Samsung Galaxy S III 16GB Blauw Review

mutn10 12 december 2012, laatste update op 23 juli 2014, 132 views

Samsung Galaxy S III 16GB Blauw

Na bijna 2 jaar voldoet dit toestel nog steeds grotendeels aan mijn wensen. De behuizing ziet er niet mee nieuw uit, maar het scherm en de snelheid voldoen nog steeds. Het kan natuurlijk altijd beter, maar daarvoor moet je bij de laatste generatie toestellen zijn.

Pluspunten

• Groot scherm
  • Ligt goed in de hand
  • Licht
  • (Relatief) Snel

Minpunten

• Lens en behuizing krassen enorm snel
  • Geen updates meer (4.3)
  • Pentile indeling scherm

GALAXY SIII Review door Mutn10

Hallo tweakers. Ik besloot om nu (na 2 jaar bezit van mijn SIII) er toch nog een korte review over te geven. Veel mensen zijn immers nog ge´nteresseerd in dit toestel door de forse prijsdaling. Nu hij zijn laatste update gekregen heeft, vond ik het dan ook tijd om deze review te schrijven, aangezien de ervaringen nu niet meer gaan veranderen.

1. Scherm
Het scherm stelde me in het begin wat teleur. Ik kwam van een iPod Touch 4G met Retina scherm (326 ppi) en ik moet toch eerlijk toegeven dat het scherm van de S3 er op sommige plaatsen korrelig uitziet. Dit is niet per se door de lagere ppi (306), maar wel door de beruchte Pentile indeling. Hierdoor lijkt het in witte vlakken wel alsof er allemaal mini zwarte puntjes zitten. Ik ben er ondertussen wel aan gewend geraakt, maar wou toch zeggen dat een 720p LCD er qua scherpte beter uit ziet. Waar het scherm volgens mij wel in uitblinkt zijn de kleuren. Ze spatten van het scherm af en zwart is puur zwart. Je moet er wel van houden van die felle kleuren, maar als je de schermmodus op "professionele foto" zet, zijn de kleuren vrij natuurgetrouw. Ikzelf vind deze stand flets ogen, maar dat is waarschijnlijk een kwestie van wennen.

2. Snelheid
Oorspronkelijk had het toestel 4.0 en toen merkte ik wel dat het allemaal wat stotterde. Eenmaal 4.1 was dit (waarschijnlijk door Project Butter) allemaal grotendeels verdwenen. Ik zeg grotendeels en niet volledig aangezien de SIII nog altijd een Touchwiz toestel is. Jammer genoeg werkt dit op de SIII niet zonder hakken of stoten. De launcher moet vaak helemaal herladen als je vanuit een app komt, scrollen door de drawer durft al eens te schokken enzovoorts. Hier valt wel mee te leven, als je geen snellere toestellen gewend bent. Apps opstarten en dergelijke gaat wel vlot en scrollen door apps ook. Waar ik wel minder over te spreken is is de 1GB RAM. Dit betekent op mijn toestel dat maximum 3 apps in het geheugen gehouden worden (meestal zelfs maar 2) en dat ik dus als ik weer switch naar de 4de app, dat deze volledig moet herladen. Dit valt mij toch wel tegen en belemmert me in dagelijks gebruik. Zo kijk ik bijvoorbeeld YouTube, staan er wat apps open en bijvoorbeeld ook whatsapp. Als ik dan even van Youtube naar whatsapp ga, dan moet die helemaal herladen en dat zorgt wel voor duidelijk tijdverlies. 2GB RAM had perfect geweest denk ik dan.

3. Battery life
In het begin ging mijn SIII ongeveer anderhalve dag mee met 5 uur screen on time. Opmerking hierbij is wel dat ik geen mail sync aanhad en ook geen meldingen van bijvoorbeeld Facebook. Ook helderheid op laagste. Alles uit. Tegenwoordig haal ik 1 dag (ben mijn telefoon meer gaan "gebruiken") met 4 uur screen on. Dit met de helderheid op zowat 20% (buiten hoger, maar dit is snel aan te passen in notification panel) en Gmail sync, wat andere google sync, en Facebook meldingen AAN. Op een zware dag heb ik het soms lastig en moet ie net na het avondeten aan de lader. Al met al valt het wel mee. In principe kun je ook extended batteries kopen of extra batterij meenemen want de batterij is vervangbaar. Ik heb echter geen van deze zaken en heb er ook niet meteen nood aan. Als ik weet dat ik mijn GSM 's avonds zal gaan gebruiken, dan laad ik hem 's middags of iets dergelijks op en dan haalt hij perfect mijn wensen.

4. Camera
Hierover ben ik kort, ik gebruik de achtercamera namelijk nooit. Letterlijk nooit, of het is om een foto te nemen van een cursus. Ik ga hier dus ook geen commentaar op geven.

De voorcamera gebruik ik voor de standaard selfies en snapchats. Deze doet zijn werk. Niet meer, niet minder.

Wat hier wel te vermelden is, is dat de lens van de achtercamera ernstig bekrast is. Ik heb mijn telefoon op het laatste nu zonder case gebruikt en der zitten echt enkele diepe krassen in de lens. Voor hoeverre deze de fotokwaliteit be´nvloeden, weet ik niet, maar het toont ergens wel aan dat het gebruikte glas niet zo krasvast is.

