Specificaties Niet gestabiliseerd met een filtermaat van 58mm - Bekijk alle specificaties

Nikon AF-S 50mm f/1.8G Review

robertdb 30 januari 2013, laatste update op 30 januari 2013, 6.147 views

Nikon AF-S 50mm f/1.8G

Pluspunten

• snelle autofocus, scherp, licht en goedkoop.

Minpunten

• handmatig autofocus lastig

AF-snelheid Score: 5
Lens flare Score: 4
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 5
Handling Score: 5
Omdat een snelle 50 millimeter lens zo belangrijk is, heb ik deze aangeschaft, naast de Nikon 50 mm 1.4 G die ik al had. (Inmiddels de 50 mm 1.4 G verkocht)

De 1.4 heeft enkele nadelen, waardoor ik deze 1.8 ook een kans wou geven:
  • Autofocus is langzaam op de 1.4
  • De scherpte is niet superieur op de 1.4
De 1.8 is lichter in gewicht, en goedkoper.

De 1.4 en 1.8 zijn vrijwel dezelfde maat; het is gewoon lastig verschillen te vinden, maar zodra de lens op een camera (in mijn geval een Nikon D700) zit, zijn er duidelijk verschillen te vinden:
  • Autofocus is aanzienlijk sneller
  • De 1.8 is scherper
  • De 1.8 is lichter (1.4=278g., 1.8=184g.)
Autofocus snelheid
Deze eigenschap wordt niet vermeld bij de specificaties van een lens, maar in mijn mening wel heel erg belangrijk. Ik heb het gevoel dat de 1.4 een even snelle focus motor heeft, maar een veel langere afstand moet draaien tussen 0.5m en oneindig. Wanneer ik met de hand focus, dan heeft de 1.4 een halve slag nodig om van dichtbij tot oneindig te komen. De 1.8 heeft een kwart slag nodig. Met auto-focus voelt het alsof de 1.8 ongeveer dubbel zo snel is met focussen.
Je zou ook kunnen redeneren dat de 1.4 een dubbel zo precies scherpste mechaniek heeft. Misschien is dat waar voor mensen die niet autofocus gebruiken.

Scherpte
Met de 1.4 heb ik altijd foto's die wel redelijk scherp zijn, maar niet verbazingwekkend scherp zijn. De 1.4 maakt foto's die prima te gebruiken zijn, maar bij het pixel-peepen is het niet scherp.
De 1.8 maakt foto's die echt bijzonder scherp zijn. Natuurlijk is het diafragma 1.8 minder scherp, maar vanaf 4 krijg je werkelijk verbazingwekkend scherpe foto's.

Omdat deze lens aanzienlijk goedkoper (1.4=320,-, 1.8=165,-) is, lichter is, sneller met auto-focus, denk ik dat er voor mij geen ruimte meer is voor de 1.4. Ik zou iedereen dan ook aanraden deze 1.8 te proberen, waarschijnlijk ben je er zo tevreden over dat de 1.4 op marktplaats kan.

In totaal is een 50 mm voor mij een heel belangrijke lens die zeg maar 75% van de tijd op de camera zit. Dat kan ook goed met deze lens; het eerste glas zit vrij diep waardoor een UV/glas filter niet echt nodig is, hij is lekker licht en focust snel en mocht de lens stuk gaan dan is vervangen niet zo duur.

Al me al; aanrader!

Heb jij ook een Nikon AF-S 50mm f/1.8G?

Bedankt voor je review. Ik ben op het ogenblik bezig met de aanschaf van een nieuwe camera en denk dat ik voor een D5300 ga. Nu wilde ik ook zeker een 50mm lensje erbij, maar was in twijfel tussen de 1.4 en 1.8. Ben er nu wel uit, het wordt de 1.8 :)
Zeer duidelijk review en ben het met je eens dat de focussnelheid een belangrijke specificatie is die ze bij promotie niet mogen weglaten. Ik ben er uit - het word de 1.8!
ps. het 0.4 verschil in aperture is handig en natuurlijk laat de 1.4 meer licht door dan een 1.8, maar uiteindelijk is dit verschil (qua lichtsterkte) te compenseren door een halve stop in sluitertijd of iso.