Verbatim Store 'n' Save SuperSpeed USB 3.0 3TB Zwart Review

TonVH 16 september 2012, 4.504 views

Verbatim Store 'n' Save SuperSpeed USB 3.0 3TB Zwart

Pluspunten

• Alleen voor mensen met verouderde hardware nuttig.

Minpunten

• Niet kopen. Waarom:
  • Je kunt de fabrieksformattering niet met normale software herstellen maar alleen door de firmware te patchen

Koop deze schijf alleen als je antieke hardware hebt die niet meer dan 2.2TB kan adresseren. Het blijkt namelijk dat de fabrikant de schijf hardwarematig in 2 delen verdeeld heeft (2.2 en 0.8). Een soort partitionering maar dan via hardware.

Je kunt dus niet met formatteringssoftware er weer 1 grote partitie van maken. Nee daarvoor moet je de firmware upgraden. Software daarvoor wordt niet door de fabrikant geleverd (dus dag garantie) en moet je zelf op Internet zien te vinden.

1 advies: Niet Kopen.

Heb jij ook een Verbatim Store 'n' Save SuperSpeed USB 3.0 3TB Zwart?

Eh ... 3 x dezelfde boodschap lijkt me wat te veel van het goede ? :?
Dus je geeft 1 ster op alle vlakken simpelweg omdat het opgedeeld is in 2 partities ?
Dat is hetzelfde zeggen dat een auto van 1 jaar oud klaar is voor de vuilbak omdat de banden versleten zijn ....

- softwarematig kan je van die 2 partities terug 1 partitie maken, zelfs zonder de Garantie te verbreken...
@ TomVH , die partitionering is origineel gemaakt zodat 32bit gebruikers ook gebruik kunnen maken van 3tb aan opslagruimte.
Softwarematig kan je die partitie samenvoegen door gewoon de software van Seagate te downloaden en het in te stellen als 1 partitie (Diskwizard)

En dan formatteer je die partitie met het programma van Verbatim zelf (http://www.verbatim-europ...d-formatter-software.html)
En uiteindelijk heb je 1 partitie op 3TB + behoud van je garantie.

Gelieve volgende keer wel een iets meer handige review te posten,
Want wat jij aanhaalt is slechts 1 aspect van dit product.
zoals je zelf zegt is de volledige 3TB wel volledig te benutten ook al staat die in 2 partities.
Het is zelfs een voordeel om het in 2 partities te zetten omdat je dan via je nieuwe pc er data kan opzetten, en dan later bij een vriend met een 32bit operating systeem kan je nog steeds volledige toegang krijgen tot die schijf, wat bij 1partitie van 3TB niet kan.

write/read speed is ook altijd handig om te posten om je review ietwat op te vullen en zodat het makkelijk is voor andere tweakers om een oordeel te vellen voor deze aankoop.

Zie dit niet als Negatieve kritiek maar eerder als een hulp voor toekomstige reviews.
+ Nog veel succes met die 2 programma's, normaal gezien heb je binnen het kwartier 1 volledige partitie staan van 3TB op je pc.
|:( Dus ik moet 15min van mijn leven verspillen aan een "super modern met USB3 maar voor zielige mensen met oude hardware" Externe Hardeschijf?

Omgekeerde wereld naar mijn mening.

Dit produkt heeft 1 ster gekregen en dat verdient het ook.
Waarom niet gewoon retour als je zo ontevreden bent...?
Je doet nu net alsof de schijf alleen goed is voor mensen die oude hardware hebben... Terwijl het hier gaat om een USB 3.0 schijf. Nuttige info zou zijn of de schijf daadwerkelijk netjes gebruikt maakt van deze mooie snelle interface. Bijvoorbeeld...

Dit is geen review, dit is ongegrond een product de grond in stampen, terwijl je niet eens goed naar het product hebt gekeken. En ben het volledig eens met hierboven: terugsturen dan...

