Apple iPod Nano V3 4GB Zilver Review

--MeAngry-- 8 maart 2008, laatste update op 18 augustus 2008, 985 views

Apple iPod Nano V3 4GB Zilver

Pluspunten

• Gebruiksvriendelijkheid in bediening
  • Zit stevig in elkaar
  • Erg klein van formaat
  • Veel mogelijkheden

Minpunten

• Geluidskwaliteit is slecht
  • Geen handmatige equaliserinstellingen
  • Komen snel krassen op de achterzijde
  • Niet via removable storage bruikbaar

Geluidskwaliteit Score: 2
Algemeen gebruik
De speler komt meteen erg goed over. Ook over de verpakking lijkt duidelijk nagedacht te zijn, dat ben ik niet anders gewend van Apple. Een deels doorzichtig doosje laat je namelijk meteen zien waarmee je te maken hebt.
Geen concept-art dus om je aan te verlekkeren, en geen teleurstelling als je het doosje opent en de speler er toch anders uitziet.

Na het uitpakken wordt je ook niet teleurgesteld. Het apparaat voelt degelijk aan, en pas gemakkelijk in het sleutelvakje van een spijkerbroek. De ideale bewaarplaats voor een iPod Nano!
Stop je hem namelijk niet fatsoenlijk weg, maar stop je hem bij je andere spullen als sleutels enz. Dan sta je nog voor een onaangename verrassing. De oh zo mooie spiegelende achterzijde is namelijk oh zo krasgevoelig.
Bedenk dus goed waar je het apparaatje neerlegt! Want je kunt er spijt van krijgen.

Bediening
Na het aanzetten wordt je welkom geheten door het Apple logo en een paar simpele vragen om wat zaken in te stellen als datum en tijd. De bediening verloopt soepel, zoals we ondertussen gewend zijn van oudere iPods.

Helaas is het daarna niet meteen luisteren geblazen aangezien er geen demotracks op het apparaat staan. Je zult dus eerst muziek op het apparaat moeten plaatsen, en hier komt meteen het eerste nadeel boven water...

Muziek toevoegen
Dit gaat dus nog steeds via iTunes of aanverwanten. Naar mijn mening nog altijd ontzettend ongemakkelijk als je zelf je muziekverzameling altijd netjes hebt onderhouden in je eigen structuur.
De muziek op je iPod dien je dus nog steeds te onderhouden op de manier van Apple, en niet iedereen zal dit even goed waarderen.
Ik kan me dus ook goed voorstellen dat er mensen zijn die dit absoluut geen minpunt vinden, maar ik moet er in ieder geval erg aan wennen. Het is in ieder geval niet onoverkomelijk.

Mogelijkheden
Naast muziek luisteren bied het apparaatje nog behoorlijk wat andere mogelijkheden, zo staan er enkele games, en wat simpele PIM toepassingen voor je beschikbaar.
De games zijn een aardig tijdverdrijf, maar zeker niet meer dan dat, diepgang hoef je niet te verwachten, en dat deed ik gelukkig ook niet. Eventueel zijn er in de iPod store nog meerdere games te kopen in diverse genres.

De PIM applicaties heb ik niet echt diepgaand bekeken, daar heb ik een smartphone voor. Ik verwacht dus ook niet veel van de mogelijkheden op dit gebied.

Video
Ook op dit gebied ben ik nog niet bezig geweest, mede gezien de grootte van het schermpje. Eventueel kun je de iPod ook op een TV aansluiten, maar hiervoor moet een extra kabel/dock worden aangeschaft. Hier zag ik het nut echter niet van in. Dit vooral omdat ik een Nokia N95 heb, die al over een TV-out beschikt en voldoende videomogelijkheden heeft.

Geluidskwaliteit
Oftewel, hij ziet er leuk uit, hij is makkelijk te bedienen, zit stevig in elkaar, heeft veel mogelijkheden, en het werkt allemaal gewoon zoals het hoort. Maar de geluidskwaliteit is na tig generaties helaas nog steeds om te huilen. En dat is toch jammer aangezien je (ik in ieder geval) een MP3-speler toch koopt omdat je er fatsoenlijk muziek mee wilt beluisteren.

Geluid vervormt al heel snel bij veel lage tonen of hoog volume, het duurde echter even voordat ik hierachter kwam. Dit kwam doordat de vervorming vooral optreed bij gebruik van de ingebouwde equaliserpresets.
Vooral lage tonen worden direct overstemd en klinken dus voor geen meter meer. Een lekker diepe bas kun je dus helaas vergeten.

Daarna komt meteen het volgende grote minput; je kunt geen eigen equaliserinstellingen opgeven. Je hebt enkel keuze uit de voorgedefinieerde presets. Het zijn er weliswaar veel, maar je hebt er geen fluit aan door de eerder genoemde vervorming.

Dit alles is bevonden met behoorlijke in-ear oordoppen. (Creative EP630)

Voor casual gebruik dus heel geschikt, maar als je net wat meer uit je muziek wilt halen zit je met deze speler gewoon verkeerd en betaal je er ook nog eens veel te veel voor.

Veel mensen zullen hem echter om het merk, de naam, de mogelijkheden of de gebruiksvriendelijkheid kopen, en daar schiet het, zoals van Apple gewend, niets tekort. :)

Heb jij ook een Apple iPod Nano V3 4GB Zilver?

Ja zoiets had ik ook. :P
Ik snap niet goed waarom alleen maar m'n beoordelingen zichtbaar zijn, en niet de onderbouwing die ik erbij heb gezet. Dat maakt het wel een beetje nutteloos.
Kun je je onderbouwing anders niet nog even via een reactie hier plaatsen?
Tja, ik heb een iPod Video (5.5G), en daar is de geluidskwaliteit inderdaad ook niet heel goed.... helaas. De equalizer: Hier kan ik het alleen maar volledig mee eens zijn. Als je ''Meer lage tonen'' selecteerd bijvoorbeeld, dan krijg je het geluid dat je ook krijgt, als je je boxen te hard zet (harder dan ze kunnen hebben).
Ik heb zelf ook een iPod (Touch danwel, maar toch), en ik moet wel toegeven dat het geluid me altijd redelijk tegenviel, bij sommige oordopjes is dit goed te maken door de EQ op 'meer laag' te zetten, maar bij veel oordopjes, waaronder de meegeleverde dopjes krijg je een rotgeluid, de dopjes trekken het niet.

Maar ik ben er achter gekomen dat alle 'moderne' iPods zeer goed klinken met default EQ, met de Shure SE420 in-ear oordopjes. Mocht je geld over hebben (329,-) dan is zo'n setje een aanrader :)

[Reactie gewijzigd door RichardHoman87 op 8 maart 2008 20:54]

Of je koopt gewoon een 'goede' mp3 speler waar wel normaal geluid uitkomt? Aangezien die net zo duur zijn als die oordoppen. De matige geluidskwaliteit is voor mij altijd een reden geweest om geen apple te kopen samen met itunes.
Ik zou hem normaal zelf ook niet kopen, maar ik heb hem gekregen als kerstcadeautje van de baas. :)
Ik heb zelf de Ipod photo 60gb, en het slechte geluid begint mij steeds vaker te irriteren. Dat ding geeft vrijwel geen bas weer. Ik luister overigens met een goede Sennheiser koptelefoon. De extra bass preset inschakelen biedt een beetje soelaas, maar het is gewoon triest.
Over een maand een nieuwe baan, en dus geld om eens verder te kijken. Het word in ieder geval geen Apple...