Specificaties 4" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Apple iPhone 5 32GB Wit Review

bannan 30 september 2012, laatste update op 17 november 2015, 3.519 views

Apple iPhone 5 32GB Wit

Pluspunten

• Sneller
  • Meer pixels

Minpunten

• Geen baanbrekende nieuwe functies

INLEIDING:

In deze beoordeling zal ik met name een vergelijking maken met mijn oude Iphone 4, zodat mensen die overwegen een upgrade te doen hier hun voordeel me kunnen doen. Over de telefoon zelf zijn namelijk al tientallen reviews online. google:iphone 5 review.

Mijn contract liep af en aangezien ik dan weer een nieuw toestel kan "uitzoeken" ben ik me eens gaan verdiepen in het aanbod. Ik maak veel gebruik van telefoon bel ongeveer 500 minuten, luister dagelijks 2 uur muziek, bekijk een vast aantal website en mail veel. Wat voor mij belangrijk is dat ik het einde van de dag haal met een telefoon.

Eerdere telefoons:
Iphone 3G
Samsung Galaxy 1
LG 2x Speed
Iphone 4

Omdat ik de meeste telefoons "gratis" krijg heb ik rustig gekeken naar de kanshebbers hieruit kwam de volgende shortlist:

Nokia 920 - beste camera op de markt, leuke gimmicks in de software, en WM8 belooft veel goeds standaard 32 GB, lekker groot scherm.
Samsung Galaxy 3 - Complete telefoon, scherm en camera blijven wat achter bij de rest
Samsung Note 2 - Sneller en zeer groot, ben erg nieuwsgierig hoe dit zou zijn.
Iphone 5 - niet veel vernieuwing, alles is verbeterd. Gemiddelde camera, kleinste scherm, goed scherm, erg snel.

Eigelijk is de keuze met name een O.S. ding.

WM8 - weinig van bekend, maar na gespeeld te hebben WM 7.5 was ik wel nieuwsgierig, de interface vind ik erg mooi en de samenwerking tussen de apps in het besturingssyteem is goed uitgewerkt.

Android - Android, heb ik eerder gehad en vond het niet af (4.0 laatste versie die ik ken) dit gevoel kwam door spontane reboots, en applicaties die vastlopen. Groot voordeel is dat Android meer doet met online gegevens. (voorbeeld, als er een adres is, herkent android dit en, 1 klik en maps opent, bij IOS moet je dan knippen plakken)

IOS - IOS is al lang op de markt en kent daarom weinig bugs, applicaties lopen nooit vast en ik heb nog nooit een spontane reboot gehad. (bij Android 2.3 en 4.0 kwamen deze zaken regelmatig voor) IOS is af, dat wil zeggen dat alles zonder problemen werkt.

Nadat ik alles had bekeken was het duidelijk ik koop een Nokia 920.

Na deze keuze begon het toch te knagen, en bleek dat ik verpest ben door Apple, als ik overstap naar iets anders als IOS ben ik de lul. Ik heb veel producten van Apple:

Mac Pro
Apple TV
Ipad

Ik ben gedoemd!

EERSTE INDRUK

Nadat ik in het forum wat had rondgekeken zag ik een "actie"van cool-blue.

Iphone 5 - 32 GB bij een abo voor 54 euro. gelijk besteld.

Eenmaal ontvangen, meteen aan de slag. Zoals verwacht kan je, via wifi, een reserve kopie terug plaatsen waardoor je nieuwe telefoon er precies uitziet als je oude. In vergelijking met de Iphone 4 valt het direct op dat je geen nieuwe mogelijkheden hebt, IOS blijft IOS.

De telefoon voelt weer heel degelijk aan, maar zoals altijd eerst even afwachten wat de ervaringen zijn met dit toestel over 3 maanden.

De nieuwe oordopjes zien er goed uit, de oordopjes die bij de iphone 4 zaten waren slecht. Ik gebruik zelf oordopjes van Jamo van ear in type. Dus over de kwaliteit kan ik verder weinig zeggen.

Nieuwe stekker, handiger past aan beide kanten erin. Bij de vorige stekker moest je eerst kijken welke kant zijde je de bovenkant was.

Apple heeft het scherm oppervlak vergroot, de ruimte die niet wordt gebruikt voor het scherm is afgenomen, zie foto. Zowel boven als onder is het witte oppervlak kleiner als bij de iphone 4. Hierdoor neemt het scherm een nog groter deel van de voorkant in beslag.

