XFX HD7750 Core Edition Single Slot Review

ruben.lange 12 september 2012, laatste update op 13 september 2012, 1.453 views

XFX HD7750 Core Edition Single Slot

Pluspunten

• Goedkoopste low profile HD 7750-kaart zover ik gevonden heb
  • Zeer stil door de enkele fan, desondanks zeer lage temperatuur
  • Geen additionele voedingsstekker, loopt volledig op stroom van de PCI-E aansluiting
  • Heeft standaard nog een VGA-uitgang naast de HDMI en DVI uitgangen (dit kan ook als een nadeel gezien worden)

Minpunten

• Heeft standaard nog één VGA-uitgang (wellicht een nadeel voor degene die meerdere monitoren aan deze kaart wil hangen)
  • Prijs (op moment van schrijven ¤100) is niet voordeliger tov de prijs van oudere generatie kaarten met dezelfde prestaties

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Gekocht ter vervanging van mijn 512 mb HD 5670 en het is een immense upgrade. Veel games draaien op 1920x1080 resolutie op de hoogste settings (Left 4 Dead 2, Dragon Age, Borderlands) en andere games draaien vloeiend op medium settings (naar het schijnt games als MW3 en BF3, kan dit niet persoonlijk bevestigen).

Gezien de beperkte ruimte in mijn pc had een low profile kaart de voorkeur. Deze kaart bleek slechts 2 cm hoog. Andere merken die hun HD 7750 kaarten expliciet adverteerden als zijnde low profile waren 15-20 euro duurder dan deze (Sapphire en Powercolor). De prijs in combinatie met de goede naam van XFX brachten mij uiteindelijk tot aanschaf.

De kaart is zeer stil (single fan design), maar blijft indrukwekkend koel. AMD Catalyst software is makkelijk in het gebruik (simpel in te stellen, automatische updates etc.), hoewel ik geen weet heb noch gebruik maak van overclock-mogelijkheden.

Minpunt is dat de reeks HD 7750 kaarten waar deze kaart in zit ten overstaan van de oudere generatie kaarten waarmee ze qua prestaties concurreren, in verhouding niet goedkoper is. Je krijgt dezelfde prestaties voor hetzelfde geld (Met andere woorden, als je deze kaart(en) ergens voor enkele tientjes minder in de aanbieding ziet; aanschaffen!) Desondanks betekende een investering van een kleine 100 euro in mijn geval een upgrade waarmee ik weer een hele tijd vooruit kan en heb ik er geen seconde spijt van.

Bij de full size HD 7750 kaarten is er meer keuze qua standaard overclock en nog effectievere koelingen, maar voor degene die krapper met zijn ruimte (en wellicht zijn geld) zit raad ik deze kaart ondubbelzinnig aan.

Heb jij ook een XFX HD7750 Core Edition Single Slot?

Minimale review, je krijgt dan ook slechts 1 ster.
Echter het belangrijkste wat ik mis is de schermresolutie, want alles wat je meld over prestatie hangt daar mee samen ;)

Desalniettemin bedankt voor het schrijven van deze review, want wat je vermeld is zinnig en nuttige info enje geeft goede punten aan die je lekker samenvat in de positieve en negatieve eigenschappen..
Doordat je de eerste bent met een review van een 7750 krijg je van mij net een 2de ster ;)
Ben het een beetje eens dat het een minimale review is. Ik mis wat afbeeldingen, benchmarks en de schermresolutie. Voor de rest is het best een goede review, maar erg kort. Ik ben niet heel veel wijzer geworden over de 7750. Maar sinds jij de eerste bent die een review heeft gemaakt over de 7750 geef ik het 3 sterren, met het oog dat jij deze review verder uitbreidt.
Zover ik kan vinden is dit geen low-profile kaart. Wel een single slot kaart.
Correct me if i'm wrong.
Dit. Ik zoek echt hard een singleslot kaart met een beetje snelheid.
Low-profile=/=singleslot.
Ik heb de sapphire 7750 gehaald gisteren en de ps3 verkocht blijf toch een pc gamer en nadat ik de oude video kaart een sapphire 5450 eruit had gehaald omdat tombraider alleen op low wilde draaien en dan nog langzaam als een slak was.

Zo wat een vooruitgang zeg lekker alles in high en dat op een 107cm full hd LCD tv met een 1080p instelling en wat mooi grafisch effect vergeleken bij de PS3.

Daarna assassins creed 4 black flag gespeeld met de zelfde instellingen ervan wat ging dat vlot niet normaal meer.

Ik heb de sapphire 7750 1gb ddr5 gekocht en deze heeft geen extra voeding nodig.

Wat me opvalt is dat hij onwijs stil en koel blijft onder zwaar presteren.

Ben het eens dit is geen lowprofile kaart maar een highend toppertje voor weinig geld.

Plus punten:
Stil
Goede prestaties
Niet echt lang past dus ook in HTPC
Koeler alleen op de plek waar het nodig is

Minpunten:
Net iets te dik voor single slot
Maar één HDMI uitgang had gerust twee mogen zijn
Verpakking minimaal, geen extra zoals een spel erbij

Maar voor ¤80 mag je dan ook niet klagen!

[Reactie gewijzigd door Patrick schnur op 25 november 2013 12:02]