets...

Vergelijk met alternatief
Een van de meest opvallende alternatieven is de Tamron 24-70: voor minder dan de helft van de prijs toch 95% van de kwaliteit van de Canon, n dan ook nog image stabalization heeft. Tamron heeft weer andere nadelen, zoals minder geschikt voor macro.
Oh, en bij Tamron zit de afstandsring dicht bij de camera, en de zoomring vooraan. Als je meerdere Canon lenzen heb is dat niet intuitief werken.
Als het alleen maar een rationele keuze was geweest, was het de Tamron geworden: het verschil in prijs/prestatie is botweg te groot.
Verschil met de vorige Canon lens is klein, gezien het prijsverschil: dus een ander altenatief is een 2e hands (nieuw wil niet meer !) van de vorige versie van deze lens.

Als het geld geen bezwaar is, n je bent er gehecht aan de bezitter te zijn van een Canon L-lens: kopen dit ding.
Even afgezien van de kosten: verschrikkelijk mooie /goede lens.
Als het geld wl een bezwaar is, en/of je bent een wat rationeler wezen: kijk serieus naar een alternatief zoals 2e hands Canon (van de vorige versie), of de nieuwe Tamron 24-70.

Heb jij ook een Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM?

De Tamron SP 24-70 f2.8 VC kan je vanaf 950 euro op de kop tikken, dus het verschil in euros is ongeveer 1300. Daar kan je 'bijna' een FF camera voor kopen.
@the_BiNK

De Tamron is inderdaad een heel stuk voordeliger. En ja de Mark II is de scherpste 24-70 volgens de eerste berichten. Maar de Tamron is scherper dan de versie 1 en heeft een 4 stops beeld stabilisatie.

Is hij ook de dubbele prijs waard? Want als de type 2 een 9 scoort en de tamron een 8,9 die is ook “weathersealed” is de prijs kwaliteit een beetje ver te zoeken. Ik heb inmiddels aardig wat spul uit de canon top range. En wat “gratis_vodka” ook aangeeft de canon service voor pro en semi pro van canon met 2 of 3 dagen repair service en half jaarlijkse kalibratie is een pre. Alleen kun je van de Tamron twee exemplaren kopen en houd je nog eurotjes over voor een 50mm F1.4 of een nieuwe flitser.

Voordeel Canon

Voordelen Tamron
Ruim de helft van de prijs al vanaf 929,-
4 stops IS
Scherper dan type 1

Ik ben nooit fan geweest van de eerste versie van de 24-70 ten opzichte van de alternatieven groot zwaar enorme zonnen kap en ook niet de aller scherpste lens goed maar niet uitzonderlijk. De 24-105 is net iets veelzijdiger en als je dan toch al een 16-35 heb (@ad- typo je hebt 32 staan ipv 35) een 50mm F1.4 of 1.2 en de 70-200 II dan heb je voor die ene stop minder, andere alternatieven dan de oude 24-70 en is de 24-105 een prettigere allrounder die niet onderdoet voor de 24-70 en zo niet zelfs scherper is.

De 70-200 II is een hele mooie lens en de nieuwe 24-70 is naar het schijnt scherper op 70mm dan deze ik heb hem zelf niet 1 op 1 kunnen vergelijken (24-70 II versus 70-200 II). De 70-200 II is zijn geld zeker wel waard maar waarom er voor dat bedrag dan geen IS af kon op de 24-70 II is me een raadsel. Al jaren word er gehoopt op diverse fora dat er een IS versie van komt maar nee. Niet dat IS zalig makend is maar het helpt in veel gevallen wel. En met de film wereld die voor de DSLR’s gaan is IS in een lens als deze zeer wenselijk. Je ziet veel trouw reportage filmers dan ook grijpen naar de 24-105 wegens diens IS systeem . Ik heb er nog geen gezien die met de oude 24-70 filmt. En in deze prijs range mag het er best op zitten. Als het al op een kit lensje als de 18-55.

