Specificaties 3,8" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Ace 2 i8160 Zwart Review

Joop_Klepzeiker 26 september 2012, laatste update op 27 september 2012, 13.767 views

Samsung Galaxy Ace 2 i8160 Zwart

Pluspunten

• Features
  • Gebruikersgemak
  • Stabiliteit

Minpunten

• Accuduur, maar dat hebben ze bijna allemaal
  • Volumeknoppen hadden wat lager kunnen zitten
  • In fel zonlicht lastig te lezen

REDEN TOT AANKOOP
Na lang aarzelen ben ik toch maar in de wereld van de Smartphone gestapt. Ik heb tot nu toe altijd telefoons van Nokia gehad, gewone simpele modellen om te kunnen bellen en SMS'en, want volgens mij zijn die apparaten daar primair voor bedoeld. Mijn laatste was een 2730 Classic. Nadat mijn vrouw (die ook een Nokia had, de 3110 Classic) maar bleef klagen omdat de agenda functie hiervan slecht was en telkens problemen had om via outlook te kunnen syncen met Google Agenda, heb ik voor haar na lang zoeken en vergelijken een instapper Android gekocht: de Mini 2. Na enkele dagen spelen met dat ding werd ik steeds enthousiaster over Android en wat je er allemaal mee kunt. Zeker een gadgetverzamelaar zoals ik mezelf wel durf te omschrijven kan er vanalles mee:
De TV en Hifi-receiver bedienen, downloads starten via SABnzbd op m'n Synology NAS, FTP'en, rechtstreeks bestanden op de USB stick aan m'n router etc etc.

Hierdoor heb ik vrij snel besloten dat ik er ook eentje wilde. 3 dingen stonden bij voorbaat al vast:
1) Een groter scherm dan de mini, want dat vind ik toch wel wat klein.
2) Android draaien, want ik wil een open systeem dat veel (gratis) apps ondersteunt
3) Niet te duur zijn, want ik heb geen abonnement, maar prepaid en wil zoveel mogelijk via wifi werken.

De keuze is toen al snel op de Ace 2 gevallen, goede prijs, nette specs en een scherm van 3.8". :+

EERSTE INDRUK
Na ontvangst van het toestel deze direct opgeladen, simkaart erin en spelen maar. Ik was tevreden met het scherm en zeker met de snelheid van die telefoon. Ik kan natuurlijk niet vergelijken met de high end modellen, maar voor mij is die snel genoeg. Ik heb er nu zo'n 40 tot 50 apps op gezet en een SD kaart van 32 Gb erin gezet. Voldoende voor muziek zodat ik altijd een MP3 speler bij me heb.
Ik heb het toestel nu 3 weken in bezit en geen enkele vastloper o.i.d. gehad. Ik werk dus heel veel via wifi en heb 3g dus standaard uit staan. Mocht ik een dagje internet nodig hebben via 3g dan kan ik dat via mijn provider (Simyo) eenvoudig als bundeltje aanschaffen voor 24 uur of desnoods voor een maand. Ik heb dit een keer gedaan tot nu toe en ook dat werkt perfect. De apps blijven ook met 3g voldoende snel werken. Kortom ik ben tot nu toe zeer tevreden en je kunt er ook nog mee bellen ;)

FEATURESET
Indrukwekkend wat ik er allemaal mee kan, maar goed, ik ben ook relatief nieuw in deze wereld. Je kunt het allemaal snel en goed te vinden. De handleiding heb ik wel gedownload, maar nog nooit ingezien!
Alle apps die ik tot nu toe erop heb staan doen hun werk goed en snel, dus geen reden tot klagen. :9

BEREIK
Het telefoonbereik is in mijn ogen goed en zeker niet minder dan mijn oude Nokia. Ik heb tot nu toe nog nergens slechte ontvangst gehad. Ook bellen via Bluetooth in de auto gaat goed en zonder die nare echo die ik bij de Nokia soms wel had. Het wifi bereik is tot nu toe ook goed. Alhoewel die soms maar 1 of 2 streepjes verbinding aangeeft thuis, blijft deze goed en snel werken. Ook hier geen reden tot klagen.

ACCU
Van de accuduur wist ik vooraf al dat dit niet te vergelijken is met m'n oude Nokia, die ik 1 keer per week moest opladen. Ik heb meestal alles (Wifi, GPS en BT) de hele dag aanstaan en dan is het afhankelijk hoeveel ik 'm gebruik elke dag of elke 2 dagen opladen. Dit is natuurlijk veel korter dan ik gewend ben, maar daarentegen kan ik 'm ook via USB oploaden, gewoon aan de PC op het werk en dan heb ik er weinig last van. Ik wil in de toekomst ook nog wel eens een app erop zetten waarop je via schedulingen de energievreters Wifi en BT aan en uit kunt zetten op geregelde tijden.

