Synology DiskStation DS213 Review

Diabolical 28 september 2012, laatste update op 18 oktober 2012, 16.616 views

Synology DiskStation DS213

Pluspunten

• Mooi afgewerkt
  • Heel mooi OS
  • Stil
  • Goed uitbreidbaar qua packages
  • Snel en simpel op te zetten

Minpunten

• Harddisks zijn niet schroefloos te bevestigen
  • Afdekkapje is stofaantrekkend glimmend

Kwaliteit voeding Score: 4
Deze DS213 is aangeschaft als vervanging van mijn oude Freecom Network Drive Pro die echt niet meer voldeed in termen van snelheid en ondersteuning.

Levering:

De levering omvat naast de behuizing een Cd-rom met daarop de software (waarover later meer), een adapter en stroomkabel, netwerkkabel, bevestigingsschroefjes voor de harddisks en de gebruikelijke documenten (read me first en garantie). Alles zat netjes stevig verpakt.

Eerste indruk:

Mooie behuizing, netjes afgewerkt. Het is de eerste Synology die ik aanschaf en ik ben uitermate tevreden over de kwaliteit. Ondanks het feit dat de behuizing van kunststof is voelt het absoluut niet zwak aan.

De bays zijn hot swappable en worden afgeschermd met een glimmend stuk plastic wat ongetwijfeld stof gaat aantrekken. De afscherming wordt er gewoon “opgeklikt” met rubberen nopjes maar zit desondanks stevig vast.

Aan de voorzijde zijn een viertal lampjes, een USB aansluiting en een SD card slot te vinden naast de Back-up en powerknop.

Aan de achterzijde de netwerkaansluiting van 1Gb en twee USB 3.0 aansluitingen en een Kensington lock aansluiting. De rest wordt gedomineerd door een grote fan opening. Deze zal ongetwijfeld groot zijn om het apparaat stil te kunnen houden.

Installatie en boot:

De harddisk trays zijn voorzien van rubberen nopjes waarin de schroeven gaan om de schijven zo trillingsvrij mogelijk te kunnen plaatsen. Let wel op, je kunt zowel 3,5” als 2,5” schijven plaatsen en je hebt verschillende schroefjes nodig voor het vastzetten. De 3,5”schijven worden vastgezet met schroefjes die zijn voorzien van een afstandsbusje die in de rubberen nopjes wegvallen. Als je hier de verkeerde schroefjes gebruikt dan gaan die gewoon door het rubber heen en zit je schijf niet vast. Jammer dat de schijven vastgezet moeten worden met schroeven. Het zou mooier zijn geweest als ze gewoon geklikt hoefden te worden. Maar dit is verder het enige wat geschroefd dient te worden.

Als de schijven vast zitten (let even op de oriŽntatie ivm de aansluitingen voor sata en stroom) kunnen de trays inclusief schijf er terug in geschoven worden.

Kabels aansluiten en powerknop indrukken en klaar! Nou ja, bijna dan.

Software:
Op de meegeleverde Cd-rom staat de Synology Assistant. Na installatie en opstarten gaat deze op zoek naar je NAS in het netwerk. Eenmaal gevonden kun je de NAS gaan configureren. Hierbij wordt de NAS voorzien van software en updates en worden de schijven gereed gemaakt. DSM4.1 configureert de schijven standaard met SHR, Synology Hybrid Raid. DSM4.x is een interface gelijkend op een desktop. Geen frames, geen tabjes, niets van dat alles, gewoon een desktop met applicaties voor je neus. Een stuk gebruikersvriendelijker dan wat ik gewend was in ieder geval. Je betaalt meer maar je krijgt er ook echt wat voor terug!

Hij start meteen met het controleren van de schijven en dit neemt even in beslag. Je kunt gerust van alles gaan doen, koffie drinken, krant lezen, tuin onderhouden. Het gebeurt dus grondig. Intussen kun je ook het “OS” op je gemak doorlopen en bekijken.

Als snel is het duidelijk dat dit een prettig werkende interface is met de mogelijkheid om verschillende activiteiten tegelijk uit te voeren.

