Specificaties Tower, 7 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

CM Storm Scout 2 Full Midnight Black Review

Sw333t 28 september 2012, laatste update op 25 juni 2015, 1.246 views

CM Storm Scout 2 Full Midnight Black

Voldoende inbouwmogelijkheden, handige draaggreep en een degelijke bouwkwaliteit.

Pluspunten

• Inbouwmogelijkheden
  • Modbaarheid
  • Bouwkwaliteit
  • Veel fanposities
  • Handige draaggreep

Minpunten

• Geen externe 3,5" bracket meegeleverd (voor bijvoorbeeld een cardreader)
  • Geen 2e stoffilter in de bodem

De Scout II is de nieuwste toevoeging aan de gaming behuizingen van CM Storm, die puur gericht is op gamers die graag aan de wandel gaan met hun setup. De behuizing is namelijk voorzien van een handgreep, die enorm stevig is. Het tillen kost je eerder je rug dan dat deze los laat.

Het design moet je van houden natuurlijk, niet iedereen houdt van plastic. Al moet ik er wel bij opmerken dat de constructie een zeer degelijke indruk geeft. Ook het klepje dat de frontaansluitingen afschermd was ik wat sceptisch over, maar na een paar geen open en dicht schuiven maak ik me niet druk over dat het snel kapot gaat.

De linkerzijde heeft een venster voor degene die graag naar binnen wil kijken. Eronder zitten 2 posities voor een 120mm ventilator, voor bijvoorbeeld extra koeling van de videokaart(en). Het design van het zijpaneel is natuurlijk persoonlijk, ik had toch graag een grotere versie gezien zonder de fanposities. Al is dat later altijd met een Dremel op te lossen.

Het plaatsen van ventilatoren op die positie brengt natuurlijk wel gelijk een nadeel voor het plaatsen van grote processor coolers. Zonder de ventilatoren heb je namelijk ruimte voor een cooler tot 162 mm hoogte, wanneer je wel ventilatoren monteert wordt dit gereduceerd tot 147 mm (bij gebruik van standaard 25mm dikke fans).

Het front bestaat voornamelijk uit plastic, behalve de mesh. Er is ruimte voor 3x 5.25" apparaten zoals een dvd brander, fancontroller of een reservoir voor de watercooling (hier later meer over). Nadeel vind ik wel dat Cooler Master niet standaard een bracket meeleverd voor het monteren van een 3.5" kaartlezer in een van de 5.25" bays.

De rechterzijkant heeft een verdikking in het paneel zitten, dit komt zeer ten goede voor de cablemanagement. Op het dunste gedeelte heb je namelijk al 2 centimeter ruimte tussen zijpaneel en moederbord tray. De tijd dat je het zijpaneel stevig aangeduwd dicht moest schuiven vanwege de grote hoeveelheid kabels is dan ook voorbij.

De hoofdbedieningsknoppen zoals power-, reset- en led on/off switch liggen netjes verzonken en voelen zeer degelijk aan. De front aansluitingen (Microfoon, Headset, 2x USB 3.0 en 2x USB 2.0) zitten verborgen achter een schuifklep van zeer dik plastic.

De behuizing is geschikt voor mATX en ATX moederborden, toch wel de meeste gebruikte formaten. Qua buitenafmetingen zit de behuizing zeer netjes, hij is met 513 mm hoog, 230 mm breed en 518 mm diep niet extreem groot maar een kleine jongen is het ook niet.

Voor het netjes wegwerken van de kabels zitten er een drietal gaten in de moederbordtray welke groot genoeg zijn voor een flinke bos met kabels. Aangezien de meeste kabels door het gat zullen gaan bij de voeding, is deze ook extra groot uitgevoerd.

Ook qua harde schijven biedt de behuizing genoeg ruimte, er kunnen standaard 7 3.5" harde schijven in geplaatst worden. Een adapter om 2 SSD's te kunnen monteren in een van de 3.5" posities is meegeleverd.

Onder de behuizing zit een verwijderbare stoffilter voor de ventilator van de voeding. Er naast zit nog een positie voor een 120mm ventilator, de geleiding voor een stoffilter is hier ook aanwezig. Echter, ik vind het nogal een nadeel dat deze niet meegeleverd is.

Even voor de foto's een moederbord en videokaart ingebouwd, zo is de binnenruimte beter te beoordelen vind ik zelf. Moederbord is een MSI Z77A-GD80 ATX (met dank aan MSI voor het tijdelijk lenen er van), de videokaart een MSI N670GTX PE 2GD5/OC (uit mijn eigen pc). Zo te zien ruimte genoeg dus.

De videokaart mag maximaal 287 mm lang zijn wanneer je de harde schijf kooi laat zitten, wanneer deze verwijderd wordt dan heb je maximaal 399 mm tot je beschikking. Voor zo ver ik weet zijn de meest enorme high-end kaarten niet langer dan 399 mm.

Mijn videokaart is 267 mm lang, ik hou nog wel wat ruimte over.

Bovenin de behuizing is er ruimte voor 2x een 120mm fan. Deze zijn ook beschermd tegen stof door een verwijderbaar stoffilter. Duidelijk is ook te zien dat de uitsparing voor de rechter ventilator wat groter gemaakt is, dit is gedaan voor het monteren van een radiator aan de bovenzijde. Maximaal kan daar (vanaf de buitenzijde) een 240mm radiator geplaatst worden, al moet je daarvoor wel je stoffilter weglaten. De fittingen van de radiator (die aan 1 zijde moeten zitten) vallen dan door de grotere opening heen door het grotere gat van de eerder genoemde rechter ventilator. Van boven naar beneden krijg je dan: Radiator | Behuizing | ventilators. Erg goed doordacht.

