Specificaties 4" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Apple iPhone 5 16GB Zwart Review

Shaverion 29 september 2012, laatste update op 3 oktober 2012, 8.639 views

Apple iPhone 5 16GB Zwart

Pluspunten

• Snelheid
  • Camera
  • Beeldscherm

Minpunten

• Maps
  • Geen comptabiliteit met de meeste oude accessoires

Eindelijk heb ik hem binnen, de iPhone 5! Ik heb er nu een een tijdje mee gespeeld en ga daarop een review schrijven, deze zal ik later na meer gebruik nog aanpassen. Omdat er al een hoop reviews zijn zal ik in de mijne vooral schrijven over de overgang van iPhone 4 naar 5.

Unboxing

Het is natuurlijk altijd weer een plezier om je nieuwe iPhone uit z´n doosje te halen, je krijgt een mooi strak en relatief klein doosje die netjes in plastic zit wat met je nagel makkelijk te openen is. Na het openen van de deksel ligt daar boven de rand uitstekend de nieuwe iPhone 5, allemaal identiek aan de iPhone 4 dus. En dat veranderd niet met de iPhone 5 want onder het de iPhone 5 houder vind je weer een net hoesje voor de boekjes en daaronder de accessoires in plastic. Wat wel veranderd is zijn de accessoires zelf maar later daar meer over.

Design

Elke review zal het zeggen maar ik herhaal het nog maar eens: als je de iPhone 5 voor het eerst oppakt voelt hij ontzettend licht aan. Dat ligt ook een stuk fijner in je hand, wat ook bijdraagt aan het fijner liggen in je hand is de dikte. Deze is in tegenstelling tot de lengte afgenomen en dat merk je goed ook al is het maar 2mm, de lengte is met 8mm gegroeid en merk je dan eigenlijk nauwelijks. Dus al met al een fijn toestel om in je hand te hebben. De afwerking is net zoals de iPhone 4 weer helemaal top, alles sluit strak op elkaar aan en ziet er perfect uit.

Of je het design mooi vind is natuurlijk een kwestie van smaak, maar ik ben er erg positief over. Het is erg strak en vooral mijn zwarte ziet er heel zakelijk uit, de schuine randen maken het echt 1 groot geheel. Waar bij de iPhone 4 de metalen rand echt om de iPhone zit valt deze helemaal weg in het ontwerp bij de 5. De mute en lock buttons zijn in het de afmeting van de iPhone 5 meegegaan en zijn dunner geworden en lijken daardoor langer maar na metingen blijkt dit niet het geval te zijn. De mute knop bied trouwens wel wat meer weerstand en is daardoor wat lastiger te gebruiken maar het kan ook komen dat het soepeler gaan na mate je het meer gebruikt. verder is in de rand vanwege de nano sim de simkaarthouder verkleint net als de dockconnector wat wel mooi is. De jack-aansluiting is verplaatst naar de onderkant wat wel even wennen is maar op zich wel logisch met het in je zak doen van de telefoon, het is wel een nadeel dat je niet even snel de telefoon half omhoog kan trekken om de tijd te zien. Verder zit aan de onderkant nog de speaker en microfoon die allebei meer ruimte hebben gekregen, de gaatjes inplaats van een groot gat met een gaasje ervoor ziet er erg mooi uit en vallen minder op. Wat als laatste opvalt zijn de 3 streepjes van de antenne bij de iPhone 4 die veranderd zijn naar 4 streepjes naar de iPhone 5. Ze vallen door het kleine kleurverschil wel minder op en de locatie is ook verbeterd, ze zijn nu een doorloop van de scheiding tussen glas en metaal en verdelen daardoor de rand in 2 evengrote zijkanten en een evengrote onder en bovenkant. Op de voorkant is verder weinig veranderd alleen is de camera van naast de speaker naar boven de speaker verplaatst. Op de achterkant zie je meteen het verschil in materiaal, persoonlijk vind ik het aluminium er mooier uitzien en ook degelijker. Het gebruik van een randje glas viel mij reuze mee en is absoluut niet lelijk, het laat de iPhone er zelfs iets minder langwerpig uitzien. Verder is de camera iets veranderd wat wel beter in het design past maar verder niet echt opvalt.

