Zopo ZP100 Pilot Zwart Review

RogierE 21 september 2012, laatste update op 21 september 2012, 1.905 views

Zopo ZP100 Pilot Zwart

Pluspunten

• Goede prijs/kwaliteit verhouding. Prima ondersteuning van de fabrikant en leverancier (http://dualsimcard.nl).

Minpunten

• De ledflitser is onvoldoende om in het donker foto's te maken of te filmen.

Verpakking
De telefoon is verpakt in een kartonnen doos, goed gemaakt en sterk genoeg om een ​​goede bescherming te geven tijdens de verzending. In de doos zit een korte handleiding, een hoofdtelefoon, een USB kabel en een oplader. De USB kabel kan zowel op de oplader aangesloten worden als op een computer.

Dual sim
De ZP100 is een dual sim telefoon. Dit betekent dus dat je op 2 telefoonnummers bereikbaar bent. Ook als je aan het internetten bent middels een 3G verbinding. Op het moment dat je aan het bellen bent en je wordt gebeld op de andere sim, wordt de beller doorgeschakeld naar de voice mail.
Er kan maar 1 sim ingesteld worden op data verbinding (3G). Dit kan middels de systeem instellingen gewijzigd worden. Dit in tegenstelling tot wat de plaatjes aan de binnenzijde van de telefoon die aangeven dat er maar 1 3G slot is.

Scherm
Het is een 4,3" capacitief, multi-touch (5 punten) scherm met een resolutie van 960x540 en een beeldverhouding van 16:9. Voor internet en het kijken van films is dit prima. De achtergrondverlichting is goed en binnen- en buitenhuis is het scherm goed af te lezen. In fel zonlicht is dit minder met name als je onder een hoek naar het scherm kijkt. Ik heb het vermoeden dat het scherm van een soort polycarbonaat is gemaakt en niet van glas maar dit weet ik niet zeker.

Camera
Aan de achterzijde is een 5 megapixel camera geplaatst voorzien van autofocus en flitser. Aan de zijkant van de telefoon is een knop geplaatst waarmee een foto gemaakt kan worden in plaats van op een knop op het scherm te drukken. Met name voor maken van een foto in landscape stand is dit handig. Foto's maken met daglicht gaat prima, voor foto's in het donker maken is de flitser onvoldoende.
Aan de voorzijde is een 0.3 megapixel camera geplaatst. Dit lijkt misschien weinig maar voor videobellen met Skype is dit voldoende. Skype werkt trouwens prima op de telefoon en in combinatie met de camera. De camera kan filmen met 720p en de kwaliteit is voldoende.

Geluid
De gesprekskwaliteit is goed te noemen. Ook via de speaker en headset. Als je het volume op het hardst zet is er wel sprake van vervorming maar dit vind ik normaal.

Software
Oorspronkelijk werd de telefoon geleverd met Android 2.3 maar de "Pilot" uitvoering wordt geleverd met Android 4.0.3. Ik heb de "Pilot" geleverd gekregen met Android 4.0.3. De telefoon start snel op. Er is een "quick boot" optie aanwezig, die denk ik de telefoon in een soort hibernate stand zet in plaats van echt uit te zetten. De performance is prima en stabiel zonder lags.
De Android versie is zonder toevoegingen van de fabrikant afgezien van wat Chinese apps en het Zopo bootlogo. Standaard is de telefoon niet geroot maar op de Zopo website kun je de informatie en de software vinden om dit te doen. Er is ook een Zopo toolkit beschikbaar om allerlei dingen aan te passen zoals het volume van de speakers of microfoon.
De oorspronkelijke ROM had een compatibiliteitsprobleem met Google Play waardoor sommige apps niet te installeren waren. Toen ik dit aangaf bij de leverancier had deze eigenlijk meteen een nieuwe ROM beschikbaar inclusief handleiding hoe ik deze moest flashen. Deze ROM is ook beschikbaar op de Zopo website. Na dat ik de ROM geflashed had, ben ik nog geen app tegengekomen die ik niet kon installeren.

Wifi
Wifi verbinding is prima. Zelfs op zolder door 2 betonnen vloeren heen, geen enkel probleem. Mijn tablet heeft hier geen verbinding, zegt misschien ook wat van mijn tablet :). De telefoon houdt de verbinding goed vast. Ook verbinden met andere (openbare) netwerken is vlot en zonder problemen.

Bluetooth
Werkt zoals het moet werken. Vlot in het vinden van andere apparaten en het verbinden ermee. Ik heb geen problemen ondervonden met mijn laptops en tablet om bestanden te versturen. Ook het verbinden met de carkit in een Toyota Prius en Renault Megane ging soepel.

GPS
Ik heb de GPS geprobeerd met verschillende apps (maps, mytracks, micoach, appie) en geen problemen hiermee ondervonden. Buiten heb je eigenlijk binnen 10 seconden een fix. Om de een of andere reden duurde dit de eerste keer langer. Dit was waarschijnlijk ook nog met de oude ROM (die met compatibiliteitsproblemen). De telefoon is voorzien van A-GPS.

Batterij
De telefoon is voorzien van een 1650 mAh batterij. Voor een werkdag met vaak bellen en gebeld worden is dit voldoende. Als je de telefoon minder intensief gebruikt, kan de batterij 2 dagen mee. Het kijken van films en spelen van spellen kost wel veel energie maar dit had ik dan ook verwacht.

• Carkit Toyota Pruis uit 2010
  • Carkit TomTom Renault Megane uit 2012
  • Asus K73S
  • HP Probook 6560b
  • TomTec Ultimate 10 tablet

Heb jij ook een Zopo ZP100 Pilot Zwart?

Ik heb deze telefoon ook gekocht en heb hem nu een maand
een erg fijn toestel.

Maar kom in app store inderdaad soms app's tegen die ik niet kan installeren.
Is er ook een begrijpbare beschijving hoe je de rom flashed?
De office ZP100 rom met android 4.0.3 kun je hier vinden. Onderaan de pagina staat ook een link naar de handleiding (engelstalig). Je moet wel een 4shared account aanmaken. Dit is wel gratis.
Ook kun je daar een link vinden naar een video waarin het flashen gedemonstreerd wordt (ik heb de video niet bekeken).

Op die zelfde pagina vind je ook de benodigde drivers (MTK6575), de software om te flashen en CWM recovery.

Ook hier vind je instructie om te flashen maar zij gebruiken nog wel eens een andere rom.

Even een vraagje terug. Als je hem een maand geleden gekocht hebt, zou je de laatste rom moeten hebben. De laatste officiele rom is namelijk van augustus 2012.

Wat geeft jouw telefoon aan bij "Android version", "Kernel versio" en "Buildnumber"? Deze kun je vinden via "Menu->Settings->About phone".
Ik heb deze telefoon gekocht via een Chinese site voor mijn dochter en deze kon inderdaad bijvoorbeeld Whatsapp niet downloaden.

Met jouw beschrijving hierboven is het gelukt, daarvoor mijn (en vooral mijn dochters) dank.
Geen dank hoor. Ik ben zelf ook nog steeds te spreken over de telefoon.

Ik merk alleen dat het GPS soms gestoord wordt / weg valt. Met Micoach (een hardloop app) is dit wel iritant. Als ik de sim kaarten overschakel naar vliegtuig modus, is de GPS ontvangst stukken beter.

Wel jammer dat Zopo geen Android 4.1, 4.2 of 4.3 voor de telefoon beschikbaar heeft gesteld.

[Reactie gewijzigd door RogierE op 15 september 2013 19:38]