Specificaties Small form factor, 6 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Sharkoon MS140 Review

Deejac 30 september 2012, laatste update op 30 september 2012, 2.072 views

Sharkoon MS140

Pluspunten

• Ingebouwe ventilator, lekker stil.
  • Compact
  • Afwerking
  • USB 3.0
  • Verwijderbaar tussenschot

Minpunten

• In mijn geval 19 pins aansluit voor USB 3.0

Deze kast heb ik gekocht naar aanleiding van de bbg september 2012. Ik kreeg namelijk het verzoek om een goedkope kamer pc uit te zoeken voor mijn ouders. Deze kast stond in de bbg genoemd bij de basis pc en ben hier dus ook voor gegaan. Even voor de duidelijkheid, ik had nog nooit een pc gebouwd dus alles was nieuw (inclusief het schrijven van een review).

Toen ik de kast, met de overige bestelde onderdelen, binnenkreeg en openmaakte zag het er allemaal keurig uit. Lekker korte beschrijving, genoeg extra schroefjes voor hdd e.d. en goed verpakt. Echter toen ik nog eens goed naar de verpakking keek bleek er een 19pin connector bij te zitten voor de usb3.0 aansluitingen aan de voorzijde. Dit in tegenstelling tot de eerder geschreven review. Hier baal ik achteraf wel een beetje van. Ik ben namelijk bewust voor het betere moederbord in de bbg gegaan, de Asrock A75 Pro4-m en hier zitten dus alleen usb3.0 aansluitingen op de achterzijde. Gelukkig zit er naast de 19pins aansluiting ook een usb2.0 aansluiting op deze kabel voor op het moederbord en daar heb ik gebruik van gemaakt.

Verder is de kast mooi zwart, voelt degelijk aan en de ventilator lekker stil. Stiller in ieder geval dan de standaard koeler op de processor a8-3850. Helaas, voor mijn ouders, zit er op die ventilator blauwe led verlichting, dit verhoogd voor sommige waarschijnlijk het ultieme gamers gehalte maar voor in de huiselijke omgeving misschien iets t. Ik vindt het persoonlijk wel mooi en het valt van de voorkant minder op dan ik bij voorbaat dacht. Ik heb vanwege de blauwe verlichting ook nog de fractal design core 1000 in overweging genomen, maar deze heeft de knoppen aan de zijkant en is dus in de computer kast waar hij komt te staan niet echt geschikt.

Voor de kabels heb ik de plaats gebruikt waar je normaal je card reader in zou stoppen, want er is geen kabel management aanwezig. Zelf vindt ik de kast nog redelijk opgeruimd ogen, maar dat komt ook omdat ik er weinig in heb zitten. Er is verder een handig tussenschot die verwijderbaar is, waardoor je als je het nodig hebt 4 hdd kunt monteren of 6 ssd. Heb je minder opslag nodig maar meer ruimte voor je GPU dan haal je het tussenschot eruit en kun je zelfs kaarten kwijt met een lengte van 36cm, aldus de verpakking. Zelf heb ik het tussenschot verwijderd voor een beter airflow van de ingebouwde ventilator.

Zie de foto's.

Heb jij ook een Sharkoon MS140?

@ Quad
Er zit zowel een molex doorlus aanlsuiting aan, mannetje en vrouwtje, als een 3 pins aansluiting voor op het moederbord. Ik heb zelf de 3 pins aanluiting gebruikt. De blauwe led fan is inderdaad minder, maar heb dit bewust niet genoemd bij positieve of negatieve eigenschappen omdat dit echt een smaak kwestie is. Hij is van de buitenzijde wel een stuk minder opvallend dan dat je van de binnenkant zou zeggen.
Kijk eens aan, bedankt.
Hij is niet makkelijk te verwijderen (wl toegankelijk!) dat is vervelend, ik zie niet zo snel vergelijkbare behuizingen met die stijl en kwaliteit.

Als de computer in een kast terecht kwam was het geen probleem, maar hij staat in de huiskamer helaas.

[Reactie gewijzigd door Quad op 1 oktober 2012 13:39]

Toevallig heb ik deze case ook voor mijn ouders gebruikt :)
De voorste fan is eruit te schroeven, waar het echter zo vast zat dat de schroefkop het begaf.
Kortom met een boormachine is hij uiteindelijk door een ledloze fan vervangen.

Terug naar de review. Je geeft de punten goed aan waar deze kast zich kan onderscheiden en ik vond het goed leesbaar. Dat een videokaart van 36cm erin past klopt, maar is niet aan te raden. Mijn Gigabyte GTX507OC paste erin, maar alles boven de kaart krijgt dan te weinig lucht toevoer. Misschien is de MS120 dan beter door de 2x 120mm fans.
@kaykok23
Badankt voor het compliment :)
Ik heb er zelf ook everna gedacht om deze fan te vervangen, maar ik vond deze fan minder geluid maken dan verwacht en heb hem zodoende laten zitten. Was stiekem ook bang dat ik iets zou slopen :P . Wat dat betreft is het antwoord van WallieX beter, daar spreekt de persoon uit ervaring.
Heeft de intake fan een Molex n 3 pins aansluiting of alleen molex? Mooie budget kast met USB3.0 en niet hoog. Alleen ik vind die led fan echt 3x niks voor de locatie waar hij naar toe kan. :')
Hiermee kan je de USB3kabel doorlussen en op USB 3 aansluitingen achterop 't moederbord aansluiten: http://dx.com/p/2-port-us...onverter-blue-15cm-142154
je doet het best goed voor je eerst keer ;)
Prima Preview
en is het mogelijk (zonder hem te slopen) om de voorfan te vervangen :?
Op zich een goede review, geeft een aantal aandachtspunten aan.
Jammer dat voor het vervangen van de front fan eventueel een boormachine gebruikt moet worden.
Vwb de USB3.0 connector, je moet dus of de kast bij het mobo uitzoeken of omgekeerd.
In mijn geval denk ik aan een MSI H77MA-G43 mobo en daar zit een 19 pins connector op.
Klopt het, dat de HD / SSD vertikaal komen, dat zag ik op http://www.computerbase.de/bildstrecke/34864/1/
Inmiddels de kast zelf aangeschaft, er komt een eigen review, maar nu alvast mijn oplossing van het blauwe licht.
Na verwijderen van het front zie je op iedere hoek van de fan een led lampje met draadjes.
Gewoon van ieder lampje 1 draadje doorknippen.
Geen blauw licht meer en mijn fan draait nog vrolijk door.
Mooi, dat is dus makkelijk op te lossen. Ben er trouwens wel aan gewend geraakt, de bauwe led naast de powerknop stoort eigenlijk meer. Maar erg bedankt voor je tip! Ben benieuwd naar je review.