De iPhone ziet er al met al wel een stuk degelijker uit maar of hij dat ook echt is weet ik niet, het aluminium zal wel waarschijnlijk wel beter bestand zijn tegen vallen als de glazen iPhone 4 achterkant maar minder krasbestendig zijn. Waar ik wel blij mee ben omdat ik er toch een full-body protection opplak om het design te behouden maar krassen te voorkomen. Wat daardoor wel wegvalt is de feel van het aluminium en dat is wel jammer.

Scherm

Het 4" scherm is een halve inch groter als de iPhone 4 maar in gebruiksgemak scheelt het eigenlijk niks voor mij, ik heb wel een redelijk grote hand en kan zonder mijn duim extra ver uit te strekken of mijn hand iets te bewegen nog in de linkerbovenhoek komen. Als je de iPhone gebruikt merk je er eigenlijk niks van en alles voelt heel natuurlijk terwijl het natuurlijk wel informatie laat zien. Wat ook erg opvalt is dat de kleuren een stuk mooier zijn, alles is helderder en het contrast is beter geworden. De kijkhoek is daardoor ietsje beter geworden maar deze was al super. Het wit lijkt een stuk witter geworden te zijn en het zwart lijkt iets minder zwart te zijn maar als je de helderheid een heel klein beetje verlaagt word deze wel gelijk.

Snelheid

Bij het gebruik van de iPhone 5 merk je meteen hoeveel sneller hij is, iets zo simpel als de instellingen openen gaat plots vele malen sneller. Waar bij de iPhone 4 nog geladen moet worden komt het bij de iPhone 5 gewoon meteen naar boven. Ook het openen van een webpagina gaat stukken sneller en bij zware applicaties merk je al helemaal goed hoe groot het verschil is. Bij de iPhone 4 ergerde ik me regelmatig aan laadtijden die nu bij de iPhone 5 minimaal zijn, wat hieraan ook helpt is te weten dat je de snelste smartphone van het moment hebt en dat je daarom weet dat er in ieder geval niemand is die minder lang als jou moet wachten. Gelukkig gaat deze snelheid niet ten koste van de batterij want deze is volgens mij verbeterd, test zullen dit natuurlijk bevestigen of ontkrachten.

Camera

De camera is echt een hele verbetering ten opzichte van de iPhone 4, je hebt nu natuurlijk 3megapixels extra tot je beschikking. Die 8megapixel camera maakt echt hele scherpe foto's, vooral bij voorwerpen of afstand of als je inzoomt zie je het grote verschil. Maar de beeldstabilisatie is nog beter te merken, om een gelijke foto te maken op de iPhone 4 en 5 moest ik het wel een paar keer overdoen omdat de 4 net iets verschoven was en daardoor minder scherp terwijl de 5 dit niet een keer had. Wat ik daarbij ook merkte is dat de iPhone 5 veel sneller de flits gebruikt als hij op automatisch staat, ik zat in een goed verlichte kamer en de helft van de tijd werd de flits gebruikt terwijl de iPhone 4 daar geen gebruik van maakte. Als het wat donker was en de flits uit staat versloeg de iPhone 5 de 4 ook met een grote afstand, en bij veel licht ook. Ik maakte een foto van een fel hallogeen spotje en de iPhone 4 gaf allemaal roze vlekken weer en een grote witte vlek terwijl de witte vlek bij de iPhone 5 maar iets groter als het spotje echt was weergaf en er geen vlekken te zien waren.

