Beko DSN 1430 X Review

Martijndoes 17 september 2012, laatste update op 17 november 2014, 5.019 views

Beko DSN 1430 X

Deze vaatwasser is redelijk voor z'n prijs. Servies dat onderin geplaatst wordt is altijd keurig schoon, bovenin heeft hij soms wat meer moeite om het goed schoon te krijgen.

Pluspunten

• Wasresultaat zeer goed te noemen
  • Snelle installatie
  • Zeer goede prijs

Minpunten

• Geluidsproductie
  • Rare bevestiging van het paneel
  • Pannen drogen niet volledig

Indeling Score: 4
Droogresultaat Score: 3
Wasresultaat Score: 3
2 weken geleden ging m'n oude vaatwasser opeens stuk wat betekende dat ik snel op zoek moest naar een nieuwe vaatwasser. Aangezien het zo plotseling was ging ik op zoek naar een goedkope vaatwasser waarbij het vooral belangrijk was dat de vaat goed schoon werd. Dingen als geluidsproductie, installatie- of bediengemak waren minder belangrijk.

Na wat onderzoek via de pricewatch, een aantal forums en de tests van de consumentenbond kwam ik uit op de Beko DSN1430X - RVS en heb ik deze besteld bij Saturn. Na een zeer goede levering ben ik zelf aan de slag gegaan met de installatie.

Installatie
Allereerst geprobeerd het houten paneel er weer op te zetten. Het paneel wordt aan de vaatwasser bevestigd door middel van twee plastic strips die je op het paneel schroeft. De strips kun je vervolgens in de deur van de vaatwasser schuiven. Dit proces is niet zo makkelijk als het lijkt en bovendien zijn de plaatjes in het instructieboekje niet erg duidelijk. Wat tevens niet aangegeven wordt in het boekje is dat je de strip extra naar boven moet schuiven als je de plastic stelstrips onder het controlepaneel aanbrengt. Als laatste kun je doormiddel van 2 schroeven aan de binnenkant van de deur het paneel nog extra goed vastmaken en dit geeft toch een wat zekerder gevoel.

Vervolgens de twee slangen bevestigd aan de kraan en aan de afvoer. Dit ging zeer makkelijk en zonder problemen. Als laatste de stekker in het stopcontact en de vaatwasser is klaar voor gebruik.

Eerste keer draaien
Er wordt aangeraden om de vaatwasser eerst een keer leeg te laten draaien met 1 liter water in het zoutreservoir op de eerste stand. Dit gedaan en dit ging probleemloos. Wel waren de led indicatoren even wennen. De onderste led betekent blijkbaar dat de vaatwasser klaar is met draaien. Uitleg van de led lampjes kon ik namelijk niet vinden in de handleiding.

Geluidsproductie
Een van de grootste minpunten van deze vaatwasser is de geluidsproductie. De eerste proefdraai heb ik gedaan toen de vaatwasser nog niet tussen de kastjes stond en dit zorgde voor een ongelofelijk lawaai. Nadat ik hem tussen de kastjes had geschoven was het al een stuk beter maar de geluidsproductie is nog steeds behoorlijk. In mijn huis is dat niet zo'n probleem maar als je een woonkamer direct aan de keuken hebt kan dit zeker een probleem zijn.

Wasresultaat
Er zitten 4 standen op deze vaatwasser maar wij gebruiken eigenlijk altijd "standje 3", oftewel de quickwash. De quickwash duurt iets minder dan een uur en ik vroeg me dan ook af of dit voldoende zou zijn. Wij zetten namelijk ook bijna altijd onze (aangekoekte) pannen in de vaatwasser en we spoelen onze borden ook nooit af voor we ze er in zetten. Het wasresultaat is echter zeer goed te noemen en alle pannen, border en glazen zijn volledig schoon.
Stand 2 is de zogenaamde eco stand. We hebben deze stand 1x uitgeprobeerd toen we geen pannen hadden en ook toen werd de vaat goed schoon. Hij had echter niet echt een uitdaging aangezien dit allemaal normale borden en glazen waren.
Bij de foto's zitten ook een aantal foto's van een vaat die net klaar is met wassen. Hierin zitten meerdere pannen en borden en is goed te zien dat alles volledig schoon is.