GEBRUIKSGEMAK
Daar kan ik vrij kort over zijn, dit werkt gewoon super! Alles is snel te vinden en op een voor de hand liggende plaats. Geen handleiding nodig zegt veel en ik heb mijn vrouw ook nog niet horen klagen (en dat zegt heel veel. :P ) Alleen in de felle zon is het scherm wat lastig te lezen, maar omdat ik hier geen referentie heb, weet ik niet of andere toestellen dit ook hebben.

DESIGN
Ik vind dit persoonlijk een strak vorm gegeven toestel, maar goed dat is natuurlijk erg subjectief en wat de een mooi vind hoeft de ander niet mooi te vinden. Ik hou er wel van en er zitten geen overbodige toeters en bellen op. Het enige minpuntje is dat, omdat ik een Pouch gebruik, ik er tijdens het uithalen al snel op de volume knop druk; deze had van mij wat lager mogen zitten.

BOUWKWALITEIT
Ik ga altijd voorzichtig met dit soort spullen om en gebruik ook altijd het hoesje en heb zodoende geen problemen met de bouwkwaliteit. Ik weet dus ook niet wat er gebeurd als de telefoon valt etc. Ik denk wel dat deze er gevoelig voor is. Omdat ik een pouch heb, heb ik er geen screenprotector op geplakt omdat die dingen nooit fatsoenlijk (zonder luchtbellen!) aan te brengen zijn. Op de mini 2 van mijn vrouw zit er wel een en dat vind ik dus lelijk. Ook over de krasvastheid kan ik dus nog niets zeggen.

STABILITEIT
Zoals reeds eerder gezegd, de telefoon is stabiel, geen problemen met wifi ontvangst en nog geen reset of reboot nodig geweest ondanks dat ik er dagelijks mee zit te spelen. Maar goed, ik heb 'm pas 3 weken, dus ik moet nog afwachten hoe dit in de toekomst gaat worden.

OPNAMEKWALITEIT
Foto en video interesseren mij het minst, daar heb ik andere apparatuur voor, maar als ik perse iets wil vastleggen is voor mij de kwaliteit goed genoeg. Ik verwacht ook geen HD kwaliteit.

PRIJS
De prijs van 230 euro is natuurlijk niet echt goedkoop, maar toch een flink stuk lager dan de highend toestellen. Ik vind voor hetgeen ik er voor krijg, het toestel de prijs wel waard en heb absoluut geen spijt van deze aankoop. Zeker nu Samsung van de week heeft aangekondigd dat de Ace 2 ook een upgrade gaat krijgen naar Jelly Bean (dat sneller en mooier moet werken dan Gingerbread) kan ik het toestel voor iedereen aanraden die veel waar voor zijn geld wil hebben.

EINDOORDEEL
Als je niet de hoofdprijs wil betalen en toch een smartphone wilt hebben dan is dit een uitstekend toestel die ik in combinatie met m'n prepaid voor iedereen kan aanraden. De telefoon is niet te groot en niet te klein en biedt veel plezier. :9~ Je kunt er in ieder geval ook nog mee bellen. ;)
Het toestel heeft mijn Nokia in ieder geval snel doen vergeten! :)

Heb jij ook een Samsung Galaxy Ace 2 i8160 Zwart?

De telefoon bevalt nog steeds prima, geen enkel probleem mee. Doet gewoon wat deze moet doen. Met enkele handige apps kun je het batterij verbruik wat oprekken zodat ik nu 1x in de 2 a 3 dagen moet opladen. Werk dus wel hoofdzakelijk via wifi en sporadisch met 3g omdat ik prepaid heb.
Heb absoluut geen spijt van deze aankoop.
Verheug me wel op de Jelly Bean update, niet omdat er iets mis is met het huidige Gingerbread, maar omdat ik graag met de nieuwste software werk. (je bent een tweaker of je bent het niet ;) ) De JB update is in Q1 volgend jaar te verwachten.

Dus samengevat, als je een nette allround smartphone wilt en niet de hoofdprijs wil betalen, dan zit je met dit toestel goed.
Bedankt voor review handig.

1. Lees overal BEPERKT GEHEUGEN, wat is jouw mening ?

2. Heb je al eerder geflasht en beviel dat ?

3. Waar - haal jij je firmware ?

(Verschiilende sites gezien maar bijna overal lees ik onbevredigend resultaat.)

Zou deze ook graag hebben, vooropgesteld dat ik als non-tweaker (xda voor mij zo accadabra, androidworld nl leesbaarder) in staat zal zijn hem zodanig te upgraden dat voldoende geheugen vrijkomt.

Alvast bedabkt voor je antwoorden.
Hierbij enkele antwoord (voor zover mogelijk):

1) Ik vind dit reuze meevallen. Ik draai iets van 90 apps. en heb nog ongeveer 55 Mb vrij.
Dit is natuurlijk afhankelijk wat je er allemaal mee wilt doen. Het is tenslotte een midrange telefoon en ik vind 90 apps behoorlijk. Hiervan zou ik zo de helft weer kunnen verwijderen omdat is gebleken dat ik ze toch noiit gebruik. Dus als ik in de problemen ga komen dan gaan we gewoon niet gebruikte apps vanaf.