Het verschil word nog groter bij filmen, dit was bij de iPhone 4 eigenlijk niet echt mooi omdat alles onscherp was maar bij de iPhone 5 is dit niet het geval. Ook hierbij gaat het weer beter in donkere en lichtere omgevingen en de stabilisatie is ook verbeterd. Het verschil tussen de frontcameras is weer een stap groter, en een flinke ook. Fotos maken van jezelf met de frontcamera was niks, je kon deze fotos namelijk toch niet als profielfoto ofzo gebruiken omdat je de pixels bijna kunt tellen. De nieuwe frontcamera is nog steeds geen supercamera maar prima voor zijn doeleinde. Facetimen waar deze camera hoofdzakelijk voor bedoelt is word hier een stuk prettiger van.

Accessoires

De accessoires die je bij de iPhone 5 meegeleverd krijgt zijn een adapter, llightning kabel en de earpods. De adapter is precies hetzelfde als die van de iPhone 4 en omdat ik er daar al genoeg van rond het liggen ging die meteen weer terug in het doosje. De llightning kabel is wel een grote verandering, alle oudere kabeltjes, docks en accessoires werken nu namelijk niet meer. Of dit het waard is hangt een beetje af van het aantal wat je er hiervan hebt, voor mij met een lading kabeltjes en een paar accessoires is dat wel het geval. De kabeltjes ware namelijk ondertussen bijna allemaal gesneuveld en deze voelt zeker degelijker aan. De connector is wel lekker klein wat op het eerste gezicht geen voordelen lijkt te hebben maar als je de kabel ergens langs of doorheen moet trekken is dit wel weer een voordeel. Wat voor mij een heel groot pluspunt is is de mogelijkheid om de connector er op 2 manieren is in te steken, want ik weet niet hoe ik het voor mekaar krijg maar het lijkt alsof ik elke keer het de eerste keer verkeerd deed bij de iPhone 4. Hij gaat er ook makkelijker in, en om een uitstapje te maken van het vergelijken met de iPhone 4 gaat hij er ook makkelijker in als de mini-usb.

De earpods zijn ook een hele verbetering op de oude, het geluid klinkt beter als de vorige en ze zitten ook fijner. Hiervoor zal ik apart nog een uitgebreide review schrijven en dan hier de link plaatsen.

iOS

Tot nu toe eigenlijk alleen nog maar lof over de nieuwe iPhone maar dat veranderd hier, iOS 6 is geen succes. Het brengt wel een hoop welkome veranderingen maar dat is ook alles wat het is, en dat terwijl er voor het eerst ook een onwelkome verandering tussen zitten. Het eerste punt is natuurlijk maps, hoewel ik er zelf nog geen last van gehad heb zijn er wel dingen die verminderd zijn. Het eerste is het gebrek aan openbaar vervoer, ik gebruikte hier al een andere app voor maar voor mensen die dit wel gebruiken is het echt een nadeel. Wat voor mij wel een nadeel gaat zijn is het gebrek aan locaties, deze zijn best minimaal in de nieuwe app. Er zitten blijkbaar ook wat bugs in maar die ben ik nog niet tegen gekomen. Er zitten wel een paar voordelen aan, en het eerste is de turn by turn navigatie wat best goed werkt en zeker fijn is als je geen navigatie in je auto hebt en geen dure navigatie software wilt betalen. De 3D functie heeft eigenlijk op de meeste plaatsen geen nut, maar de satelliet beelden zijn bij mij in de buurt in ieder geval wel meer up to date. Bij die van google stond er nog een trampoline in onze tuin die er al 6jaar ofzo niet meer staat terwijl er wel onderstaat (op maps.google.nl) dat de kaart uit 2012 is.

Eerst dacht ik dat het ook een gemiste kans was om niks met de extra ruimte te doen op het nieuwe scherm maar daar ben ik op terug gekomen. De meeste apps maken namelijk gebruik van lijsten, dus worden er gewoon extra opties weergegeven. Waar dat niet zo is zoals in de weer app word er ook wel gebruik van gemaakt door het weer van die dag verticaal in een rij weer te geven. Of bij de foto's app waar de knoppen niet meer voor de foto zitten, en geen zwarte balken meer bij films.