Een standaard 25mm dikke ventilator is dan ook geen probleem voor tussen de top en het moederbord in.

Hier is het extra grote gat voor de radiator nog beter te zien.

Achter het frontpanel kunnen 2 ventilatoren geplaatst worden, deze worden niet standaard meegeleverd. Ik heb voor de foto gebruik gemaakt van 2 Cooler Master XtraFlo 120mm Red ventilatoren.

De achterzijde is eigenlijk vrij basic, 2 gaten voor externe watercooling of voor andere kabels. Alle pci sloten zijn geschroefd met duimschroeven. Gelukkig geen kliksysteem.

Qua modding, dit is persoonlijk natuurlijk. Eerste wat ik zou doen is het plaatsen van een groot venster, fysiek verwijderen van de bovenste harde schijfkooi (heb toch maar 2x ssd's erin zitten) zodat er nog meer lucht naar binnen kan. Plus het toevoegen van watercooling. Daarnaast nog 1 of meerdere ledstrips van eigen makelij.

Absoluut een mooie case voor LAN party's (of om als non-gamer naast je te zetten).

In verband met de negatieve eigenschappen haalt hij net geen goud:

Heb jij ook een CM Storm Scout 2 Full Midnight Black?

NICE, prachtige review
4 sterren en ik ga even verzinnen waarom je er geen 5 krijgt

Eigen beeldmateriaal?

Je hebt geen modding meegenomen en je hebt geen benchmarks van geluidsdruk en temperaturen daarom geen 5de ster ;)

Wellicht dat je nog iets over resonantie kunt vertellen?

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 28 september 2012 13:41]

Thanks.

Vanaf de 8e foto is eigen beeldmateriaal ;). Geluidsdruk en temperaturen kan ik niet meten, heb daar de apparatuur niet voor.

Resonantie heb ik niet kunnen ontdekken, maar moet eerlijk zeggen dat de meeste resonaties van harde schijven afkomstig zijn (over het algemeen) en die heb ik niet. Heb alleen ssd.

[Reactie gewijzigd door Sw333t op 28 september 2012 13:55]

Temperaturen kun je gewoon meten met programmatjes zoals afterburner en Realtemp, dat zijn de temps van de onderdelen, want we willen natuurlijk weten hoe goed de kast koelt aangezien CM hem positioneerd als gamerskast.

Het is een goede review, maar je bespreekt niet de temperaturen, hoe goed hij koelt, dan vind ik 4 sterren toch nog net wat teveel, voeg je het toe, dan krijg je er , verdiend, 4.
Het is nu niet meer te testen, aangezien een andere Tweaker nu erg happy is met deze behuizing.

Bij een volgende review zal ik dit meenemen. De 4 sterren zijn gebaseerd op het feit dat je flink wat fans kan plaatsen. Voldoende in ieder geval voor een goede koeling. 5 sterren had de koeling gekregen wanneer er ook voldoende fans meegeleverd zouden zijn, zodat ik dit ook kon testen.

[Reactie gewijzigd door Sw333t op 28 september 2012 16:35]

Ik ben nu net geswitcht van behuizing en had toevallig nog een screenshot van furmark dus misschien dat je er wat aan hebt.

specs:
amd 1090t X6 cpu 3.6 ghz
2x saphire 6850 in crossfire stock
oude behuizing: cooler master elite 430
het aantal fans is nu 1tje meer (die standaard bij de case komt), 5 stuks plus 2 fans voor de antec kuhler 620

in de CM elite 430 zat ik met de heetste kaart op 73 C (weekje geleden ongeveer), en nu word de heetste maximaal 66/67 C graden.

over de cpu onder load kan ik je weinig vertellen, daar heb ik geen referentie voor, maar bij de CM elite 430 kwam hij idle bijna nooit onder de 30 C, terwijl deze nu op 27 C zit.

Verder vind ik het een prima kast, maar ik had toch wel net iets meer verwacht. het missen van een 2de stoffilter aan de onderkant vind ik eigenlijk not done. Ook omdat je er niet zomaar een standaard stoffilter op kan schroeven door de uitsparingen. nu heb ik het maar aan de binnenkant erop geschroeft maar dat is niet zo handig bij het schoonmaken. Ik hou ervan als een kast echt potdicht is en alle openingen van een filter voorzien zijn.
En de drivecage had ook wel handiger uitneembaar mogen zijn naar mijn mening.

Verder een zee van ruimte achter het moederbord (heb een corsair tx650, niet modulair dus). Stevig ding ook, vergeleken met de elite 430. Maar daardoor van zichzelf al behoorlijk zwaar.
Mooie Review mark, enorm netjes allemaal,
Ook had je iets kunnen vertellen over de gat die er standaard in zit thv de cpu, zodat je makkelijk de cpu koeler ( met backplate ) kan verwisselen,
Dit is vrijwel standaard bij elke case boven 50 a 60 euro. Maar je hebt zeker gelijk.
Top review! Ik heb zelf de eerste scout voor mijn inmiddels 3 jaar oude PC. Aangezien ik vrij regelmatig naar LAN parties ga ben ik erg blij met de draagbeugel. Ik vind 'm nu alleen te compact vanwege de minimale ruimte voor nieuwe generatie videokaarten.

Bij de Scout 2 lijkt dat probleem te zijn opgelost. Daarom wil ik voor mijn eventuele nieuwe PC deze tweede versie kopen. Mijn vraag aan jou is alleen: is die side window weer een donkere uitvoering? Dat vond ik namelijk niet zo geweldig.
Hij is doorzichtig, niet het donkere type.
Dankjewel voor je snelle reply :)
Inderdaad een goede review en een mooie kast, deze gaat ook op het verlanglijstje. Geen transparant zijpaneel maar de goede hobbyist kan daar zelf wat aan doen.