6. Features
Dit toestel werd geadverteerd met al zijn features. Enkele hiervan zijn handig, maar in praktijk staan ze bij mij allemaal uit. Toch bespreek ik er enkele kort.
- Slim melden: dit zorgt ervoor dat als je een sms/gemiste oproep hebt, dat de telefoon kort trilt wanneer je deze opheft of beweegt. Erg handig.
- Vegen voor schermafbeelding: Hierbij moet je gewoon met de zijkant van je hand van links naar rechts wrijven voor een schermafbeelding. Dit werkt in de praktijk vrij goed en is in de meeste gevallen handiger dan home en lock knop tegelijk indrukken.
- Multi Window: Kan handig zijn, maar 4,8 inch is eigenlijk te beperkt om het deftig te gebruiken. Een voorbeeldje: je kijk rechts youtube en links staat whatsapp open. Werkt mooi, tot je het toetsenbord opent, dan zie je niets meer van je filmpje en dit verslaat toch wel wat het nut van deze feature.

5. Duurzaamheid
Wat na 2 jaar wel belangrijk is, is de duurzaamheid van de telefoon. Even wat achtergrond meegeven. Ik ben extreem voorzichtig met mijn toestellen. Het eerste 1,5 jaar heb ik altijd een case gebruikt. Dit was de UAG case. Erg robuuste case. Ook heb ik mijn telefoon altijd met screenprotector gebruikt. Dit omdat ik toch zeker geen krassen wil in het scherm, aangezien dit is waar je altijd naar kijkt. Een half jaar geleden ben ik telefoon naakt gaan gebruiken (wel met screenprotector) en dat is eraan te zien. Vooral centraal onderin en aan de hoeken is te telefoon "mat" van de krassen. Ook de lens(zoals eerder verteld) zit onder de krassen. Ik zou dus aanraden om deze telefoon toch met een case te gebruiken. Dan zit de lens wat verzonken en kan deze niet krassen en is ook de achterkant beschermd.

Een ander puntje hier zijn ook de updates. De internationale SIII is zowat de enige die geen KitKat krijgt aangezien het toestel 1GB RAM heeft. Op zich niet meteen een probleem denk ik aangezien er niet veel meer verandert dan de witte statusbalk icoontjes. Hij zit dus vast op 4.3, wat volgens mij goed werkt. Het werkt allemaal relatief vlot, geen al te grote vertragingen en de versie is nu nog redelijk recent. Met het oog op de toekomst vraag ik me wel af of het toestel niet zal vertragen.

6. Alternatieven toen
Bij mijn aanschaf waren er enkele andere toestellen op de markt die ik bewust links heb laten liggen.
- Note 2: Leek me veel te groot en geen grote bump in specs
- HTC One X(+): Enorm veel hardware problemen, dus ook maar niet genomen.
- iPhone 5: ik was iOS beu en wou eens wat anders. Achteraf gezien had ik toch beter deze genomen. Reden? Wel, ik was vooral iOS 6 en die "lelijke" icoontjes beu en wou iets met een groter scherm. Ik vond het verschil tussen 3,5 en 4 inch (iPod touch en iPhone 5) niet groot genoeg. Deze 2 zaken gaven de doorslag. Echter iOS 7 vind ik nu erg mooi en ik heb nu een tablet dus schermgrootte doet er niet veel meer toe. Ook het feit dat ik mijn SIII slechts voor een klein deeltje van de originele aankoopprijs kan doorverkopen en de iPhone 5 voor een groot deel, laat me deze keuze toch wel wat beklagen. Achja, mijn volgende toestel wordt waarschijnlijk weer iOS, gewoon omdat het besturingssysteem me meer ligt.

7. Alternatieven nu
Het grootste en beste alternatief is volgens mij toch de Moto G 4G SD. Deze heeft ook SD kaart uitbreidingsmogelijkheden en heeft zelfs 4G (wat de SIII) niet heeft. Het scherm oogt een stukje scherper en het toestel krijgt enorm snel updates en zal nog een hele tijd ondersteund worden. Ik zou mensen echt aanraden dit toestel te kopen in plaats van de SIII, gewoon voor de verdere ondersteuning . De camera van de G is minder (volgens reviews), maar dit is voor mij geen probleem.

Besluit
Na 2 jaar ben ik nog steeds vrij tevreden met mijn telefoon. Het scherm kon wat scherper, de performance iets beter, de updates misschien net wat langer, maar over het algemeen geen grote problemen en hij kan nog steeds goed mee.

Zo, dit was mijn eerste review. 2 jaar na aanschaf. Indien gewenst zet ik ook nog foto's online i.v.m. de krassen en misschien nog wat foto's genomen met het toestel. Ik weet dat deze eerder beknopt is, maar dit is bewust aangezien er genoeg uitgebreide reviews online staan, waar je alle specs en gedetailleerde tests kan vinden. Ik wou vooral mijn ervaringen delen. Opbouwende kritiek is natuurlijk welkom.

Kort: neem de Moto G. :+

Heb jij ook een Samsung Galaxy S III 16GB Blauw?

Meer advertenties