Verder kun je een aantal apps op de sd kaart laten zetten door de app: "App2SD". Hierdoor bespaar je ook geheugen.

2) Nee, ik draai geen alternatieve firmware en heb dus nog nooit geflashed. Zit wel met smart te wachten op de Jelly Bean update die voor april is aangekondigd.
Ik ga dan zeker updaten. Niet omdat ik nu niet tevreden ben, maar omdat ik graag altijd de nieuwste firmware overal op wil hebben. En wellicht werkt JB sneller en mooier.

3) Nog geen ervaring mee, maar ik doe dat via de officiele kanalen.
EDIT - sorry zie nu pas dat je het over ace 2 hebt ... misschien moet iik die dan maar overwegen, nogmaals dank

DAT IS SNEL DANKIE

quote

OOW dacht juist ergens te lezen dat ze niet officieel verder zouden updaten na GB. Ook ik neem liever een officiele update.

(Ook ik zie een phone niet als alternatief voor compu maar vind GPS leuk speeltje).

Hopenlijk hebben we het beiden over Galaxy Ace. Ik ga gauw bij Samsung kijkie (ervanuitgaande officele site te vinden.)

Nogmaals dankie.

[Reactie gewijzigd door jjurjen op 18 maart 2013 15:00]

Ik heb geen idee want met de GPS functie doe ik eigenlijk niets. (Ik gebruik een outdoor GPS van Garmin voor dit soort activiteiten omdat ik aan Geocaching doe.)
Maar ik zal dit vanavond eens uitproberen en dan laat ik het nog wel weten.

EDIT:
Ik heb het even uitgeprobeerd en ja het kompas draait mee, maar in hoeverre dit allemaal klopt weet ik niet. Ik heb momenteel m'n Garmin niet beschikbaar, anders zou ik het daarmee kunnen vergelijken.

[Reactie gewijzigd door Joop_Klepzeiker op 8 januari 2013 21:14]

Iritant dat t.net geen notificaties kan geven van reply's. Maar beter laat dan nooit:

Thanks voor het testen! Als ie mee draait, dan denk ik dat het wel goed zal zitten :)

Waarschijnlijk gaat ze toch wel voor een nieuwe, aangezien mijn oude Desire nu toch echt wel steken begint te laten vallen :P
vraagje.

Heb jij een simlock vrij toestel gekocht?
of een met een prepaid van KPN, dit volstaat soms ook.
Maar bij de primafoon zeggen ze dat dat niet kan.
Vorig jaar bij een andere type gsm kon het wel, nu wil ik graag weten of dit bij deze ook kan
gr Marion
Het toestel is Simlock vrij gekocht bij BelSimpel in Groningen. Geen enkel probleem ondervonden met overplaatsen simkaartje uit Nokia naar deze Samsung.
vraagje: duurt het erg lang voordat de gps je locatie gevonden heeft?
Bij goed zicht (geen dichte hoge gebouwen en geen dichte bebossing), is er binnen enkele seconden een signaal.
U bent nu een maand of 2 verder.
bevalt de telefoon u nog steeds even goed?
of zijn er functies die al langzaam aan het verslechteren zijn?

alvast bedankt!
ik heb hem nu ook besteld. Bedankt voor de tip!!
Leuke review die een goede indicatie geeft van het apparaat. Waarschijnlijk is mijn vriendin in de race voor de witte versie :).

Wel 1 vraagje: Heb je een indicatie of deze telefoon een (goed werkend) kompas heeft? Oftewel, als je een kompas app installeert (zoals GPS status & tools), of in Google Maps, draait de kaart/het kompas dan mee als je met de telefoon draait terwijl je stil staat? :)
Ik heb de samsung galaxy ace 2 nu 2 maanden en hij bevalt prima!
Het is mijn eerste smartphone, dus ik kan hem niet goed vergelijken met andere smartphones, maar ik heb tot nu toe nergens last van gehad. Een prima ding dus.

Wel heb ik nog een vraag voor Joop_Klepzeiker:
Weet jij misschien hoe je kunt inzoomen bij de camera? Ik dacht eerst dat dit moest met de volume knop maar dan gaat het volume gewoon omhoog... Of is de enige manier om in te zoomen nog steeds gewoon dichter bij gaan staan? :)
Zover ik weet, kun je niet inzoomen, en moet je inderdaad dichterbij gaan staan.
Bij mn oude HTC Wildfire, Sensation en bij mn Nexus 4 kun je door inzoomen dmv de pinch to zoom techniek, dus je 2 vingers steeds dichter naar elkaar toe bewegen

Is trouwens die JB update er al? Niet dat ik een Ace 2 heb, of wil, maar ben wel benieuwd hoe Samsung zijn klanten nu behandeld... ze staan er namelijk nog wel om bekend om update's aan te kondigen, maar die uiteindelijk af te blazen

[Reactie gewijzigd door StevoMark10 op 8 mei 2013 14:08]

Nee, zoomen is niet mogelijk met de camera.
De JB update wordt momenteel uitgerold voor de Ace 2, alleen NL is nog niet aan de beurt.
Dus nog even wachten ...