AMD Athlon XP 2500+ Boxed Review

F for Fragging 14 januari 2006, 670 views

AMD Athlon XP 2500+ Boxed

Pluspunten

• goede prijs/kwaliteit verhouding destijds in 2003/2004

Minpunten

• warmteproductie, geen Cool 'n Quiet zoals Athlon 64

Ik heb deze processor op 12 maart 2004 gekocht. Ik wilde toen een aantal onderdelen van mijn oude PC upgraden omdat mijn PC de nieuwste games niet meer zo goed kon draaien.

Ik had op dat moment niet zoveel geld, een Athlon 64 was te duur, dus koos ik voor een Athlon XP 2500+ die toen best wel positief beoordeeld werd in reviews. Ik heb de processor erg goedkoop gekocht voor 69,33 Euro. De prestaties, hoewel dat natuurlijk ook beïnvloed word door het moederbord en de videokaart die ik heb, een Asrock K7S8XE en een Club3D GeForce 5900XT, vind ik op dit moment niet zo goed. In Counter Strike: Source bijvoorbeeld haal ik een lage fps, en UT2004 is bijna onspeelbaar door een lage fps. Maar rond de tijd dat de processor geïntroduceerd werd waren de prestaties van hoog niveau.

De boxed koeler die meegeleverd werd koelde voldoende. Samen met een drietal CoolerMaster SAF-B83 case fans in een AOpen QF-50A case en de CPU in stressed status op een niet al te warme zomerdag blijft de temperatuur wel onder de 50 graden. Maar als het een warme zomerdag is krijg ik het toch wel erg warm op mijn kamer.

Overklokken is i.c.m. mijn budget Asrock K7S8XE moederbord niet zo goed mogelijk, maar ik heb de CPU wel naar de 2 Ghz stabiel weten te overklokken door de FSB op 182 Mhz te zetten. Ik heb de FSB echter weer op de 166 Mhz teruggezet omdat de warmteproductie zo wat uit de hand liep, en ik niet echt veel merkte van de presatiewinst.

Stabiel en betrouwbaar is de processor ook, nooit problemen mee gehad.

Heb jij ook een AMD Athlon XP 2500+ Boxed?

Je had beter door kunnen sparen voor een 2800XP. Deze heeft 512kb aan L2 cache geheugen en ik gebruik het nog steeds icm. Asus A7N8X-E Deluxe mobo, Sapphire 9800pro.
De 2500+ heeft ook 512 KB aan L2 cache. Het enige verschil is de kloksnelheid: deze bedraagt 1,83 GHz voor de 2500+ versie. De 2800+ uitvoering is 0,25 GHz sneller.
Mwa, het is dat ik deze survey op 14 januari 2006 ge-edit heb, maar ik heb deze processor in 2004 gekocht. Inmiddels heb ik dus al een nieuwe PC met een Athlon 64 3500+. Wel apart dat ik de XP 2500+ toen voor 70 Euro kocht, en dat ik zo'n 200 Euro voor mijn Athlon 64 3500+ had betaald, jammer dat ze tegenwoordig flink wat duurder zijn, processors.