Humax IRHD-5300C Review

Dr. Malsain 27 september 2012, 7.334 views

Humax IRHD-5300C

Pluspunten

• full-HD beeld en HDMI-aansluiting
  • uitbreidbaar met externe HDD

Minpunten

• momenteel niet mogelijk USB-stick te gebruiken voor time-shift
  • opstarttijd (ook vanuit standby) ongeveer 35 seconden

Geluidskwaliteit Score: 4
Na het overlijden van mijn vorige decoder (Humax IR-Fox C) heb ik besloten de Humax IRHD-5300C aan te schaffen. De voornaamste redenen waren de mogelijheden tot aansluiten via HDMI en beeld in Full HD. Naast decoders 5100C en 5300C van Humax zijn er meer decoders die minimaal dezelfde beeldkwaliteit en opties bieden maar dat zijn altijd decoders met ingebouwde harde schijf. Opnemen van programma's is voor mij niet belangrijk.

Het verschil tussen 5100C en 5300C is dat de tweede een aantal opties (display, tweede scartaansluiting, RCA) mist maar ik vermoed dat de meeste gebruikers dat niet als een gemis zien. Hierdoor is de 5300C wel een paar tientjes goedkoper dan de 5100C.

De decoder heb ik een paar dagen in huis en ben tevreden over de beeldkwaliteit. De decoder is nu aangesloten op een HD-ready TV met een een ingestelde decoder-uitgangsresolutie van 720p (TV hoeft dan bijna geen scaling toe te passen). Na wat spelen met de instellingen van de decoder en de TV past het beeld netjes, zonder zwarte randen aan de zijkant van het beeld. Over de geluidskwaliteit kan ik niet veel zeggen aangezien de geluidsweergave via HDMI naar de TV gaat. De TV heeft alleen simpele stereo weergave. De geluidskwaliteit is voldoende maar het volume vanuit de decoder lijkt me wat laag. De S/PDIF ben ik voorlopig niet van plan te gebruiken.

Opstarten van de decoder duurt ongeveer 35 seconden, wisselen van kanaal duurt ongeveer 2 seconden. De opstarttijd vind ik vrij lang maar niet storend. Ik had gehoopt wel de time-shift functie te kunnen gebruiken door het aansluiten van een USB-stick. Ondanks dat ik de 4GB USB-stick had geformatteerd in ext3 kan deze niet gebruiken. Ik hoop dat er binnenkort een firmware-upgrade komt waardoor dit wel mogelijk wordt. Ik had begrepen dat dit al wel mogelijk is voor de 5100C. Blijkbaar heeft de 5300C wat oudere firmware. Een andere optie is een USB-stick aan te schaffen van 32 GB aangezien er minimaal 20 GB nodig is om opname mogelijk te maken.

De afstandsbediening ziet er netjes en ergonomisch uit al gebruik ik deze zelf niet. Alles wordt aangestuurd via een Logitech Harmony. Ook dit werkt goed in combinatie met de decoder. Tot zover ben ik tevreden over deze decoder en zou hem zeker aanraden.

• Samsung LE-26S81B

Heb jij ook een Humax IRHD-5300C?

Meer advertenties

Dat het met een externe USB HDD werkt is mij bekend. Ik was niet van plan een extra harde schijf aan te schaffen, vandaar mijn poging met een USB stick.

Ik heb wel ergens gelezen dat het zou kunnen werken indien de capaciteit groter is dan 20 GB. Ik ben van plan binnenkort een poging te doen met een USB-stick van 32GB.
Probeer het eens met een USB disk ipv een USB stick. Er zit verschil in qua ondersteuning / acceptatie op andere apparaten!
Geachte Dr. Malsain, Het verbaasd mij dat u de hdtv zenders full hd ontvangt. De meeste tv zenders (uitgezonderd: Eén en Canvas 2, 720p) worden tot op heden uitzonding in 1080i. :) Het is dus beter om de decoder op deze resolutie te zetten zodat deze niet intern hoeft om te schalen maar het signaal direct door kan geven. België wordt dan bij mijn Humax 5050C automatisch in 720p weergegeven. Vergeet niet het kastje (als dit mogelijk is?) op Dolby voorkeur te zetten voor een veel beter geluid (uitgezonderd België die hebben dit niet). Veel succes.
Ethan1665,

bedankt voor je reactie. Het is niet zo dat ik de zenders full HD ontvang, volgens mij krijg ik de standaard zenders als 576i binnen. Ik heb er wel voor gekozen het uitgangssignaal van mijn decoder in te stellen als 720p (1280x720). De resolutie van mijn TV-scherm is 1366x768 en dat zit dus redelijk dicht bij de resolutie van 720p.

Ik kan er voor kiezen het uitgangssignaal van de decoder in te stellen als 1080i maar het beeld wordt hier in de praktijk niet beter van. Mijn aanname (misschien een denkfout) is dat het signaal op 720p al meer informatie doorstuurt dan de TV kan weergeven. Een signaal van 1080i (1920x1080) lijkt dus een overkill. Het signaal van 1080i is interlaced en mijn TV zal dus de-interlacing toe moeten passen. De TV is al een wat ouder model en heeft waarschijnlijk geen perfecte de-interlace techniek waardoor het beeld er op 1080i wat minder mooi uit ziet.

Beeld en geluid gaan via HDMI naar de TV maar het toestel kan het geluid alleen in stereo weergeven. Ik weet niet of het zin heeft voor Dolby te kiezen. Ik hoor zelf namelijk geen verschil.
Ik heb gemerkt dat als je soms de aantoets of een cijfertoets op een bepaalde manier indrukt, de decoder (ik heb de 5200c) meteen de zender op het display aangeeft en je dus geen opstarttijd hebt :? Heb verschillende manieren geprobeerd, maar het lukt me niet om altijd de snelle manier onder de knie te krijgen :)
Beste Dr. Malsain,

Heb je toevallig al de rest gedaan met de 32GB usb stick?
Ik ben extreem benieuwd of dit werkt!
Heb nog niet geprobeerd of je kunt opnemen met een USB-stick van 32 GB of groter. Als je een USB-stick beschikbaar stelt, kan ik het voor je testen :)
Let op he, op een 32gb heb je maar een korte timeshift op 1080i en vrijwel geen programma-opname ruimte.