Gebruik:

Omdat ik al wat had ingelezen op het Synology topic op GoT ben ik gelijk op zoek gegaan naar de mogelijkheid om packages te installeren via het Package Center. Hij heeft een behoorlijke hoeveelheid standaard software en packages die je kunt gebruiken, o.a.:
  • Photo Station
  • Mediaserver
  • Surveillance Station
  • Syslog Server
  • VPN Server
Er is ook een mogelijkheid om gebruik te kunnen maken van externe bronnen zodat deze lijst simpel uit te breiden is met community build packages. Hier is voor ieder wat wils: Sickbeard, SABnzbd, NZBget etc. in het Synology topic is een lijst te vinden met externe package sources.

De EZ-Internet wizard is een gemak. Ondersteunt je router UPnP mogelijkheid voor het openzetten van poorten voor port forwarding? Dan is dit zo gepiept met deze wizard.

In het configuratiescherm kun je alles instellen wat er nodig is. Je kunt er gebruikers en groepen aanmaken, shares en rechten op shares instellen, powersaving modes configureren, meldingen (via mail sms etc.) en back-ups instellen (naar een aangesloten USB disk of via sync software naar een andere (Synology) NAS. Er is heel veel instelbaar in ieder geval.

Ook kan de NAS dienst doen als iSCSI target en kan het iSCSI LUNS aanbieden.

UPDATE 28 September 2012: Bij het gebruik valt het me op dat de schijven niet in hibernation gaan. Althans, ze spinnen binnen een paar seconden weer op. Een korte zoektocht levert meerdere klachten op en het lijkt erop dat er een probleem is in de netwerk routering in DSM4.1 die met deze NAS wordt meegeleverd waardoor de NAS iedere keer weer actief wordt. Er is nog geen patch beschikbaar die het probleem definitief oplost. Er is wel een patch in de omloop maar deze repareert niet het gehele probleem. Zie ook het support forum van Synology: http://forum.synology.com...4&p=215674&hilit=spindown. Totdat er een update is uitgebracht is dit wel een minpunt waardoor de totaalscore omlaag gaat imho.

De laatste DSM update fixed o.a. het hibernation probleem.

Android ondersteuning:

Synology heeft een aantal gratis apps die te vinden zijn in de Play Store: DS Finder, DS Photo, DS File, DS Audio en DS Cam. Met deze apps kun je je Nas benaderen, beheren en gebruiken. Deze apps zijn ook beschikbaar voor iOS overigens, maar ik heb geen Apple producten

DS Finder biedt toegang dat de NAS gegevens, opslag, temperatuur en de beheerpagina. Hier kun je onder andere nieuwe gebruikers aanmaken.

DS Photo+ verschaft toegang tot gehoste fotoalbums en geeft de mogelijkheid rechtstreeks foto’s te uploaden van je smartphone naar je NAS.

DS File is hetzelfde als DS Photo maar dan voor gewone bestanden of, indien je je NAS hebt opengesteld middels de app cloudstation, mensen een download link te sturen.

DS Audio is een muziek streamer waarmee je muziek rechtstreeks vanaf je NAS kunt streamen naar je telefoon of tablet.

DS Cam geeft je toegang tot de live camerabeelden of opnames als deze op je NAS worden opgeslagen. Hiermee kun je dus op afstand je camerabeelden bekijken of terugkijken.

Prestaties:

De opstelling waarin is getest: DS213 met 1 x WD Caviar Green 1TB (WD10EARS) en 1x WD Caviar Green 2TB (WD20EARX) in RAID 1 opstelling (zonde van de 1TB die je nu verliest hoor ik je al zeggen).
De NAS is verbonden met 1Gb aan mijn Cisco 2960G Gigabit switch. Vanaf mijn laptop, eveneens verbonden met 1Gb op deze switch de doorvoer getest met NAStester 1.4.

1000MB file resultaten:
Write (gemiddelde van 5 runs): 46,85 MB/s
Read (gemiddelde van 5 runs): 62,88 MB/s

Heb jij ook een Synology DiskStation DS213?

Neen, geen eigen foto's. Eigen foto's voegen in deze weinig toe aangezien ze hooguit eenzelfde aanblik in een andere setting zouden weergeven.

En bovendien, niemand wil de puinhoop op mijn bureau zien ;) .
Welke programmas gebruik je nu zelf op de NAS?
Hele aardige snelheid denk ik voor dit apparaat trouwens.
En inderdaad waarom neem je er niet gewoon een 2de 2TB bij die je vervangt voor de 1TB?

Waar gebruik je hem voor trouwens en wat staat er zoal op en hoeveel van de 1TB heb je nu in gebruik?
Programma's:

SABnzbd (via SynoCommunity)
Backup
PhotoStation
Cloudstation

Ben de LDAP Directory server nog aan het uitzoeken.

