Sweex Powerline LC211 Review

fs76 18 februari 2013, 3.221 views

Sweex Powerline LC211

Pluspunten

• Werkt stabiel
  • Snelheid ruim voldoende voor internetten
  • De buren kunnen niet in je netwerk

Minpunten

• Neemt iets teveel ruimte in een dubbel stopcontact
  • Werkt niet plug&play samen met oude types (extra configuratie nodig)
  • Inleren op bekabeling werkt niet altijd goed (bij 3 adapters tegelijk inschakelen)

Heb dit setje gekocht bij Alternate om mijn bestaande netwerk uit te breiden. Dit was een vergelijkbaar setje van Sweex, LC203, wat inmiddels niet meer verkocht wordt. Dat gebruikte ik al twee jaar 24/7 naar tevredenheid.
De adapters zijn ook los te krijgen en in een variant waar je een stekker in kan stoppen, zodat je geen stopcontact "kwijt" bent. Vanwege de prijs heb ik voor deze gekozen.

Eerst wilde ik nog een bedraad netwerk gaan aanleggen. Na een overweging van de kosten, het geplande gebruik, moeite en tijd toch maar voor powerline gekozen.
De energiekosten voor twee adapters die 24/7 aan staan zijn ongeveer ¤10 per jaar, uitgegaan van de gespecificeerde 2,5W per adapter.
Het verbruik gaat trouwens iets omlaag als de aangesloten ethernet-poort echt uit is, het middelste blauwe lampje op de adapter gaat dan ook uit. Ik kan merken dat de adapter dan minder warm wordt.

oud met nieuw
Bij sweex-support gevraagd of de LC203 en LC211 samen werken. Dit zou het geval zijn:
"200Mbps powerline adapters kunnen worden gebruikt met alle 200Mbps powerline adapter (van Sweex natuurlijk).
Het is niet mogelijk om 85Mbps powerline adapters te mengen met 200Mbps powerline adapters."

Na een eerste mislukte proef eerst alle adapters gereset met het knopje. Geen succes. :( Daarna de bijgeleverde software maar geïnstalleerd (WinXP) en opgestart. Door de oude en nieuwe adapters één voor één aan de pc te hangen kwam ik er achter dat de oudere adapters een andere default netwerknaam hadden. Zoiets als "Unknown Network" en "HomePlugAV" voor de nieuwe.
De netwerknaam in elke adapter aangepast naar een eigengekozen naam en toen werkte alles (halleluja!).

Een beetje jammer dus dat de oude en nieuwe types niet plug-and-play samen werken. De sweex helpdesk had me van de juiste informatie moeten voorzien, vind ik. Moet er bij zeggen dat ik ze niet te hulp heb gevraagd toen het niet meteen werkte.
Voordeel bij dit alles: Nu weet ik zeker dat niemand anders in de straat in mijn netwerk kan.

gebruik
Het werkt bij mij prima. Ook tussen verschillende groepen, met twee automaten en twee aardlekschakelaars ertussen. Het huis is niet zo heel groot, de bedrading zal zo rond de tien meter lang zijn. Zolang het maar op de zelfde fase (draad met prik die van buiten je meterkast in gaat) zit.

De adapters werken niet goed als ze te dicht bij elkaar zitten, bijvoorbeeld in het zelfde stopcontact. Maar dat vind ik geen echt nadeel. Als er een stekkerdoos met netfilter tussen zit werkt het wel goed terwijl het dicht bij elkaar zit. Een netfilter wordt afgeraden maar het effect is voor de werking niet veel anders dan een aardlekschakelaar in combinatie met wat andere apparaten op de bedrading aangesloten.

De snelheid is ruim voldoende om te internetten en af en toe de gedeelde printer te gebruiken. Met adsl 8/1Mbit is er geen verschil te merken of te meten. Als je grote bestanden wilt verplaatsen over je netwerk moet je wel geduld hebben. Maar via mijn 100Mbit adsl router is dat ook zo. zie toevoeging onderaan

De betrouwbaarheid vind ik dik in orde, heb nooit gemerkt dat het niet werkte. Het is wel eens voorgekomen dat na stroomuitval de verbindingssnelheid niet goed was, zie toevoeging onderaan.

Minpuntje is dat de adapter in een dubbel stopcontact niet genoeg ruimte overlaat om er een stekker bij in te stoppen. (Zie foto's) Met een beetje wringen lukt het wel, maar daar ben ik geen fan van. Je moet dus eerst de stekker en dan de adapter er in stoppen. Vergeleken met het oude type (laatste foto) is het wel ietsje verbeterd.

Inleren op bekabeling toegevoegd januari 2013
Nadat de spanning thuis een keer uitgevallen was, werkte de verbinding niet goed. Mijn upload werd erg traag. Ik gaf eerst mijn internet-verbinding de schuld. Maar toen ik zag dat de ene pc meer last had dan de andere, ben ik aan de powerline adapters gaan denken.

De oplossing was gelukkig eenvoudig: alle adapters er uit en dan één voor één weer er in. De adapters passen zich dan opnieuw aan op de bekabeling van je huis. (net zoals een ADSL-modem zich aanpast aan de telefoonlijn)

Prestaties toegevoegd februari 2013
Bij het kopieren van bestanden naar mijn nieuwe pc meteen aan jullie, mijn lezers, gedacht ;) Zie het screenshot.
Dit is het kopieren van een dvd iso bestand. Via windows gedeelde mappen (XP/W8), op de zelfde stroom-groep. Het dipje bij 15% kwam doordat de flash player op een andere pc weer eens geupdate moest worden.

Omdat ik maar vier plaatjes mag plaatsen geef ik verder alleen een lijstje met wat ik even geprobeerd heb:
• Snelheid op de zelfde groep: ongeveer 45Mb/s,
• Snelheid over verschillende groepen ongeveer 15Mb/s
• Snelheid bedraad, zonder de powerline adapters, 96Mb/s in combinatie met een gigabit router. De beperking zit dan in mijn oude pc waar ik de bestanden van haal.

Heb jij ook een Sweex Powerline LC211?

Bedankt voor de review!

Vanwege de prijs en de goede recensie een setje aangeschaft om boven een netwerkprinter te plaatsen die geen WIFI heeft. De ene homeplug beneden in het ziggo modem annex router en dan in de stekkerdoos. Boven in de printer en in het stopcontact. Printer aan en..........printen maar!! Fantastisch! Nu maar kijken hoe lang dit zo probleemloos blijft werken.