Specificaties 7" (1280x800), Android 4.4, WiFi+3G - Bekijk alle specificaties

Asus Nexus 7 16GB Zwart Review

mkools24 21 september 2012, laatste update op 21 september 2012, 6.531 views

Asus Nexus 7 16GB Zwart

Pluspunten

• Stock Android JB 4.1, geen bloatware.
  • Altijd de nieuwste updates rechtstreeks van Google.
  • Prima prijs/kwaliteitverhouding.

Minpunten

• Geen SD card slot.
  • Overbodig voor high-end Smartphone bezitters.
  • Geen 3G.
  • Backlight lijkt soms wat zenuwachtig.
  • Geen USB converter aanwezig.

Ik ben nu een aantal weken in het bezit van een Google Nexus 7 16 GB, besteld in Engeland via E-bay voor het bedrag van GBP 212,99 excl. verzendkosten van nog eens GBP 14,99.

Ik bezit momenteel een HTC One X, een Samsung Galaxy Note, een Galaxy Tab 10.1 (v1) en nu dus ook de Google Nexus 7.

De reden tot aanschaf kan ik eigenlijk niet noemen, maar wat vooral meespeelde was de hype rond dit toestel (toegegeven) , de prima prijs en ook de goede reviews. Ook wilde ik weten of dit apparaat wel een nuttige toevoeging zou zijn aan mijn inventaris in tegenstelling tot mijn 10.1 tablet welke vooral stof ligt te vergaren. Dat apparaat is te groot, niet portable zonder dat je een tas o.i.d. meeneemt als je ergens heen gaat en is dus voor mij met uitzondering van lange vliegreizen nooit echt praktisch geweest.

Ja je kunt met een tablet leuk filmpjes kijken in de bank maar zodra je wilt typen heb je toch al snel weer een PC of laptop nodig. Zoiets als eten bestellen via thuisbezorgd vind ik zelfs al een kriem op een tablet en meestal loop ik dan ook even snel naar mijn PC voor zo'n handeling.

Ook een reactie typen op bijv. tweakers.net lukt me niet zonder dat ik het gevoel heb dat ik met het apparaat aan het vechten ben om niet teveel typefouten te maken of uit moet kijken dat ik niet per ongeluk ergens swipe met mijn handpalm en de tablet ineens iets doet waar ik niet om had gevraagd.

Featureset

Qua features loopt het helaas niet over. Er zit geen camera op de achterkant (wat ik persoonlijk geen gemis vindt voor een tablet en dus ook geen nadeel). Er zit geen SD card slot in, wat ik dan wel weer een redelijk groot gemis vindt want een tablet lijkt me vooral handig voor de opslag en het tonen van foto's en video's. Het is juist een prima apparaat om als media tank te gebruiken op vakantie hoewel 16 GB daarvoor ook wellicht weer wat karig is, vooral wanneer je HD video wilt opslaan.

Wat de Nexus 7 dan wel weer ondersteunt is USB host mode, dus je kunt er altijd een digitale camera aanhangen en op die manier foto's overzetten. Hiervoor moet je helaas wel een speciale converter aanschaffen welke niet meegeleverd wordt, zoiets als dit wat slechts een paar euro kost en er wat mij betreft dus best standaard bijgeleverd had mogen worden.

Een ander groot gemis vind ik 3G. Waar ik er bij de Galaxy Tab 10.1 geen enkel probleem mee had dat deze Wifi only is vind ik 3G op een 7" tablet toch weer een gemis, omdat dit apparaat wel portable is en bijv. makkelijk in de binnenzak van de meeste jassen past. Uiteraard kun je wel je smartphone als hotspot gebruiken maar dan belast je daar de batterij weer van en het is nogal omslachtig.

Prestaties

De prestaties van de Nexus 7 zijn prima. Alles voelt en oogt twee keer sneller dan mijn HTC One X, hoewel die vergelijking niet helemaal eerlijk is omdat die met een hoop bloatware van HTC wordt geleverd en nog Android 4.0.4 draait. Wanneer ik het vergelijk met mijn Galaxy Note of Galaxy Tab met beide CM9 merk ik al minder verschil.

Voor de rest is het eigenlijk wat je kan verwachten. HD Youtube filmpjes, browsen, scrollen etc. is allemaal geen probleem en werkt smooth en vlekkeloos. Ik moet ook zeggen dat de laatste keer dat ik me stoorde aan de prestaties van een smartphone dit uit de tijd van Windows Mobile 5/6 stamt.

