Specificaties 13,3" (1600x900), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Samsung NP900X3C-A01NL Review

Superstoned 28 september 2012, laatste update op 28 september 2012, 2.125 views

Samsung NP900X3C-A01NL

Pluspunten

• gewicht
  • scherm
  • stevigheid
  • Stil

Minpunten

• SSD?
  • 'speciale' poorten
  • weinig poorten

Ik zal een poging doen in deze review wat toe te voegen aan andere reviews in plaats van hetzelfde te schrijven als engadget, tweakers, hardware.info en alle andere reviews je vertellen. Maar toch eerst een overzicht.

Een opmerking voor ik begin: ik ben een Linux gebruiker en dat is ook het enige OS wat op de laptop staat. Hoe deze werkt met windows: geen flauw idee, ik heb Windows nooit opgestart. Uitgebreide Linux tips voor deze laptop in mijn blog: Linux en Samsung Series 9.

algemeen
Deze laptop ziet er zo goed uit en is zo stevig als in reviews wordt gezegd. Het ontwerp maakt hem stevig, mooi maar ontzettend licht.

Het scherm is het beste wat ik ooit op een laptop heb gezien of eehad - het is mat dus supergoed af te lezen en zelfs op de laagste licht sterkte nog uitstekend te lezen bij normaal licht. In de zon is ie met maximale helderheid nog leesbaar, wat toch wel uniek is.

De laptop is ook vrijwel compleet stil: alleen als je hem echt zwaar belast voor een langere tijd gaan de ventilatoren geluid maken. Maar zelfs dan schakelen ze nog regelmatig uit of op de laagste stand. De koeling van deze laptop is gewoon super!

Vergelijking
Als je een laptop wilt kopen vergelijk je natuurlijk verschillende opties. Toen ik deze kocht waren de grote concurrenten de Asus Zenbook Prime, de Sony Vaio Z en de Lenovo X1. Ik heb de Zenbook in handen gehad, van de andere twee alleen veel reviews gelezen ;-)

Vergeleken met de Zenbook Prime voelt deze laptop meer solide (ik heb de zenbook vast gehad) en je zult ook lezen dat de Prime veel Q&A issues heeft terwijl de S9 vrijwel nooit iets mankeerd. De S9 is ook zo'n 15% lichter en heeft een beter touchpad maar het keyboard is iets vlakker (ik vind het niet veel uitmaken). De S9 heeft een langere batterij levens duur maar is natuurlijk wel een stukkie duurder (300 euro extra toen ik em kocht, de prijzen zijn nu wat minder extreem).

Vergeleken met de Sony Vaio Z (die ik NIET in handen heb gehad) kun je wel stellen dat de S9 veel meer solide is. De Vaio is gemaakt van 'carbon fibre' en als dat vergelijkbaar is met het 'carbon fibre' van mijn vorige Sony Vaio (TZ) dan zou ik het gewoon plastik noemen. Stevig, maar niet te vergelijken met het aluminium van de S9. Ook is de batterij levensduur van de Sony minder. Aan de andere kant, de Sony komt met een stevige Quad Core, kan meer geheugen aan, heeft die gave dock en is natuurlijk duurder. Kortom, neem de Vaio als je OK bent met minder batterij en een wat minder solide laptop en/of als je de quadcore en extra ram nodig hebt.

De Lenovo X1 - wel, die heeft een groter (en slechter...) scherm, is zwaarder, maakt meer kabaal en heeft minder batterij levensduur (al is 'rapid charge' natuurlijk leuk, het helpt je niet tijdens een 8 uur durende vlucht). Keyboard is wel beter (als je van die Thinkpad keyboards houd, tenminste).

Snelheid en SSD
Veel modellen van de S9 komen met een SSD waar nogal negatief over wordt gedaan. Dat begrijp ik - maar in de praktijk is de laptop gewoon bloedsnel en merk je er niets van. Hij start op in 5-6 seconden in Linux (na wat tweaken) en alles werkt super vloeiend. Geen problemen met snelheid dus, zelfs in 'silent mode' waar de CPU snelheid wordt gelocked op 800 mhz om de ventilatoren uit te kunnen laten staan - ik heb deze modus eigenlijk altijd aan staan.

Linux ondersteuning
De Linux ondersteuning van de S9 is vrij goed, niet perfect. Zie mij blog voor tips en trucks:
Linux en Samsung Series 9. In het kort: wat nog niet werkt zijn twee ACPI functies: detectie van het scherm open/dicht gaan en of de stroom is aangesloten of niet. Verder werkt alles - webcam, uitgangspoorten, volume & brightness, keyboard backlight etc geen probleem.

Stroom verbruik
Het laatste wat ik wil toevoegen: stroom verbruik. Wat voor werktijden kun je in de praktijk verwachten?

Ik heb nog geen volledige 'run-down' test gedaan en gebruik meestal de Battery Life Extender (max 80% charge) maar in mijn ervaring kun je zo'n 6-7 uur typen uit de laptop halen als je het scherm op laag hebt en de battery life extender uit, silent mode aan en wifi uit. Met wifi uit is de 7 uur wel te halen. Dit is onder de laatste Linux Kernel (3.6.x ten tijde van schrijven) die nog zeker 1-2 watt minder gebruikt dan de 3.4 en 3.5 kernels.

In een meer normale situatie met brightness een tandje of twee hoger, wifi aan, silent mode aan en battery life extender aan, reken op 5 uur ofzo.

Nadelen
Uiteraard is dit een ultrabook - en die komen met nadelen:
  • Niet veel poorten voor aansluitingen
  • De micro-HDMI is standaard (dus standaard kabel werkt) maar de micro-VGA heeft een speciale Samsung adapter nodig die duur is (zo'n 40-50 euro) en lastig te krijgen (ik wacht al 3 weken...).
  • vinger afdrukken - eigenlijk geen groot issue. Wat ik WEL storend vind is dat de toetsen het scherm kennelijk raken als de laptop dicht is: je vette vingertjes komen dus indirect tegen het scherm aan. Ik raad aan: REGELMATIG SCHOONMAKEN! Als je dat niet doet gaat het er op een gegeven moment niet meer af - ik heb dat ervaren met mijn Vaio TZ laptop. Heel irritant :(
En ja, elke laptop heeft minder dan 24 uur batterij levensduur en dat is natuurlijk te weinig ;-)

Heb jij ook een Samsung NP900X3C-A01NL?