De lading kleine functies is toch wel weer fijn, de niet storen functie bijvoorbeeld werkt erg goed. Facebook intergratie is fijn (al gebruik ik het zelf niet), passbook zal in de toekomst waarschijnlijk heel handig zijn, panorama maakt hele goede panorama foto's, gedeelde fotostream is wel grappig, safari is verbeterd, reply with message is ook handig en waar ik erg blij mee ben is de privacy tab. Natuurlijk is in vergelijking met de iPhone 4 Siri toegevoegd wat erg leuk is alleen jammer dat er nog geen Nederlandse Siri is. Itunes en de Applestore zijn ook wel positief veranderd, het horizontale op sommige plekken is alleen wel minder.

Het lijkt erop dat Apple steeds meer om en om focust op hardware en software waar we dus bij iOS 7 weer een mooie update gaan krijgen. Ik heb wel een verlanglijstje maar dat is iets voor volgend jaar.

Overige

Als laatste zijn er nog wat dingen mij opgevallen, zoals de speakers. De nieuwe speakers hebben natuurlijk een grotere opening om het geluid uit te laten komen en ik weet niet of het daardoor komt maar het geluid is zeker mooier en kan ook harder. Dat laatste is aan de ene kant fijn als je met meerderen iets luistert maar ook minder voor de aso's onder ons die hun muziek in openbare ruimtes met iedereen delen. De microfoon heeft ook een upgrade gekregen en het klinkt net iets beter, wel een hoop minder ruis. Er is ook extra support voor 4g maar daar heb ik nog geen gebruik van kunnen maken, wifi zou ook sneller zijn en een app downloaden ging ook een stuk sneller maar ik weet niet of dat door de snellere processor komt of door de snellere wifi. Ik heb daarom even een speedtest gedraaid en de ping en uploadsnelheid zijn wel telkens beter bij de iPhone 5 maar de downloadsnelheid wil nog wel eens in het voordeel van de iPhone 4 liggen.

De overgang van de iPhone 4 naar de iPhone 5 is een flinke, vooral de snelheid en camera zijn enorm verbeterd. Verder is de iPhone 5 eigenlijk op elk vlak superieur maar vooral bij die 2 punten merk je het verschil, en de extra iOS functies die beschikbaar komen zijn erg fijn zoals Siri en panorama. Het hangt er een beetje vanaf wat je met je iPhone doet welke andere functies belangrijk voor jou zijn maar elk is zo'n beetje wel veranderd. Als je niks met je camera doet en de snelheid is volgens jou nog goed genoeg is er geen reden om te upgraden, maar als je eenmaal een iPhone 5 in handen hebt gehad wil je nooit meer terug!

Heb jij ook een Apple iPhone 5 16GB Zwart?

Meer advertenties

"Kritiek", ik vind het meer afkraken. De reviewer heeft geschreven uit zijn eigen ervaringen en wat hij wel of niet belangrijk vindt. Facebook integratie, kan voor de ene persoon nuttig zijn, maar voor een ander weer helemaal niet. Het mooie is: je mag het gebruiken, het is niet verplicht. AMaps is matig, dat heeft zelfs de CEO van Apple toegegeven, dat haalt de reviewer dus ook gewoon netjes aan.

Jktje, ik vind juist dat jij feiten en meningen door elkaar haalt. Volgens de review van Tweakers, heb je vast zien langs komen, is de iPhone de snelste toestel van het moment. Dan kan je wel beginnen over de nieuwe Nokia, maar die is simpel weg nog niet uit. Anders kunnen we ook alvast vaststellen dat de IPhone 5s, Galaxy 4 sneller worden dan iPhone 5.