Beeldkwaliteit

De beeldkwaliteit is goed genoeg, wat ik daarmee bedoel is dat er uiteraard betere schermen zijn zoals die van de iPad 3 en ook het Super amoled scherm van mijn Note vind ik beter als zowel mijn One X als de Nexus 7. Waar ik wel last van heb is dat het backlight zich af en toe even raar gedraagd. Heel soms springt hij even van donker naar licht, vooral bij pagina's met veel wit erin maar dat gebeurt vrij sporadisch en is dan ook geen show stopper. Dit zal ook vooral met de auto backlight functie te maken hebben.

Bouwkwaliteit en robuustheid

Ook hier weer een 'goed genoeg'. Het geheel is vooral van plastic maar ik heb niet het gevoel dat wanneer je hem een keer laat vallen de Nexus gelijk in stukken uit elkaar valt. Het is allemaal hard plastic maar het oogt zeker niet zo. Hier dus geen klachten.

Ergonomie

Dit is toch wel een heet hangijzer bij mij. De tablet is 7 inch maar dat is eigenlijk net te groot voor sommige situaties. Ik ben bijv iemand die voor het slapen gaan in bed nog even wat gaat surfen en zeker als je op je zij ligt is het toch lastig bedienen.

Ik zie daarbij niet zoveel meer voordelen t.o.v. mijn Galaxy Note. Die 1.5" verschil maakt echt niet tekst ineens veel duidelijker of webpagina's ineens heel veel beter leesbaar dus het doel van de Nexus 7 ontgaat mij een beetje omdat eigenlijk alleen de schermgroote een voordeel biedt t.o.v. mijn Galaxy Note en zelfs dat voordeel is minimaal.

Warmte- en geluidsproductie

Het warm worden van het toestel heb ik nog niet gemerkt maar ik speel dan ook geen games. Het toestel wordt een beetje lauw bij wat zwaardere youtube filmpjes maar niet zodanig warm om over naar huis te schrijven.

Mobiliteit en accuduur

Wat ik al zei hij past wel in de binnenzak van je jas maar als het zomer is en je hebt geen jas aan kun je hem eigenlijk beter thuis laten liggen en je Note of andere 4"+ smartphone meenemen. Het lijkt dus wel dat je in veel situaties toch altijd wel terug moet vallen op je telefoon, waaronder dus 3G en mobiliteit.

Het voordeel is natuurlijk wel de accu die langer meegaat maar ook die is nou niet echt zoveel beter. Ik moet hem toch wel elke 3/4 dagen aan de lader hangen, dan is het apparaat vrijwel helemaal leeg en dan is het echt niet zo dat ik er heel de dag mee werk, dan heb ik het over een uur lang websites en filmpjes bekijken per dag en de rest standby.

Met de prijs zit het wel snor, ik denk niet dat je voor hetzelfde geld momenteel een betere 7" tablet kunt kopen ergens en ik ben dan ook zeer benieuwd hoe de iPad mini zich gaat verhouden tot deze tablet. Ze moeten wel met een vrij concurrerende prijs komen om met de Nexus 7 te kunnen concurreren.

De Nexus 7 is een prima apparaat maar ik zie gewoon geen voordelen ten opzichte van een smartphone met een groot scherm. Die paar extra inches maken dingen niet ineens heel veel duidelijker, of beter leesbaar, of maakt het typen op een touchscreen ineens gemakkelijker, iets wat altijd de beperking van een touchscreen zal blijven hoe groot of klein deze ook is.

Ik zou eigenlijk alleen mensen zonder smartphone aan willen raden dit apparaat te kopen. Het is bijv. een geweldige aankoop wanneer je een telefoon nodig hebt met een zolang mogelijke accuduur, een Nokia bijv. met een standby tijd van twee weken. De Nexus 7 zou dan echt de perfecte aanvulling daarop zijn maar heb je al een high-end 4"+ smartphone dan is de Nexus 7 eigenlijk vrij 'obsolete'. Hij kan niks meer wat je smartphone niet kan, zelfs minder in veel gevallen en de voordelen zoals groter scherm of langere accuduur wegen hier vooralsnog niet tegen op.

Dit is dus eigenlijjk ook een beetje een review die het nut van een 7" tablet ter discussie stelt, een discussie die ongetwijfeld al meerdere malen gevoerd is en nog steeds gevoerd wordt.

Heb jij ook een Asus Nexus 7 16GB Zwart?

Reviews door de redactie