Maxtor DiamondMax 10 STM3250820A, 250GB Review

Acheron 23 april 2005, 273 views

Maxtor DiamondMax 10 STM3250820A, 250GB

Pluspunten

• Een snelle schijf voor een goede prijs. Mede dankzij de 16 MB cache behoort deze schijf tot het top-segment.

Minpunten

• De warmte-productie van deze schijf is redelijk hoog. Actieve koeling is echt aan te raden!

Deze Maxtor aangeschaft vanwege de goede prijs/kwaliteit verhouding. Alhoewel er veelal negatief over Maxtor schijven wordt geschreven, maar niet onderbouwd schrikt het me niet af de proef op de som te nemen. Wel het punt betrouwbaarheid is het belangrijkste voor me. Helaas gaat de vlieger niet op; de bestelde Maxtor 250 GB slikte m'n computer niet. 2 lage bromtonen was alles wat er uitkwam: DOA. Dit kan natuurlijk door het vervoer komen, maar ik ben er niet gerust op. Inmiddels heb ik snel een nieuwe gekregen. Deze werkt gelukkig wel. De prestaties van deze schijf zijn zeer goed. Programma's laden gaat merkbaar sneller, mede vanwege de 16 MB cache. Verder werkt ook het opnemen van TV-beelden goed, zelfs een uitvoer van > 20 MB/s werkt zonder slag of stoot.

Geluidsproductie is acceptabel. Produceert ongeveer even veel als de Seagate Barracuda IV in gebruik. Enigste waar rekening mee gehouden moet worden is de warmte productie. De Maxtor is merkbaar iets warmer dan de Seagate. Ik heb er nu een harde schijf koeler op 7-volt aan gemonteerd om de temperatuur op ongeveer hetzelfde niveau als de Seagate te houden. Misschien dat het ontbreken van actieve koeling de harde schijf doet sterven op den duur.

Heb jij ook een Maxtor DiamondMax 10 STM3250820A, 250GB?