OCZ Octane OCT1-25SAT3-256G 256GB Review

jonghaur 22 september 2012, laatste update op 22 september 2012, 1.014 views

OCZ Octane OCT1-25SAT3-256G 256GB

Pluspunten

• Prijs is aantrekkelijk
  • SSD schijf is sneller vergeleken met de concurrenten in deze prijsklasse.

Minpunten

• Niet (direct) compatible met Mountain Lion van Apple, na firmware update wel

Ik was op zoek naar een SSD hardeschijf voor mijn Macbook Pro uit 2011 (eind). Ik heb gekeken naar wat verschillende merken en kwam uit op deze hardeschijf. Deze was qua prijs en kwaliteit niet verkeerd.

Toen ik de schijf binnen had heb ik een volledige back-up gemaakt van mijn hardeschijf, vervolgens heb ik deze vervangen voor de hardeschijf die in mijn Macbook zat. Helaas herkende hij de hardeschijf niet "goed". In de Hardeschijf hulpprogramma van Apple herkende hij de SSD wel. Het blijkt dat de SSD hardeschijf niet compatible is met MOUNTAIN LION, bij de normale OSX deed hij het namelijk wel. Ik had de SSD hardeschijf geformatteerd en vervolgens de OSX erop gezet. Paar keer opgestart en uit gedaan, geen problemen. Bij het updaten naar Mountain lion kreeg ik weer hetzelfde probleem. Wat toch wel wat frustraties opleverde, toen kreeg ik een tip van een kennis dat ik wellicht de FIRMWARE van de SSD moest updaten.

Dit heb ik gedaan en nu doet hij het prima! Dus niet alle SSD's zijn direct compatible met de SSD hardeschijf. Een firmware update is dus dan voldoende. Op de OCZ website staat netjes uitgelegd hoe je dit kunt doen!

Tot nu toe ben ik tevreden over de SSD van OCZ!

Heb jij ook een OCZ Octane OCT1-25SAT3-256G 256GB?

Reviews door de redactie

Kun je er geen benchmark mee draaien? Ze zijn erg goedkoop maar volgens reviews ook erg traag. Hoe traag is de vraag en merk je dat in praktijk. Dat lijkt mij het interessantst.
Hij is sowieso veel sneller dan een normale HD. Of hij veel sneller is dan andere SSD schijven? Geen idee, ben er niet zo in thuis. Heb gekeken naar schrijfsnelheid en leessnelheid en die waren wel redelijk "hoog".

Het is ook maar net waarvoor je het wil gebruiken? Ik gebruiken voornamelijk voor het werk, daarbij gebruik ik programma's zoals het office pakket, adobe pakket en andere applicaties. Als ik 10 applicaties tegelijk start dan zijn ze binnen no-time actief....

In dat opzicht hecht ik niet zo heel veel waarde aan benchmarks...
Ikzelf heb ook deze SSD en kan niet zeggen dat ie sloom is hoor.
7gb uitpakken van rar doet ie ~34 sec over.
Met 100gb nog vrij start hij binnen 15sec op, heb nog oud moederbord met een bios die vrij lang duurt, maar na het zien van welkom op het scherm is alles al geladen.
Ik heb deze SSD in mei 2012 gekocht. Gisteren is deze van het ene op het andere moment defect gegaan. Eerst raakte ik wat bestanden kwijt waardoor applicaties begonnen te crashen. Binnen een dag was de SSD volledig dood. Deze ervaring heb ik niet met mijn Intel SSD's, of de vele vele hdd's die ik bezit. Jammer, niet maatgevend maar de reacties op vele fota hebben we wakker gemaakt over de kwaliteit van de OCZ Octane.