In vergelijking met de Iphone 4 is de 5 een stuk lichter, ik vind dit niet beter of slechter.

ERVARING

Wat merk ik:

Scherm: Het scherm geeft de kleuren beter weer, ook de zwartwaarden lijkt een stuk beter waardoor het allemaal wat contrast rijker wordt. De extra pixels zijn handig met name bij het browsen, maar ik betrapte me er bij de 4 en nu ook bij de 5 vaak op dat ik toch wat pixels mis in de breedte, ik scroll vaak van links naar rechts. De extra pixels in de hoogte lossen dit probleem niet op.

Iphone 5 vs iphone 4

Snelheid: De iphone 4 werkt erg snel (browser is veel sneller in IOS 6), maar bij sommige apps moest je best lang wachten, de iphone 5 is 4x sneller dan de iphone 4 en dit merk je bij veel applicaties. Alles gaat nog sneller.

Apps: veel applicaties zijn nog niet gepdatet, waardoor ze nog de oude resolutie gebruiken, ik ben bang dat sommige door mij gekochte apps nooit meer gepdatet gaan worden waardoor de extra pixels nooit gebruikt gaan worden.

Apple heeft de koptelefoon aansluiting naar onder geplaatst,dit leek mij een vreemde keuze. In gebruik bevalt dit eigenlijk best goed. Met name wanneer je muziek luistert en gebruik maakt van je telefoon hoef je nooit meer ruzie te hebben met het snoer.

Verder:
Maps heeft nu ook navigatie, deze praat de route in onverstaanbaar Nederlands aan elkaar.
Siri is actief, de laat anderen denken dat je gek bent functie
2e mircofoon voor ruisonderdrukking, met de oude telefoon kreeg ik al nooit klachten, nu ook niet.
8 MP camera 3 mp meer dan voorheen, voor snapshots was de oude camera ook prima, deze is iets beter.
Panorama functie, voor de vakantie die je nu niet meer kan betalen ;)

Ik heb geen nadelen kunnen vinden. Waar ik vroeger echt nieuwe mogelijkheden kreeg is dit meer een speed upgrade.

Dat is het!

Goed product sneller en iets meer pixels.

Natuurlijk zijn er wat andere zaken die nieuw zijn, maar die gebruik ik zelf amper.

Batterij ziet er goed uit, maar daar heb ik het toestel te kort voor.(verwachting is: iets beter dan de 4)

CONCLUSIE

Moet je upgraden:

Mocht je het toestel los willen kopen en heb je nu een 4, bedenk dan goed dat je niks extra's kan het is dan veel geld voor wat meer snelheid. Ik raad je dan eerder aan een Ipad te kopen.

Mocht je geen Apple producten verzameling hebben of geen gebruik maken van de samenwerking tussen de apple producten. Overweeg een Nokia 920 :)

Heb jij ook een Apple iPhone 5 32GB Wit?

Mooie introductie naar het hoe en waarom van je aanschaf - ik vind alleen de review zelf dan wat mager.

Wat ik me ook afvraag: je zegt nu dat je bij IOS 4 wel eens moest wachten, maar dat je nu met 5 er doorheen vliegt. Ik krijg altijd zo'n wasmiddelreclame-gevoel bij Apple. Het is altijd FANTASTISCH, totdat een nieuw versie uitkomt. Dan was de oude opeens nog wel eens niet fantastisch, maar de nieuwe is FANTASTISCH.

Ik zou het interessant vinden als je dat wat had uitgediept, want n van je redenen om IOS te kiezen is: 'IOS is af alles werkt, nooit vastlopers, geen haperingen'
Bedankt voor de feedback, ik heb de review aangepast, ik zal straks nog iets meer de diepte in gaan.

Als reactie op dat "FANTASTISCH", dat klopt natuurlijk niet. Toen de Pentium 4 uitkwam was deze FANTASTISCH, toen daarna de Core duo uitwam was deze FANTASTISCH, dit maakte de P4 in 1 klap niet meer FANTASTISCH. Zelfde principe geldt hier, deze telefoon is 4x sneller dan de oude iphone 4, dat maakt de oude telefoon niet slecht maar de nieuwe wel FANTASTISCH.
Dat heb je goed verwoord. Ik ben het daar wel mee eens, een nieuw product wat beter is als een oude wordt altijd als fantastisch omschreven.

