Specificaties Dual core @ 2,2GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Pentium Dual Core E2200 Boxed Review

chriscjw 4 maart 2008, 6.407 views

Intel Pentium Dual Core E2200 Boxed

Pluspunten

• goede overclockbaarheid
  • warmteproductie
  • prijs/prestatie verhouding

Minpunten

• (nog) geen
  • misschien de 1 MB cache...

Goed niet een hele uitgebreide review aangezien de vorige tweaker me de woorden uit de mond neemt ;)

Zojuist mijn systeem geupgraded van:

mobo: Asus P5GD1-VM (DDR1, socket 775)
proc: Intel P4 540 (3,2 Ghz, 1 Mb cache)
mem: Twinmos DDR1 PC 3200 dual channel kit (2GB)

naar:

mobo: Asus P5KPL-VM (DDR2, socket 775)
proc: Intel E2200
mem: Kingston DDR 2 PC5400 dual channel kit (4GB)

Overige (relevante) specs:

Seasonic S12 430 Watt voeding
XFX 8600GTS VGA (stock speeds)
Arctic Freezer 7 CPU cooler

Extra info:

Behuizing: Aopen H500B. 2x80mm achter en 1x80mm t.p.v. de hardeschijven.
De fans lopen op een relatief lage snelheid i.v.m. geluidsproductie

Even over het moederbord:
Een heel mooi mATX bordje met zeer goed features!
Zeker aan te bevelen! Type: Asus P5KPL-VM

De processor:

De andere reviewer omschreef het al: Je krijgt echt waar voor je geld.
De E2200 overclocked echt prima en is goedkoop (67,60 op het moment van schrijven). Ik ben niet echt een overclocker maar de "IA Overclock" functie van het moederbord maakt het je erg gemakkelijk. Hieronder de resultaten:

3Dmark06 (v1.1.0):

Stock = 5718 marks, CPU score = 1922 marks @ 2200 Mhz, FSB 200 Mhz
+20% OC = 5909, CPU score = 2303 marks @ 2640 Mhz, FSB 241Mhz
+30% OC = 5987, CPU score = 2493 marks @ 2860 Mhz, FSB 261Mhz

De temperatuur is op het moment van benchen niet gemeten. Daarvoor Orthos:

Orthos:

Temperatuur is maximaal 62 graden bij 5 minuten "blend stress" @ 2860Mhz OC

Intel speedstep:

Anders dan de vorige reviewer vind ik dit een goede feature. Zoals te zien is, is bij 30% OC de temop maximaal 62 graden onder full load. Dit vind ik echter te hoog en vandaar dat ik een permanente OC houdt van 20%. De Speedstep feature vind ik ideaal omdat, wanneer de processor weinig belast wordt, de wordt teruggeclockt wat de levensduur ten goede komt.

Stabiliteit/betrouwbaarheid:

Ik laat de processor op een 20% overclock staan. Dus van 2200 Mhz naar 2640 Mhz. Mocht dit negatief uitpakken dan vermeld ik het hier. ;)

conclusie

Een zeer goede processor voor het geld. Neem daarbij de prijzen voor het DDR2 geheugen momenteel en het moederbord met zn vele features voor 60 euro en je hebt een zeer degelijke set!

Update

Processor stabiel op 2640 MHz (11mpx240fsb) en de temperatuur is 19/20 graden volgens "Core Temp". Temepratuurweergeven van "Speedfan" lijke mij dus niet betrouwbaar. Heb overigens een nieuwe behuizing gehaald (Thermaltake MAtrix) vanwege de airflow.
Mocht ik hem nog verder overclocken dan post ik het hier.

Heb jij ook een Intel Pentium Dual Core E2200 Boxed?

Zoals je zelf al zegt ben je niet echt een overclocker, dus kun je eigenlijk ook niet echt hierover oordelen. Met deze processor worden hele hoge reseltaten behaald wat betreft overclocken.Heb zelf mijn E2160 een tijdje op 3375 MHz gehad, ongetwijfeld kan jou processor een stuk hoger komen.