Tegen kritiek kunnen, ik citeer: Kortom Apple komt met een leuk speeltje voor de Apple zombie's maar het is niets voor mij en voor vele met een gezond verstand. Iemand meegegeven dat hij geen gezond verstand heeft omdat hij kiest voor iPhone, wow geweldige opbouwende kritiek. Beter dan dit zul je niet vaak tegenkomen.
Nee, hij op die van jou blijkbaar.
Normaal iets onderbouwen kun je niet en je komt alleen maar Apple bashen.
Dat je niks van Apple moet hebben, prima.
Jij vindt het niks..anderen vinden het super.
Maar ga op zijn minst een beetje onderbouwen en kom met feiten.

Ach, volwassen worden duurt bij de 1 wat langer dan bij de ander.
Meh, vind je Maps argumenten redelijk gekopieerd wat op grote websites wordt geroepen. Ik gebruikte al geen google maps dus maps voor ios6 is voor mij sowieso loos. Je gebruikt het zelf amper zeg je ivm de OV app.

Minpunt voor mij over iOS6 = juist die facebook integratie, die is helemaal niet fijn, ik wil namelijk helemaal niet dat mijn FB contacten in mijn contactenlijst komt en ook niet dat FB dingen in mijn agenda gaat zetten.....

Fotostream zat al in iOS5 wat je iPhone 4 draaide (mag ik hopen) dus niet echt een nieuwe functie, zelfde geld voor privacy mode in Safari

Siri niet NL, roepen we ook al een jaar. Zal ook nog wel even duren.

De iPhone 5 is een mooie upgrade voor een 4, maar niet perse noodzakelijk.

Groter scherm meh, had voor mij ook nog niet eens gehoeven. Echt hele grote pluspunten behalve dat hij weer sneller is staan er bijna niet op mijn lijst.

Plus je negatieve eigenschap van niet compatible met oudere accessoires, untrue er is een converter, ja die kost geld maar maakt hem wel compatible.
Ik zeg niet dat ik het amper gebruik ik zeg dat ik de nadelen niet gemerkt heb, en wat voor punten moet ik dan over maps vertellen? De grote websites hebben toch gewoon gelijk, facebook gebruik ik zelf niet had het er wel staan maar toen toch maar weggehaald zal het zo wel terug plaatsen. Fotostream bedoel ik eigenlijk gedeelde fotostream, misschien niet duidelijk dus zal ik ook toevoegen. Dat iedereen al roept dat Siri nog niet in Nederland komt betekent toch niet dat ik dat moet weglaten, ik probeer hier een complete review te schrijven. Dat iPhone 5 een mooie upgrade is maar niet perse noodzakelijk is ook mijn conclusie. En als laatste is naast de andere dockconnecter hij ook vanwege formaat niet meer compentabel met een hoop accessoires en een converter is ook vaak niet de oplossing dus dan zak ik "de meeste" toevoegen.
Maps is gewoon ook kut dus er valt weinig meer over te zeggen. GPS op Maps is slechter, het heeft slechts 10% van de winkels/vestigingen (en dat zelfs in Londen!) van Google Maps en de stijl/detail is om te janken.

iOS6 is sowieso niets meer dan een leuke additie van een paar kleine features en een vernaggelde nieuwe Maps versie. Hoefde m.i. helemaal niet eigenlijk.

Daarintegen lijkt mij de iPhone 5 weldegelijk een van de beste toestellen van dit moment. Qua specs misschien iets minder dan de concurrentie maar op iOS is hij alsnog de snelste, de grootte is juist perfect (4.8" baksteen met een hand, misschien leuk voor Nederlanders maar niet voor gemiddelde mensen), de design is top en je betaalt je inderdaad blut maar dat doe je ook voor Bose speakers in je woonkamer die overpriced zijn maar er heel elegant uitzien.
Waarom zou je na 2 jaar een iphone 4 gehad te hebben geen nieuwe telefoon mogen kopen zonder hier commentaar op te ontvangen?