Droogresultaat
Bij m'n oude vaatwasser waren de pannen regelmatig nog nat en ik was dan ook zeer benieuwd of deze vaatwasser een beter resultaat zou geven. Het resultaat was wel beter maar de pannen waren zeker niet helemaal droog te noemen. Er zitten nog aardig wat druppels op de pannen. Persoonlijk gaat het me echter vooral om de glazen en borden en die zijn wel volledig droog. Nog nooit een druppel of vochtig plekje op kunnen ontdekken.
Op de foto's is goed te zien dat de pannen nog druppeltjes bevatten.

Indeling en gebruiksgemak
De indeling is niet bijzonder te noemen. Onder zit de bestekbak voorin het midden en deze heeft 8 vakjes. Links, rechts en achterin zijn plekken gereserveerd vooral voor borden. Wat jammer is, is dat grotere borden niet achter de bestekbak kunnen omdat daar niet genoeg ruimte voor is. Je moet dus enigszins tactiek je vaatwasser inruimen. Bovenin mis ik een extra mogelijkheid om glazen neer te kunnen zetten, dit kan nu alleen tegen de 2 zijkanten.
Qua gebruiksgemak valt er weinig te vertellen. Een vaatwasser is over het algemeen niet het lastigste apparaat in huis en ook hier is het een kwestie van aan het knopje draaien en op de startknop drukken.

Energieverbruik
Volgens de pricewatch en de gevens van de fabrikant is deze vaatwasser niet bepaald zuinig te noemen ondanks zijn energieklasse A. Hij verbruikt 15l per wasbeurt en een gemiddeld gezin is 50,- per jaar kwijt aan energie. Er zijn ook vaatwassers te vinden die rond de 30 euro per jaar verbruiken en 10l water per wasbeurt. Dit zijn echter wel vaatwassers in een andere prijsklasse. Zelfs in de prijsklasse van tussen de 300 en 400 euro is het verbruik een van de hoogste. Ik heb niet gecontroleerd of de opgegeven gegevens kloppen.

Als je een goedkope vaatwasser wilt die je vaat goed schoon maakt is de Beko een perfecte keuze. Het kan echter wel interessant zijn om eens te kijken naar de iets duurdere 2530X die een lagere geluidsproductie heeft en iets zuiniger is. Wij vonden het die 40 euro extra echter niet waard.

Update1: Afgelopen weekend wilde de vaatwasser opeens niet meer drogen en hij leek ook minder goed schoon te maken. Ik had dus het vermoeden dat het verwarmingselement niet goed meer werkte. Maandag gelijk met Saturn gebeld en die hebben het nummer van de importeur gegeven. Die konden gelukkig woensdag al komen kijken. De monteur concludeerde hetzelfde als ik en een nieuw verwarmingselement is nu besteld (beetje jammer dat zoiets niet op voorraad is). Volgende week zal die geinstalleerd worden.

Update 2 (17-11-2014):Reparatie ging gelukkig perfect. Inmiddels zijn we echter wel wat minder tevreden over het schoonmaken. Vooral de glazen zijn regelmatig niet volledig schoon en moeten dan opnieuw gedaan worden. Het helpt om regelmatig de vaatwasser volledig schoon te maken met zo'n speciaal schoonmaakspul maar zelfs als we dat elke maand doen komt het nog regelmatig voor dat glazen niet goed schoon zijn.
Het lijkt zich vooral te beperken tot dingen die bovenin liggen. Servies dat onderin geplaatst wordt is wel altijd superschoon.
Ik heb door deze bevindingen de score voor was resultaat verlaagd van uitstekend naar voldoende

Heb jij ook een Beko DSN 1430 X?

Persoonlijk vind ik naast uiteraard schoon en droog de geluidsproductie het belangrijkste criterium bij een vaatwasser. De verschillen zijn echt onvoorstelbaar.

Even over je droog probleem. Ooit het ik mij door een vaatwasser specialist laten uitleggen dat de hoeveelheid spoelglans direct van invloed is op het droog resultaat. Ofschoon ik dat niet meteen wilde geloven, klopt het wel. Zeker alles je all-in-one tabletten gebruikt altijd spoelglans in het reservoir doen. Soms is het zelfs nuttig de gebruikte hoeveelheid per wasbeurt wat hoger af te stellen.

Een flinke fles spoelglans is niet duur (Lidl) en het werkt!
Bedankt voor je tip! Ik zal dit zeker vandeweek uitproberen.

Hij is echter nu stuk, hij wil helemaal niet meer drogen :( . Ik ga morgen Saturn bellen om hem te laten maken en zal een update plaatsen als hij gemaakt is.
Is hij al gerepareerd?
Ben benieuwd naar de update