AMD Phenom II X4 965 Black Edition Review

Regeneration 29 september 2012, laatste update op 25 oktober 2012, 1.228 views

AMD Phenom II X4 965 Black Edition

Pluspunten

• Prijs/prestatie verhouding
  • Warmteproductie relatief laag
  • (Overklok potentieel, maar dit zal ik nog testen)

Minpunten

• Verbruik

Ik was weer eens toe aan een nieuwe PC en had toen voor deze AMD Phenom II X4 965 Black Edition gekozen. Het is een relatief oude CPU en er al heel veel info hierover te vinden. Echter aangezien ik toch al verschillende tests ga uitvoeren, kan ik net zo goed de resultaten met jullie delen, dacht ik zo. :) Ik ben nog bezig met wat tests dus de review is nog niet af. Ik zal de resultaten steeds bijwerken wanneer ik ze heb uitgevoerd. Ik heb verder niet zo heel veel ervaringen met verschillende CPU en overklokken, dus mochten jullie op- of aanmerken hebben, laat het weten in de reacties!

Featureset
Zie hiervoor de tweakers specs pagina of de website van AMD. In het kort wat belangrijke specs:
het betreft een volwaardige quad core, die standaard op een snelheid van 3,4 GHz loopt. Er is geen zogenaamde "turbo" optie, maar gezien het een Black Edition betreft zou je zelf de snelheid relatief gemakkelijk kunnen opkrikken.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
De stabiliteit en betrouwbaarheid zijn prima. Verder valt hier niet zo veel meer over te zeggen.

Prestaties
Ik heb enkele tests gedraaid om de CPU te testen. De 3DMark Vantage zal ik niet draaien aangezien de gratis versie slechts eenmaal kan laten draaien. De 3DMark11 kan ik niet draaien aangezien daar verplicht een DX11 videokaart aangesloten moet worden. Als ik later meer gegevens heb verzameld zal ik het netter weergeven in een figuur, nu is een beetje overbodig. Als jullie nog suggesties hebben, laat het hieronder bij de reacties weten.

SuperPi Mod 1.8 (in secondes, lager is beter)
Test 1: 20,592
Test 2: 20,561
Test 3: 20,576
Gemiddelde: 20,576
Standaardafwijking: 0,016

Cinebench 11.529 (64 bit)

OpenGL (fps, hoger is beter)
Test 1: 54,93
Test 2: 54,42
Test 3: 54,70
Gemiddelde: 54,68
Standaardafwijking: 0,26

CPU - Multi (in punten, hoger is beter)
Test 1: 3,99
Test 2: 3,93
Test 3: 3,95
Gemiddelde: 3,96
Standaardafwijking: 0,03

CPU - single (in punten, hoger is beter)
Test 1: 1,02
Test 2: 1,02
Test 3: 1,02
Gemiddelde: 1,02
Standaardafwijking: 0,00

Overklokbaarheid
- Zal nog worden getest. -

Warmte
Ik had de warmte van de CPU handmatig afgelezen van HWMonitor 1.20.0 tool.

Ik zie dat ik geen stress test hebt gedaan. Die zal ik er later nog uitvoeren. Maar de temperatuur die niet boven de 51C met +/- marge van 1C uitkomt vind ik best netjes. Er moet verder wel opgemerkt worden dat er een third party Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 koeler opzit en deze op max draait tijdens het testen.

Verbruik
Ik heb het verbruik gemeten met hieronder het resultaat.
Ik wist het voor de aankoop al, maar het stroomverbruik is relatief hoog. Het is vergelijkbaar met de nieuwere FX AMD CPU's. Wat ik nog wel opmerkelijk vind is dat het onbelast verbruik in vergelijking met mijn oude Dell PC wel een stuk minder is geworden. De Dell had een idle verbruik van 108-109 Watt. Het verbruik tijdens benchmarken is vergelijkbaar met iets over de 200 Watt voor de Dell. Ik zou verder dan ook graag nog willen uitzoeken hoeveel effect het undervolten heeft op het verbruik.

Al met al ben ik tot nu toe goed tevreden over het resultaat. Het verbruik is jammer, maar dat wist ik van te voren en was een bewuste keuze van mij geweest. Nogmaals deze review is nog niet af, maar mocht je op of aanmerkingen hebben plaats die gerust hieronder. :)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Heb jij ook een AMD Phenom II X4 965 Black Edition?