De dual core overgens in de iphone 5 is op papier minder maar in de praktijk blijkt de schade bepert te zijn. De dual core weet zelfs beter te scoren op benchmarkt dan de quad core van de s3source.

Meerwaarde ten opzichte van de iphone 4: Iemand die een samsung s1 bezit waarvan zijn 2 jarig abonnement is afgelopen mag een samsung s3 halen omdat het zogenaamd een super upgrade bied zoals: een joekel van een scherm (waardoor de telefoon uit mijn broekzak komt), verder zitten er nog wat leuke functies op zoals NFC (wat nog niet word ondersteunt in nederland..behalve je OV kaart uitlezen). Maar wanneer iemand een iphone 4 bezit waarvan zijn 2 jarig abonnement afloopt, een iphone 5 haalt word deze voor gek verklaart.. De meerwaarde is o.a.: een groter scherm, veel snellere cpu (zelfde als htc, samsung of welke andere concurrent dan ook) (ofterwijl apple doet het zelfde als samsung in dit geval snellere cpu en een groter scherm)

De prijs is inderdaad ook hoger, maar hiervoor krijg je in ruil een degelijk product dat naar mijn mening ook degelijker aanvoelt dan de samsung s3 (hiermee zeg ik niet dat de s3 geen degelijk product is maar de "feel" van een iphone vind ik prettiger dan het plastic van een samsung). Een sneller product dan de s3 (als we de benchmarks mogen geloven), een telefoon die nog normaal formaat is die nog in mijn broekzak past, het is niet moeilijk voor een fabrikant om er een groter scherm op te plakken, het is lastig om het functioneel te houden. Dit alles voor een kleine 150 euro meer wat je over 2 jaar gesprijt betaalt i.c.m. een abonnement.

conclusie: Apple doet het zelfde als wat samsung, htc en elke andere concurrent doet en voor een niet gek veel meer geld want de samsung s3 was toen de telefoon uitkwam ook 650 euro, dit scheelt 20 euro met de nieuwe iphone 5. Toch op een rare manier komt er zoveel commentaar uit de android hoek wat nergens op slaat, want ik zeg niet dat android stomme telefoons zijn maar ik denk dat apple bepaalde zaken wat beter doordacht heeft zoals het scherm, een joekel van een scherm is wel mooi maar als het niet in de broekzak past niet functioneel meer. De "geslotenheid" van apple is voor leken denk ik geen probleem, dit zorgt voor een stabiel besturing systeem. Mijn moeder (leek) bezit een htc wildwire en die heeft een thema proberen te veranderen maar dit is niet goed gegaan waardoor de telefoon is gecrasht en uiteindelijk naar factory defaults moest, de geslotenheid van apple had in dit geval dus kunnen voorkomen.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat na een jaar een telefoon afschrijven omdat er een update relatief gezien een kleine update van uit komt wel een beetje gek is, maar dit is mijn mening blijkbaar vind de reviewer dit niet en dat moet gerespecteerd worden.

[Reactie gewijzigd door kanvua op 1 oktober 2012 12:41]

De iPhone 5 is inderdaad zo'n §150-200 duurder dan een SGS3 op dit moment, wat opzich natuurlijk best een groot verschil is. Bedenk je echter wel dat je na 2 jaar een groot deel van dat verschil zult terugzien in de hogere restwaarde van de iPhone 5 ten opzichte van de SGS3. Het verschil tussen de SGS1 en de iPhone 4 is momenteel al ten minste §100.
hey maar luister eens..... werkt die prijs niet ontnuchterend? Vind je hem echt zoveel meerwaarde hebben ten opzichte van je iphone 4?