Ik vul de review aan zodra ik wat meer van deze apps kan zeggen. Heb hem nu 2 weekjes draaien en tot dusverre tevreden maar de apps heb ik nog niet goed kunnen testen naar mijn zin om er iets nuttigs/zinnigs over te kunnen vertellen.

Ik heb nog geen 2e 2TB disk in huis maar die volgt snel genoeg ;).

Van de 1TB is nu ongeveer 650GB in gebruik met backups en media.
Ik vind de behaalde schrijfsnelheid eerlijk gezegd een beetje tegenvallen en vraag me af waarom deze lager ligt in vergelijking met een DS209? Is dat door de RAID 1 keuze (heb ik niet gekozen) of door DSM 4.1 (heb ik tot nu toe nog niet aangedurfd door de gebruikers-ervaringen) of misschien door je interne netwerk?
Ter info, ik haal met de DS209 bij schrijven naar de NAS met gemak +55MB en met een DS111 +65MB, beiden voorzien van DSM 4.0-2198

Ik heb de schijven in de DS209 in Jbod mode staan.

Edit: snelheid nog even getest met meerdere grotere bestanden en die waardes nu correct vermeld, ben iets te rooskleurig geweest ;)

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 29 september 2012 14:29]

Het hangt ook af van welk type schijven je hebt en de gebruikte versie van DSM kan hier natuurlijk ook een rol in spelen. De keuze voor RAID 1 betekent een lagere schrijfsnelheid.. eigenlijk de schrijfsnelheid van 1 schijf. Bij RAID 0 is dat hoger omdat schrijfacties over 2 schijven worden verdeeld. Jbod eveneens.

Nu kan het zijn dat bij de test een probleem is geweest aangezien ik met mijn laptop soms problemen heb welk netwerk hij pakt (WLAN of wired). Ik zal morgen nog eens testen.

Getest met puur wired maar scores blijven hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door Diabolical op 30 september 2012 17:13]

Haalde met de 211+ om en nabij de 100 mb/s, lees snelheid wel te verstaan.
Een 109+ 75/85, alhoewel deze sneller is in zwaardere taken.

Lees/schrijfsnelheid is nu ook niet de heilige graal, alles boven de 50 mb is vlot, heb daarnaast hem praktisch nooit met kabel verbonden.
@Diabolical
Als je nog meer throughput wilt, dan kun je op jouw switch en op de synology "jumbo Frames" aanzetten. Dat scheelt ook aanzienlijk qua performance. :)

[Reactie gewijzigd door marigo op 4 oktober 2012 21:27]

Zelf heb ik twee dagen gelden mijn DS213 binnen gekregen. Ik heb er nog niets nuttigs mee gedaan, want ik zie ook dat de Synology absoluut niet wil hibernaten als deze aan de router hangt.

Ben er al flink wat tijd aan kwijt geraakt, terwijl dat nou juist niet de bedoeling van deze aanschaf was.

Ik kan er niet bij dat zo'n duur apparaat juist op het gebied van energiebesparing out-of-the-box faalt.
@ M-ThijZ er is een update binnen hiervoor.. die moet je even toepassen.
@ Diabolical thanks! Waar kan ik die vinden?

Voor mij werkte het volgende trouwens.
Open Network icon in DSM and delete the current Gateway and save (it will complain)
Open a telnet terminal window, and login as root (admin password)
enter -> ip route add default via 192.168.1.254
(changing 192.168.1.254 to your gateway address)
Try that..
Don't check the DSM network icon after, as it will override.
In je control panel --> system --> DSM update
Helaas zit ik al op 4.1-2647. Hier zit blijkbaar nog steeds de bug in.
Als ik de netwerkinstellingen weer open, dan gaat de Synology niet meer hibernaten, tenzij ik de gateway weer handmatig instel.
Hmmm vreemd. Heb je al gekeken in het GoT topic van Synology?
Ik vroeg me af of Synology ook een app heeft, waarbij ik via mijn mobiel kan aangeven dat de NAS iets van een nieuwsgroep moet downloaden. Misschien DS Download, maar deze is alleen voor Apple. Kan dit?
Synology zelf niet. Je kunt wel via SABnzbd en andere soortgelijke apps downloaden als je iets als spotweb gebruikt. Dan kun je in spotweb aangeven dat hij iets moet dl'en via je sabnzb installatie (die op je synology kan draaien overigens).