Specificaties 250GB HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

WD My Book Essential 250GB 250GB Review

dirkjesdirk 2 augustus 2008, laatste update op 2 augustus 2008, 2.291 views

WD My Book Essential 250GB 250GB

Pluspunten

• stil
  • fraaie vormgeving
  • snelle USB 2 interface

Minpunten

• betrouwbaarheid

Mobiliteit Score: 3
Aankoop - Installatie
De Western Digital MyBook is relatief goedkoop Je krijgt veel opslag met een snelle USB 2.0 interface. Niks mis mee, en dus de reden om te kopen :).
Doel is/was simpel: backup.

Installatie
De installatie is heel eenvoudig: USB kabel aansluiten, adapter in stopcontact en klaar. Echt plug-and-play. De meegeleverde tooltjes heb ik niet geinstalleerd.

Modellen
Er zijn wisselende verhalen over de knop met groen verlichte led in een cirkel rondom, die niet overal werkt als knop. Hier werkte die in ieder geval gewoon als aan-uit-knop en dat is volgens mij ook de bedoeling .

Design
Het design van het ding vind ik prima. Past eigenlijk overal. Hier precies even breed als de systeemkast (Antec Sonata I) en beide zwart, dus dat staat, eh stond netjes. :).

Gebruik - Prestaties
De geluidsproductie is ook prima. Feitelijk nauwelijks hoorbaar. Alleen bij intensieve lees-ascrijfacties hoor je wat zacht gereutel, maar dat is absoluut niet storend. De trilling op een frequentie waar bijvoorbeeld een bureau en/of tafel op resoneert, zoals in andere reviews gesignaleerd, heb ik niet gemerkt. Staat gewoon stevig op z'n rubbertjes.

De snelheid heb ik niet gemeten en dat kan nu ook niet meer ;), maar mij heeft de USB2 interface aangenaam verrast. Je kunt zelfs prima programma's en games installeren op die schijf en daarvanaf starten. Maar goed, die is natuurlijk nogal subjectief; ik heb geen harde meetgegevens en die komen ook niet meer.

Einde gebruik
Ik zou dus tevreden moeten zijn, ware het niet dat het ding is gecrashd. Van de ene op de andere dag, terwijl ik er niet aan heb gezeten of verplaatst. Zoveel bad sectors dat er ook met gespecialiseerde tooltjes niet of nauwelijks nog data vanaf was te vissen. :(

Waarschijnlijk is dit gewoon een pechgeval, want ik zie op het internet niet terug dat deze apparaten extreem veel uitvalverschijnselen vertonen, maar het heeft wel tot resultaat dat ik dit ding als 'slecht' moet beoordelen. Betrouwbaarheid is immers een eerste vereiste van een harddisk, vooral een externe die juist vaak voor backups wordt gebruikt.

Heb jij ook een WD My Book Essential 250GB 250GB?

Balen van de crash. Wel garantie neem ik aan?

De tooltjes van de CD heb je niet geinstalleerd, maar volgens mij (tenzij ik me vergis) zit er een superhandig backup progje bij. Misschien toch eens de moeite waard?
Nee, net buiten de garantietermijn. De data die verloren is gegaan is overigens vervelender. :/
De nederlandse wet beschermt jou als consument.
Je mag verwachten dat zo'n product langer mee gaat dan 2 jaar.
dat zou je toch niet verwachten van een WD (ik niet in ieder geval) maar kan mij voorstellen dat je dat ding NIET meer vertrouwt.
Ik heb deze HD ook in mijn bezit en er is niks mis mee, een redelijke snelle doorvoer ~31mb gemiddeld als je iets over zet. Waarschijnlijk idd een pech geval, je hebt toch standaard 2 jaar garantie bij WD? Ik zou hem terug sturen. Succes ermee
Ik had precies dezelfde, maar na 2 maanden had die t ook begeven...130Gb aan data foetsie...ding opgestuurd en vervolgens anderhalve maand moeten wachten op een nieuwe.
Was ik niet zo blij mee...
Ik had ook iets meer betrouwbaarheid verwacht van WD.
Mogen fabrikanten niet ook eens een foutje maken. Je hebt gewoon een product gekocht met een sluipende misforming. Dat heeft niets te maken met het ontwerp als jij al 3 van deze hdd's had afgewerkt licht het een het ontwerp. Alleen dat er een na een jaartje stuk gaat....
Heb jij de review uberhaupt wel gelezen? :>
ik heb de 500gb versie nu al zolang alsie bestaat had me pa toen meegenomen en dat ding werkt nogsteeds goed gebruik hem zelf ook vaak voor backups niks mismee hoor kan gewoon een pech geval zijn aangezien WD toch erg betrouwbaar is... ik denk dat meer mensen pech hebbe met de samsung spinpoints dan deze schijven ...
Van deze schijfen heb ik er 3. gelukkig heb ik dr nog geen last van gehad!