Specificaties 4,65" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Nexus i9250 Titanium Review

TomTumTom 29 september 2012, laatste update op 29 september 2012, 2.882 views

Samsung Galaxy Nexus i9250 Titanium

Pluspunten

• Eenvoudige installatie, mooie fotokwaliteit, mooi beeldscherm, goed bereik i.c.m. Vodafone (omg. Schiphol/Amsterdam), handige apps, ligt prettig in de hand.

Minpunten

• Soms melding dat simkaart niet ingevoerd is. Telefoon moet in zo'n geval opnieuw opstarten, of simkaart moet opnieuw geplaatst worden. Voelt misschien wat breekbaar aan, met een stevig hoesje is dit te verhelpen.

Van Apple-fan naar Android-fan
Een aantal jaar geleden was ik erg blij met mijn iPhone 3GS. Na mijn 2-jarige abonnement heb ik de telefoon gebruikt i.c.m. een sim-only abonnement. Een aantal maanden geleden merkte ik dat mijn iPhone toch een stuk slechter werd. De accu ging niet lang meer mee, het bereik werd slechter en apps liepen vast.

Een iPhone los kopen vond ik gewoon te duur, daarom ben ik op zoek gegaan naar een waardige vervanger. Na wat research en tips kwam ik terecht bij de Samsung Galaxy Nexus. Ik heb het gekocht bij PhoneShop in Den Haag.

Installatie
De installatie verliep eenvoudig. Ik hoefde alleen in te loggen met mijn Google-account en mijn mail en agenda werden direct ingesteld. Met Vodafone Contacten heb ik vanaf mijn iphone eerst de contacten naar de server overgezet en deze vervolgens met mijn Nexus laten synchroniseren. In deze telefoon past een normale simkaart.

De installatie van apps verloopt via de Google Play store. Hier zijn veel apps gratis. De betaalde apps kun je na aanschaf eerst even uitproberen (exacte tijd weet ik niet, volgens mij max een kwartier). Als ze niet bevallen kun je de app via de Play Store laten verwijderen en krijg je je geld weer terug.

Beeld
De foto's zijn van mooie kwaliteit, maar dit is vooral buiten het geval. Wat opvalt is dat bij een landschap zowel de grond als de lucht scherm en licht worden weergeven. Ook bij schemering maakt de camera nog zichtbare foto's. [foto daglicht] [foto schemering]. Binnen zie je toch wel wat meer ruis op de foto's. De telefoon heeft een krachtige (lees: soms verblindende) flitser. De video-camera heeft geen beeld-stabilisatie, maar de kwaliteit is naar mijn mening in orde. Jammer is wel dat het opnamevolume van de microfoon zich niet automatisch aanpast aan het geluid. Bij een concert laatst was het geluid namelijk totaal opgeblazen, terwijl bij de iPhone van een vriendin het geluid prima was.

Beeldscherm / uiterlijk
Het scherm van de telefoon is van mooie kwaliteit. Zo helder en scherp dat bij sommige apps de logo's en afbeeldingen er onscherp uitzien. De telefoon lijkt vanaf de achterkant wat plastic, maar ligt wel fijn in de hand. Ik heb via Deal Extreme een stevige cover gekocht die naadloos aansluit op de achter- en zijkant.

Accu
Zoals bij vrijwel elk smartphone moet je bij normaal gebruik de telefoon dagelijks opladen. In stand-by gaat de accu niet snel leeg. Natuurlijk moet je dan wel opletten dat er geen onnodige functies aanstaan die je op dat moment toch niet gebruikt, zoals WiFi en synchronisatie.

Bereik
Het bereik van de telefoon is uitstekend (omg. Schiphol/Amsterdam). Ik heb i.c.m. Vodafone beter bereik met mijn Galaxy dan dat ik het met mijn iPhone had. Wel merk ik dat het bij slecht internetbereik helpt om de telefoon ondersteboven te houden. Dan gaat het bereik wat omhoog. Blijkbaar zit daar de antenne.

Minpunt
Een minpunt is dat ik de ik af en toe de melding krijg dat er geen simkaart in de telefoon zit met de vraag of ik opnieuw wil opstarten. Na het opstarten heb ik dan ineens weer wel bereik. Dit komt door wat speling in de simkaarthouder. Niet ideaal, want als je niet opmerkt dat de telefoon je simkaart niet herkent, ben je onbereikbaar.

Een uitstekende telefoon, voor een goede prijs.Ik weet niet of het probleem met de simkaart alleen in mijn geval geldt. Als je er ook last van zou hebben, kun je iets in houder stoppen / op de simkaart plakken om ervoor te zorgen dat 'ie niet meer beweegt.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Nexus i9250 Titanium?

Ik heb de Galaxy Nexus nu 9 maanden in bezit (i.c.m. T-Mobile) en een paar bemerkingen:
- Het speakervolume kan in mijn ogen echt niet hard genoeg. Diverse apps geprobeerd die beweren dat het speakervolume omhoog gaat, maar dat hebben ze alle niet waargemaakt.
- Geluid (muziek of beltoon) afspelen via bluetooth (Parrot CK3100) lukt niet. Bellen via Parrot gaat wél goed trouwens.
- Af ten toe valt de dataverbinding weg. Het enige wat help is het toestel uitzetten en weer aanzetten. Kan aan T-Mobile liggen (want in de beginperiode had ik nog Vodafone en toen trad het niet op), maar dat betwijfel ik.

Het meest irritante van die drie is trouwens het speakervolume. Ik had hiervoor een HTC Wildfire en die kan écht véél harder. Met de Galaxy Nexus mis ik geregeld oproepen als deze in mijn jaszak zit (in hoesje, maar gaatjes in hoesje ter hoogte van luidspreker; heb voor de Wildfire net zo'n hoesje).
Ik heb af en toe hetzelfde dataverbinging-probleem bij T-Mobile op mijn Motorola Milestone. Het makkelijkste is om even flightmodus aan en uit te zetten ipv phone restart. Het lijkt dus wel een T-Mobile issue hierom.
Dit kan ook aan het volume van je ringtone liggen. Als je een eigen ringtone gebruikt, bijvoorbeeld van een liedje, dan kun je deze openen in een programma om audio te bewerken. Als je dan het geluid wat harder maakt, dan zal het op je telefoon ook harder klinken. Heb het zelf ook gedaan en werkt perfect ;-)
@ Thijs Bij mij valt ook ergens in de middag zomaar mn data verbinding weg. Heb ook Vodafone (zakelijk maar dat zou niks uit moeten maken). Ga nog ff een monitor programmatje zoeken om wat bewijs te verzamelen wanneer het wegvalt.

[Reactie gewijzigd door mcanbaz op 13 februari 2013 18:02]

Ik heb deze telefoon nu een tijdje, maar heb het probleem met de SIM kaart niet.
Snelle telefoon!
Opnieuw opstarten is wat teveel hoor, vliegtuigmodus doet hetzelfde.
Zijn er contactpunten van je simkaartlezer misschien kapot?
Android komt zelf met de optie om opnieuw op te starten. Maar dank voor de tip wat betreft vliegtuigmodus. Zal dat de volgende keer proberen!