Ik zeg je eerlijk ik was ook eerst hilarisch toen ik hem had, totdat ik zag dat het bedrag van mij rekening was afgeschreven en toen besefte ik " hmmmmm, voel me toch beetgenomen"

Gelukkig heb ik hem voor dezelfde prijs, nog dezelfde dag kunnen wegdoen en ben ik toch wel tevreden met die oude iphone 4
Beetje een fanboy recensie dit. Stabilisatie legt het nog steeds af tegen een Lumia 920 dit zou met een telefoon die rond de 700 euro kost stukken beter moeten zijn. iOS 6 is gewoon een leuke software update thats it, iPhone 5 is een telefoon waar een nieuwe processor en nieuwe camera inzitten die het nog steeds afleggen tegen andere mobiele apparaten. Kortom Apple komt met een leuk speeltje voor de Apple zombie's maar het is niets voor mij en voor vele met een gezond verstand.
Ik heb deze review toch ook geschreven in vergelijking met de iPhone 4 en niet in vergelijking met de Lumia 920, anders had ik hem ook anders geschreven want een Lumia 920 heb ik nog nooit in m'n handen gehad (en jij ook niet). Misschien moet je de review eens beter lezen want ik zeg ook dat iOS 6 juist geen succes is. En daarnaast legt de processor het tegen geen enkele smartphone af. Beetje jammer dat je mijn review slecht vind omdat mijn mening is dat het een goede telefoon is.
"Kortom Apple komt met een leuk speeltje voor de Apple zombie's maar het is niets voor mij en voor vele met een gezond verstand."

Arrogant, flame, onnodig. Kijk dan niet in een iphone review als je niets van iphone moet hebben.
Lol wat een review. Vooral door de "prijs" nog net een voldoende te geven zie ik al uit welke hoek deze review komt.
...uit de hoek van iemand die een iPhone heeft gekocht? Op zich logisch dat je de prijs voor een product dat je hebt gekocht met een voldoende beoordeelt. Anders had je het waarschijnlijk niet gekocht.
Selheid

Bij het gebruik van de iPhone 5 merk je meteen hoeveel sneller hij is, iets zo simpel als de instellingen openen gaat plots vele malen sneller. Waar bij de iPhone 4 nog geladen moet worden komt het bij de iPhone 5 gewoon meteen naar boven. Ook het openen van een webpagina gaat stukken sneller en bij zware applicaties merk je al helemaal goed hoe groot het verschil is. Bij de iPhone 4 ergerde ik me regelmatig aan laadtijden die nu bij de iPhone 4 minimaal zijn, wat hieraan ook helpt is te weten dat je de snelste smartphone van het moment hebt en dat je daarom weet dat er in ieder geval niemand is die minder lang als jou moet wachten. Gelukkig gaat deze snelheid niet ten koste van de batterij want deze is volgens mij verbeterd, test zullen dit natuurlijk bevestigen of ontkrachten.

Ik zou die zin aanpassen waar 2x iphone 4 staat.
Volgens mij is het toch:
Hp, microsoft en andere grote hardware producenten laten ook hun hardware daar fabriceren dus het argument "Onderbetaalde chinezen" is ongeldig omdat bijna elke fabrikant dit doet behalve toevallig samsung.

De samsung was tijdens de release 650 euro, de iPhone is 670 voor die 20 euro kan je geen ECHT verschil meer noemen.

Overhyped? Ik zou even de reclames van samsung kijken die leven volgens mij helemaal in de wolken met hun telefoon. Het is een populair product maar daar heeft apple vind ik ook z'n best voor gedaan.

Het is niet "hip", de producten zijn doordacht. Het 4 inch scherm is doordacht, een veel mindere batterij is doordacht. Het gehele product is door en door bij alles nagedacht. Zo heeft een veel mindere batterij duur maar uit tests blijkt deze toch efficiŽnter en daardoor langer met de batterij te kunnen doen.
Jammer dat mensen zo tekeer gaan over een telefoontje... Ze zullen 't geld wel niet hebben :+
Dik 700 euro? 670 euro is geen dik 700 euro.
Blijft veel geld, maar ach, ga je nou ook een Samsung Galaxy Note 2 topic opzoeken om daar te zeuren over het feit dat die ook (wel) 700 euro is?