OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB Review

Da Weef 25 september 2012, laatste update op 25 september 2012, 1.270 views

OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB

Pluspunten

• Goede prestaties voor weinig geld

Minpunten

• Notoir onbetrouwbaar

Ik wil met deze review vooral mensen behoeden van de ervaring die ik en vele anderen hebben gehad met de Vertex 2.

Ik heb deze schijf ooit aangeschaft omdat deze goed uit de benchmarks kwam en relatief gunstig geprijsd was. Ik heb mij verder niet verdiept in 'randzaken' als betrouwbaarheid, wat mij later duur is komen te staan.

In eerste instantie was ik erg tevreden met de schijf die naar behoren functioneerde en ook prima scoorde in de benchmarks (zoals in enkele van de positieve reviews is te lezen). Echter na anderhalf jaar licht gebruik begon mijn systeem te bevriezen en kreeg ik aan de lopende band BSODs. Even rondvragen en rondzoeken op Internet leidde als snel tot de conclusie dat de oorzaak bij de Vertex 2 moest liggen. Ondanks een firmware update en wat meer capriolen met hard-clearen van de CMOS, bleef de schijf kuren vertonen. Na de schijf vervangen te hebben met een exemplaar van een meer betrouwbaar merk waren de problemen inderdaad verdwenen.

Indien je erover nadenkt om deze schijf te kopen zou ik je willen adviseren om even een rondje te googlen op problemen met de Vertex 2 en Sandforce controllers in het algemeen.

Heb jij ook een OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 60GB?

Je kan hem nog prima gratis laten vervangen bij OCZ en dan voor cache backups of iets dergelijks gebruiken.
Je kan hem gratis laten vervangen onder garantie. Maar je data ben je wel kwijt. Hoeveel euro is jouw data waard?
Grappig dat je dat zegt. Ik heb net een dockingstation (Quickport XT) besteld om eens fatsoenlijk te gaan back-uppen en de Vertex 2 als soort transport schijf te gaan gebruiken.

Data is inderdaad voor een deel verloren gegaan, maar dat is in principe mijn eigen schuld ivm met ranzigheid ten aanzien van back-ups. Wat ik storender vind is de tijd die ik verloren ben met achterhalen en trachten te herstellen van de problemen en met het doen van een verse install.
Yup, bekend verhaal. Zo bekend dat mycom zonder problemen al mijn vertex 2 drives heeft vervangen, toen 1 het na een paar maanden begaf, Begin er niet aan. Ik weet niet of OCZ de imagoschade van dit model te boven kan komen.
Data zal ik toch niet snel op de SSD zetten daar wil ik puur mn games ophebben en os + software. Daarbij komt data kwijt raken is inderdaad je eigen fout alles kan kapot en ook binnen de te verwachten tijd dus zorg altijd voor backup:)
Zeker met die kleine schijven (< 100 GB) is het inderdaad puur Windows + Programma's . Data die verloren is gegaan betreft dan ook vooral data in de user account (o.a. desktop & wat random stuff in "mijn documenten"). Allemaal geen ramp, vooral de tijd die je kwijt bent en alle instellingen op software & OS is vervelend...

[Reactie gewijzigd door Da Weef op 26 september 2012 12:14]