Sony Ericsson Xperia X10 Wit Review

Joele 5 december 2012, 119 views

Sony Ericsson Xperia X10 Wit

Pluspunten

• 4 inch scherm, anno 2012 nog steeds fijn om mee te werken
  • 1ghz processor werkt snel
  • android 2.3 update
  • niet te veel bloatware
  • weinig problemen in de afgelopen 2 jaar
  • camera maakt mooie foto's

Minpunten

• net te weinig geheugen
  • touchscreen kan beter, soms schokkerig
  • Cameraknop is waardeloos, veel te stoef om scherpe foto's
  • accu had iets meer capaciteit kunnen hebben
  • accu eruit als je micro sd kaartje wilt wisselen

Een korte review na 2 jaar gebruik:

De X10 is een verademing als je van windows mobile 6.1 afkwam. Grote bijdrage daaraan is uiteraad Android. Zeker sinds de update naar 2.3 loopt het toestel redelijk goed en is er bloatware vanaf gehaald.

Het 4 inch touchscreen is qua grote prima maar ook qua scherpte goed te doen anno 2012. Wel is het touchscreen gedateerd want de interactie gaat soms wat schokkerig.

De processor van 1ghz loopt prima maar de 256 mb geheugen is, net te weinig. Dat is al sinds het begin een probleem en met de laatste update geoptimaliseerd, maar afgelopen jaar merk je gewoon dat de telefoon steeds tager wordt en er vaker een task kill nodig is als je direct geheugen nodig hebt.

Geluidskwaliteit met bellen is voldoende. Niet slecht maar ook niet uitmuntend.

De camera is zeker voor een toestel uit 2009 goed.Zeker de beeldkwaliteit is dik in orde. Wel is de sluiterknop echt een ramp, veel te stroef. Gelukkig kun je met het touchscreen foto's maken.

Accuduur is echt wat je van een smartphone verwacht; te snel leeg, maar dat is algemeen probleem. Relatief is het OK, maar een iets grote accu was geen straf geweest.

Verder is het meldingenledje aan de voorkant ideaal. Duidelijk en je kunt kleuren kiezen voor verschillende meldingen. ideaal als je verschil wilt zien tussen whatsapp, sms, email etc. Wat ik ook fijn vind is dat de 3.5mm jack bovenop zit, maar dat is persoonlijk. Het toestel is ook uit te breiden met meer geheugen via een micro-sd kaartje. Helaas moet wel de accu eruit om deze te wisselen.

Van de bouwkwaliteit moet ik eerlijk zeggen dat ik best onder de indruk ben. Het toestel is van kunststof maar blijkbaar niet van een goedkoop soort. Pas de afgelopen maanden begint het chroom aan de zijkanten te slijten, voor- en achterkant zijn ondanks menige smak en sleutelbos nog keurig voor een 2 jaar oude telefoon.

Al met al, ben ik wel blij met mijn eerste Android smartphone. Het heeft er sowieso voor gezorgd dat ik nu naar een nieuw toestel met android aan het kijken ben met een zwak voor er een van Sony.

Heb jij ook een Sony Ericsson Xperia X10 Wit?