Ik denk ( aan de temperatuur te zien ) dat je airflow niet helemaal in orde is. Dit zijn hele hoge temperaturen voor zo'n kleine overclock. Misschien pompt je moederbord er ontzettend veel vCore doorheen maar bij standaard overclockfuncties lijkt dat me heel sterk. Daarom is het dus handig even je case en eventueel de hoeveelheid casefans aan te geven.

Zijn leuke processoren, en zeker een stuk sneller dan je oude P4. Misschien dat je de handleiding van je moederbord een door moet lezen om te zien hoe je echt met overclocken. Hier staat een mooie tutorial over hoe je moet overclocken: http://www.hardware.info/webid/60 . Hier staat het in film: http://www.hardware.info/...ties_voor_hetzelfde_geld/

Misschien als je dit allemaal bestudeert hebt, dat je dan opnieuw je bevindingen met ons kunt delen.

Verder, je review leest wel lekker, en het is overzichtelijk. Nu nog uitgebreide informatie en het is een topreview!
Bedankt voor de vele info die je geeft. Mooi interessant leesvoer!
Heb enkel specs erbij gezet in de review.
Ik vroeg me idd ook af wat voor kast en cpu koeler je gebruikte? ik denk dat je de standaard koeler gebruikt aan je review te lezen :P.
Hmm, is 62 graden niet een beetje te heet? Ik heb het niet helemaal gelezen maar welke cooler zit erop? Ik had gehoord dat deze serie processoren ( En ook bv de E6600/6750) ong 60 graden kunnen worden en alles erboven de leeftijd ervan beinvloed.
tis wel ietswat heet :P Maargoed, leuke review!
Wat is eigenlijk het verschil tussen de E2200 en de E4800 behalve de 200Mhz hogere kloksnelheid?
klinkt misschien heel erg noop maar waar heb je cache eigenlijk voor nodig?

mooie revieuw trouwens! top
Cache is een klein geheugen in de processor zodat de processor minder het 'trage' RAM hoeft aan te spreken.
Cache heeft niet veel verschil, bij een hogere clock van 100-300Mhz (afhankelijk van app.) is de cacheverschil weggewerkt.

Ik raad je aan niet automatisch te laten overclocken. 2.6Ghz haal je makkelijk ver onder standaard Vcore. Ik denk dat 62C komt doordat je Vcore nog op 1.325V staat en dan ook nog 20% OC hebt. Mijn E2160 haalde 2.7Ghz op 1.2875V, dus die van jou zou dat ook moeten kunnen.
(Verder: 62C is echt niet hoog, en zeker niet voor een Orthos bench. Denk er wel aan dat je met normaal gebruik nooit zoveel belasting kan creŽren als bij Orthos of TAT. Verder is 62C niet schadelijk voor je CPU).
DOMMERIK

De E2200 overclocked => de processor overclockTTTTTTTTTTTTTTTTTTTT
het is overclocked of overgeklokt
Iets met opbouwende kritiek ofzo? Nergens voor nodig dit :/
offtopic: Je vergeet zelf de leestekens en geeft nog eens het verkeerde voorbeeld ook. Misschien dat je eerst beter naar jezelf kan kijken voordat je (dom) reageert.
Ja idd, mijn E2200 cpu word maar 43 C op full load, en ik heb ook de Artic Freezer 7 Pro.
Zit de cooler wel goed op de cpu, want daar hebben deze koelers soms last van, en hoe is het in jouw kast qua airflow?
En ik ga binnenkort als ik mijn nieuwe PSU heb mijn cpu op 3,6 Ghz proberen te krijgen, als het me lukt zie je het wel terug in mijn review. :)

[Reactie gewijzigd door Leevmeister op 26 februari 2008 12:57]