[Reactie gewijzigd door vavoem op 6 oktober 2012 23:16]

dat de prijs hoog is, is zeker zo. Maar vergeet niet dat alle lenzen tegenwoordig een stuk duurder zijn.

Deze lens is bedoeld voor de professionele fotograaf;. ik heb de lens vrijdag opgehaald en er al werk mee gedaan; dit is een werkpaard met betere beeldkwaliteit dan de Tamron.

1300 euro prijsverschil (in de btw, dus excl. minder) is op de levensduur gezien zeer acceptabel. Dat haal ik er makkelijk uit.

Bedenk tevens dat ik als beroeps liever alles bij CPS onderbreng. Is er een probleem met het ding, dan kan ik in amstelveen gewoon een leenexemplaar krijgen en is de eigen lens binnen 2 dagen gerepareerd. Bij Tamron ben je het ding wel ff wat langer kwijt.

Ben je net wat minder kritisch, gebruik je zo'n lens vooral voor hobby of wellicht semi-pro, is het niet erg als support minder snel is, dan kan ik me goed voorstellen dat de Tamron een betere keuze is.

[Reactie gewijzigd door gratis_vodka op 1 oktober 2012 12:05]

overigens vraag ik me 1 ding af; je schrijft 'op diverse evenementen heb ik ermee in de regen gelopen'. Heb je er 1 uit het buitenland? De 1e batch van deze lens is nl. pas vrijdag in NL aangekomen en uitgeleverd aan de dealers.

Het verschil tussen v1 en v2 is overigens een stuk groter dan jouw review aangeeft. Ik heb een stuk of 3 exemplaren van de V1 gebruikt en geen enkele haalt het bij de scherpte, contrast en kleuren van hetgeen ik heb gezien in de paar dagen dat ik de v2 heb. Deze is bijv. op 2.8 net zo scherp als een goed exemplaar van de 24mm 1.4 mk II op 2.8.
Nee vodka: dat was met een andere L-lens. Maar het is wl een reden om weer een Lens (hoofdletter L) (weathersealed dus) te willen hebben.
Dat van die CPS is een goed punt bij de garantie/service. Thx.

De laatste opmerking van je kan ik niet volgen:
L betekend niet gelijk Weather sealed. ;-)

CPS kan erg handig zijn. Allen de voorwaarden om je aan te mogen melden zijn vrij pittig.
Voorwaarden zijn hier te vinden
Zelf erg happy met mijn CPS account, kom je in aanmerking zeker aanmelden.

Heb de 24-70 II nu al tijdje in het bezit en ben er erg content mee. Is beetje standaard objectief geworden. De 24-105 de deur uit gedaan en geen spijt van. Mis de IS niet echt.

Heb zelf nog wel overwogen om de Tamron VC te kopen, maar de twee die ik in de winkel kreeg om te testen, waren gelijk al niet goed. AF, en scherpte waren niet. Beide zijn ook gelijk door de winkel retour gestuurd. Ze hadden nog drie stuks liggen. Hiervan was er nog n niet goed. Na 45 minuten een goed exemplaar op de camera. Deze heeft mij eindelijk niet kunnen overtuigen tot een aankoop. Scherpte stelde toch wel teleur zeker aan de randen. Uiteindelijk toch maar besloten om de 24-70 aan te schaffen.
"L betekend niet gelijk Weather sealed. ;-)"

Daar heb je gelijk in als het gaat om modellen met een introductie datum van het vorige millennium. Maar deze dino’s zijn aan het uitsterven. Het zijn er alleen stiekem meer dan ik dacht.

Lijstje met L Dino’s die nog nieuw te koop zijn.

EF400mm f/5.6L USM 1993
EF200mm f/2.8L II USM 1996
EF135mm f/2L USM 1996
EF180mm f/3.5L Macro USM 1996
EF300mm f/4L IS USM 1997
EF100-400mm f/4.5-5.6L IS USM 1998
EF35mm f/1.4L USM 1998

Sinds 1999 zijn alle L lenzen Weather sealed.