Seagate Barracuda V 120GB , 120GB Review

NitroX infinity 30 januari 2008, 479 views

Seagate Barracuda V 120GB , 120GB

Pluspunten

• Betrouwbaar
  • Presteerd redelijk goed
  • Zal niet gauw oververhitten

Minpunten

• Hoge geluidsproductie onder hoge load

Prestaties
De schijf zet prima prestaties neer onder gemiddelde load. Onder een zeer hoge load laat de schijf echter wat mindere prestaties zien. Zo zal tijdens het kopieëren van een paar honderd megabyte van één partitie naar een ander, het mp3'tje dat je afspeelt af en toe blijven steken als een oude plaat op de platenspeler. Tijdens kantoorgebruik (office, internetten, etc) is de schijf echter een goede presteerder.

Geluidsniveau
Onder hoge load produceert de schijf een hoorbaar geratel wat overduidelijk bij de lees-/schrijfkop hoort. Nou moet ik toegeven dat de rest van mijn systeem redelijk stil is waardoor dit lees en schrijf geratel meer opvalt, maar niettemin is het geratel toch aanwezig. Onder een lage of gemiddelde load produceert de schijf ook dit geratel maar is het van zo'n korte duur dat het gewoon niet opvalt als je met iets anders bezig bent.

Betrouwbaarheid
Sinds dat de schijf in gebruik is, heeft deze, schat ik, ongeveer acht uur per dag en driehonderd dagen per jaar aangestaan (twee jaar in totaal) onder een lage tot gemiddelde load. Tot nu toe heb ik geen enkel probleem met de schijf gehad qua plotselinge herstarts, slechte sectors/clusters of andere mankementen.

Warmte
De warmte van de schijf valt naar mijn mening mee. Als de schijf zo'n acht uur heeft aangestaan (onder gemiddelde load) kan je gewoon nog je hand er op leggen. Moet ik er wel bij zeggen dat mijn schijf in een bigtower is geplaatst en dus niet tussen allerlei andere hardware is gepropt.

Al met al is dit een redelijke schijf die voor het standaard huis, tuin, keuken en office werk prima voldoet.

Heb jij ook een Seagate Barracuda V 120GB , 120GB?