Specificaties 12,1MP • Full HD filmen • 5x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Canon PowerShot S100 Zwart Review

Dr. Malsain 30 september 2012, laatste update op 30 september 2012, 784 views

Canon PowerShot S100 Zwart

Pluspunten

• Zeer uitgebreide camera met veel mogelijkheden
  • Gebruikersinterface niet complex, zonder handleiding kom je al een eind
  • Mogelijkheid tot RAW
  • Slowmotion video

Minpunten

• Voor deze prijs (+/- 350 euro) had Canon wel een hoesje mee mogen leveren
  • Optie om volautomatisch panorama's te maken had de camera compleet gemaakt
  • Automatische belichting werkt niet altijd zoals je zou willen

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 4
Voorlopig nog geen volledige review maar enkel een aantal positieve en negatieve eigenschappen die me opvielen. Ik ben geen expert en er zijn genoeg goede reviews te vinden over deze camera.

In veel reviews lees ik dat de korte accuduur als negatieve eigenschap wordt ervaren. De accu gaat inderdaad naar schatting tussen 200 en 300 foto's mee indien GPS is uitgeschakeld. Dit is voor mij voldoende aangezien ik niet vaak meer dan 100 foto's per dag maak. Wel heb ik een tweede accu aangeschaft voor het geval ik een keer met een lege accu kom te staan. Accu's van het type NB-5L zijn beschikbaar vanaf 20 euro.

Tot op heden lijkt de camera betrouwbaar. Wel moet ik opmerken dat de eerste camera defect was vanuit de winkel. Van de verkoper begreep ik dat het vaker was voorgevallen. Ook hadden ze een camera retour gekregen met de welbekende "Lens error". Hij beweerde dat dit niet onder garantie valt en het een dure reparatie is. Wees dus zuinig op je S100 en kijk uit met stof en zand.

Heb jij ook een Canon PowerShot S100 Zwart?

Over die lens error heb ik dit gevonden, handig om even het serienummer te checken of je het brakke onderdeel aan boord heb:
Bedankt voor deze toevoeging. De bewering van de verkoper dat de "lens error" niet onder garantie zou vallen is blijkbaar niet juist.

Het gaat dus om camera's met een serienummer tussen 29xxxxxxxxxx en 41xxxxxxxxxx. Het serienummer van mijn camera begint met 46. De kans op problemen met het lensmechanisme zou niet al te groot zijn. Tot op heden heb ik nog geen problemen gehad met de camera.
Graag gedaan. Handiger is nog deze link naar de Nederlandse Canon site, met adressen en formulieren van reparateurs.

Wat bedoel je trouwens met "Automatische belichting werkt niet altijd zoals je zou willen" en hoe vaak komt dat voor? Kan ej er omheen werken?
Het zal te maken hebben met mijn beperkte gebruikerservaring maar ik heb al een aantal keer moeite moeten te doen om onderbelichting te vookomen.

Ik probeerde een foto te maken vanuit een uitkijktoren met in de verte een heidelandschap. Doordat de lucht veel lichter was, werd de gehele foto donderder. Ik heb een aantal verschillende instellingen geprobeerd tot de belichting beter werd. In automaat mode was het sowieso niet voor elkaar te krijgen.

Zoals ik al schreef ben ik geen ervaren fotograaf. Iemand met meer ervaring zal met een dergelijke situatie minder problemen hebben.