Specificaties Socket AM3+ met AMD 970 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus M5A97 Pro Review

BasRR 24 september 2012, laatste update op 24 september 2012, 899 views

Asus M5A97 Pro

Pluspunten

• Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Veel Features

Minpunten

• CPU Voeding Positie is niet ideaal
  • VGA Problemen (heel soms)

Layout Score: 4
Nadat mijn oude moederbord het had begeven heb ik de M5A97 Pro Als vervanging gekocht bij CDRomland.

Feature Set
Er zijn meer dan genoeg Sata 6Gb/s poorten. Op de Backpanel zitten 2 USB 3.0 Poorten.
Het is wel jammer dat er intern geen USB3.0 aansluitingen zitten.
Aan USB 2.0 Poorten is een overvloed, 8 op de Back panel en 6 Intern. Ook zijn er 2 ESata Poorten (3Gbit).
Voor de Videokaart, CPU, geheugen en boot device zijn er aparte leds die gaan branden als het niet werkt en een MemOk! Feature.
Dit vind ik zeer belangrijke features op moederborden.
De Audio chip ondersteunt tot 8 kanelen. De kwaliteit van het geluid heb ik (nog) niet getest, omdat ik de geluidskaart van mijn headset gebruik.
De UEFI Bios werkt goed en is overzichtelijk.

Verder heeft het moederbord 1 PCI-E x16, 1 PCI-E X16 (x4 mode), 2x PCI-E x1 en 2x PCI.
Er is ondersteuning voor Quad GPU Crossfire, al lijkt mij dat de PCI-E in x4 mode wel een kleine bottleneck gaat vormen voor een dual gpu kaart.

Asus levert net zoals bij alle moederborden zijn standaard software zoals EPU, AI Suite, enz.

Alle AM3+ FX, Phenom II Athlon II en Sempron 100 processors worden ondersteund.

Layout

De layout is prima. De Sata slots aan de zijkant zijn erg handig voor de Cable Management en zitten niet in de weg bij een lange grafische kaart.
De status leds zitten ook logisch geplaatst; de VGA led bij de PCI-E x16 slote, CPU led onder de CPU, DRam led naast de ram sloten samen met de MemOK! knop. en Boot device led vlak bij de Sata sloten.

Interne USB en geluid etc allemaal onderaan het moederbord wat eigenlijk overal standaard is.

Het enige minpuntje vind ik de locatie van de 8 Pin ATX 12V connector. Deze zit helemaal boven aan waardoor ik de topfan moet verplaatsen om de CPU Voeding aan te sluiten.

Prestaties

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Sinds ik het moederbord heb is er nog een bsod of crash geweest.
Alleen gaat de VGA led soms branden wanneer hij opstart. Bij mijn vorige moederbord had ik hier geen problemen mee. De oorzaak hiervan heb ik nog niet kunnen vinden.
Gelukkig komt dit probleem niet vaak voor.

Compatibiliteit
Er is een zeer grote keuze van Ram beschikbaar voor dit moederbord. Ik ben alleen zo stom geweest om niet te kijken naar welke geheugensticks compatibel en net de verkeerde gekocht, waardoor het geheugen op 1333mhz moet draaien i.p.v. 1600mhz.
Alle AM3+ FX, Phenom II Athlon II en Sempron 100 processors worden ondersteund.

Ondersteuning door Fabrikant
Asus geeft regelmatig een nieuwe bios versie. Veel van de updates waren om Stabiliteit te verbeteren en USB Ondersteuning.
Alle Software is te downloaden via de website en staat op de meegeleverde dvd.
Ik heb de handleiding eens doorgebladerd en is weer duidelijk en overzichtelijk, zoals ik van asus gewend ben.

De prijs is prima voor dit moederbord met die features en die kwaliteit die je krijgt.

Heb jij ook een Asus M5A97 Pro?

Meer advertenties

Je hebt bij het gebruikte geheugen wel 1600 geheugen staan?
Dan kun je het geheugen gewoon op 1600Mhz zetten in de bios :)
Dat weet ik :)
Als ik dat doe en vervolgens Save & Reset klik kan ik gewoon starten.
Maar de volgende keer dat ik start dan geeft hij een DRAM fout aan en moet ik MemOk! uitvoeren waarna het geheugen weer op 1333Mhz werkt.
Misschien nog effe klussen in de timings.

[Reactie gewijzigd door BasRR op 24 september 2012 11:53]

Ligt aan de processor, die ondersteund max 1333 mhz geheugen zie:
En kijk dan bij: Bus speed die staat op 667mhz voor je proc.
Dus 667mhz maal 2 maakt 1333 mhz geheugen!
Door middel van overclocken zijn hogere snelheden haalbaar.
Het ligt dus niet aan het maximum van 1333Mhz dat AMD aangeeft.
Ik heb een ander geheugen setje geleend van iemand.
Deze draait ook op 1600mhz, word wel officieel ondersteund door Asus en werkt zonder problemen.

[Reactie gewijzigd door BasRR op 24 september 2012 12:55]