Persoonlijk vind ik het geen verkeerde zet van Verbatim om de schijf zo in te delen. Mijn eigen laptop is bijv. een 32bit systeem en zo zijn er nog héél veel 32bit systemen in omloop.
Aan deze en gene:

Ik heb weldegelijk met de bijgeleverde software geprobeerd de formattering ongedaan te maken. Formatteren bleef gewoon bestaan. Logisch want de formattering zit verankerd in de hardware (had ik eerder ook al geschreven) en kan alleen verwijderd worden door een firmware upgrade. De software op hun website werkt alleen op Win systemen dus niet geprobeerd.
Uiteraard gaat de drive retour want niet wat er verwacht mocht worden.

Voor degenen die het nog steeds niet snappen:
Stel ik koop bij firma X een tafel en die kan in 3 maten (1, 2 of 3 meter) besteld worden. Ik bestell de tafel van 3 meter. Vervolgens wordt deze bezorgd en blijk ik 2 tafels te hebben ontvangen. Eentje van 2.20M en eentje van 0.8M. Argument van sommigen hier "wat maakt het uit, je kunt ze tegen elkaar aanzetten. Handig want dan past die tafel in een kleine ruimte".

Sorry maar als iemand een tafel van 3M besteld dan wil hij een tafel van 3M. En niet vervolgens die met touwtjes aan elkaar knopen (=spanning) of een plank van 3M er op gaan timmeren (=firmware aanpassen).

In een geval als dit interesseren de verdere eigenschappen totaal niet want het ontvangene is niet wat besteld en het is zaak anderen in te lichten dat deze firma wat eigenzinnige ideeën heeft.

Op de doos (en site verkoper) staat geen enkele beperking vermeld qua opslag of ondersteunde OS. Niets. Ik heb er >4 uur aan besteed om op Internet er achter te komen waar het proleem zit. En dit ene aspect maakt voor mij dermate veel uit dat de andere aspecten totaal niet meer relevant zijn.

Conclusie:
Wil je 2 partities. Prima apparaat. Wil je 3TB: niet kopen.
Natuurlijk staat er geen beperking op, want het kan gelezen worden op alle systemen dankzij die partitionering.

[Reactie gewijzigd door killabeat op 17 september 2012 18:00]

@PaulDeley:

Sorry, gevolg van mijn onbekendheid met dit systeem. Ik ga proberen e.e.a. te herstellen.

@Killabeet:

Sorry maar zoals ik ook schreef: "kan niet met normale formatteringssoftware worden hersteld". Voor een systeem zijn het 2 fysiek aparte schijven en dit is gedaan door firmware in de USB/Sata controller en kan alleen hersteld worden door die firmware te patchen. Of natuurlijk casing openbreken, HD er uit en in een dockingstation.

Maar dat zijn allemaal zaken die niemand wil als je zoiets gekocht hebt want garantieverlies.

Wat betreft die vergelijking met een auto: niemand verwacht dat een nieuwe auto direct of na 1 jaar versleten banden heeft. Maar zelfs dan kun je simpel nieuwe banden kopen maar hier kan dat dus niet want de wielbouten zijn niet standaard.

[Reactie gewijzigd door TonVH op 16 september 2012 20:28]

@TonVH

Verbatim heeft wel een mode change tool voor de 3TB schijf beschikbaar. Die schijn je te kunnen opvragen, of je download het bij anderen die het na aanvraag beschikbaar hebben gesteld via een eigen link. Zelf heb ik deze link gevonden :

Beetje vreemd dat deze tool van Verbatim niet standaard wordt meegeleverd, maar doe er je voordeel mee zou ik zeggen. 1 partitie van 3TB zonder firmware upgrade of garantieverlies.
Ik zie nog steeds het grote nadeel van 2 partities niet. In m'n laptop heb ik 2 hardeschijven zitten waarvan een 750gb is en opgedeeld in 3 partities. Is dat met deze schijf hetzelfde? Zoja dan kan ik dit geen groot nadeel noemen.