Ik snap alleen wel waar drvinnie het over heeft, als je Apple's eigen woorden pakt "The best phone we've ever made" dan denk ik bij mezelf. "Ja, halloo!!! Het zou eens niet de beste telefoon zijn die je ooit hebt gemaakt, dat zou toch absurd zijn als de vorige beter is als de nieuwe." Dat herhalen ze overal constant, maar dat is dan ook de hersenspoel, marketing strategie die ze toepassen.

Als je maar vaak genoeg bepaalde woorden herhaalt wordt er in de gedachte van de consument een verbinding gelegd tussen die woorden. "Best" en "Phone" komt wel vaak voor, en het is dus ook niet gek dat mensen de telefoon koopt alsof het een vaatje zout is.

Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon een prima product, en een telefoon. Maar net als iedere andere telefoon heeft het zijn minpunten. Iedereen zou dat eens eerlijk moeten leren erkennen, vaak is dat moeilijk als je een product zelf in bezit hebt. Voor velen is dat het gevoel alsof je zelf hebt gefaald door de verkeerde keuze te maken, dus praten ze een hoop goed.
even een kleine aanmerking over de Galaxy S3: De camera blijft helemaal niet achter, maar is juist zeer goed voor een 8mp Sony module. Volgens velen beter dan de iPhone 4S, en de iPhone 5 camera is in elk geeval niet drastisch verbeterd.

Scherm is persoonlijk, ik vind t t beste scherm op de markt, maar ik kan me voorstellen dat het even wennen is als je van een hoge PPI IPS LCD af komt.
Ik heb de toestellen zelf niet in de hand gehad, maar ik heb het gebaseerd op de volgende link:

Hieruit komt naar voren hoe goed de Nokia 920 is, maar ook hoe "slecht" de andere telefoons het doen. De S3 viel hier echter op, vandaar.
Met iOS 4 bedoel je denk ik de iPhone 4(s)? :+
Review is wat aan de kale kant maar verder wel lekker goed onderbouwt.
Wat de Iphone 5 betreft vind ik het een beetje een afdanker, ik zelf als Android gebruiker had iets meer verwacht van Apple. Ik dacht dat ze met iets spectaculairs kwamen net zoals de S3 ( ik weet de vergelijking is niet correct maar goed) en hier kwamen ze dus gewoon niet mee.
Zelfs als een Android gebruiker (Galaxy S Plus) ben ik een klein beetje teleurgesteld in Apple..
maare... om daar ff op terug te komen, wat is er nou zo revolutionair van de S3? ik zie eigenlijk alleen maar achteruitgang vanuit mijn POV gezien. Apple is weer in Aanzien gestegen.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 30 september 2012 21:16]

Ten eerste:
- Quad-Core 1,4 Ghz
- 16/32/64 gb + SD card slot
- Amoled scherm 4,8"
Ten tweede deze telefoon is in verhouding met zijn broertje (S2) een heel stuk beter en kost geen honderden euros extra. De Iphone 5 heeft enkele verbeterpunten en je betaald hier gelijk honderden meer.. Beetje zinloos.

En het belangrijkste Android; open en vrij. iOS niet. Ik zie geen iOS roms... Jij?
Inhoudelijk:

De quad core is langzamer als de processor in de Iphone 5

SD kaart slot - de meerderheid van de gebruikers heeft voldoende aan 16 GB, is dit niet zo dan is dit een heel goed punt.

Scherm - Het scherm van de iPhone 5 wordt alom als beste getest. De grote van de S3 kan erg veel voordeel hebben, ik kan de S3 ook gewoon met 1 hand bedienen. Dit is dus persoonlijk.

De prijs - een iphone kost 200 euro meer

Verbeterpunten - de iphone is weldegelijk verbeterd, ook de S3 is verbeterd
Ik wil hier toch even op reageren, je opmerking over de S3 komt neer op het volgende:

Jij vraagt je af wat er zo revolutionair is aan de S3?

Jij ziet een achteruitgang bij S3 t.o.v. iets dat wij niet weten (welke telefoon refereer je naar)
Je vindt apple nog beter dan dat je al vond, door iets dat je niet met ons wil delen (hoe komt dat?)

Mensen kunnen onmogelijk een reactie hierop geven, of begrijpen waarom jij vindt wat jij vindt.

Een beetje in de trant van, ik vindt supersnathan94 niet slim! Ik zijn IQ is veel lager. Ik zie eigenlijk alleen maar een grote teleurstelling in die jongen. Mrjraider is weer in mijn aanzien gestegen.