Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties Bedraad Qwerty met scissor switch toetsen - Bekijk alle specificaties

Cherry eVolution STREAM XT Review

Gwannoes 12 september 2012, laatste update op 13 september 2012, 1.618 views

Cherry eVolution STREAM XT

Pluspunten

• Gunstige prijs
  • Degelijke uitstraling
  • No-nonsense toetsenbord
  • Gewone "conventionele" toetsindeling
  • Stil

Minpunten

• Bij mij wordt af en toe een toetsaanslag gemist

Omdat mijn Logitech UltraX Premium flat keyboard kapot was gegaan, ging ik op zoek naar een ander toetsenbord met "laptopaanslag". Het moest dan dus "scissor-switch" technologie worden. Uiteindelijk deze Cherry Stream XT gekozen.

Eerste indruk
Eerste indruk na het uitpakken: "Wat een zwaar ding!" Maar dat vind ik geen bezwaar, want hij staat toch gewoon op het bureau.

Het toetsenbord heeft een degelijke uitstraling en een nette mat-zwarte finish.
De tekst op de toetsen is met kleine stickertjes opgeplakt. Dat ziet er op zich prima uit, maar ik ben benieuwd hoe lang dit meegaat bij dagelijks gebruik.

Aanslag
De aanslag is best prettig, alhoewel ik het idee heb dat de Logitech UltraX fijner typte. Het toetsenbord is ook lekker stil.
Wat mij tegenvalt, is dat ik zo af en toe toch wel eens een aanslag mis. Je moet de toetsen toch best ver doordrukken voordat hij reageert. Ben ik druk aan het typen, dan is dat geen probleem, maar als ik rustig zit te kijken naar het scherm en af en toe nog een extra spatie of komma zet, dan word deze toch wel eens gemist.

Toetsindeling
De toetsindeling is gewoon standaard US-layout. Ook het home-cluster is van de standaardindeling. Dat laatste blijkt tegenwoordig niet meer zo vanzelfsprekend te zijn, en was voor mij een van de belangrijke zaken bij het uitkiezen van het toetsenbord.
Bovenaan zitten 7 media-toetsen. Deze zijn niet van het scissor-switch type, maar rubber-dome toetsen.
Doordat de linker Windows-toets relatief groot is, is de spatiebalk vanaf die kant wat klein uitgevallen. Daardoor sla ik hem regelmatig helemaal aan de zijkant aan, wat af en toe toch voor een gemiste aanslag zorgt.

Drivers
Extra drivers waren bij mij (Win7) niet nodig; gewoon inpluggen (USB) en gaan. Ook de media-toetsen doen het gewoon meteen.

Heb jij ook een Cherry eVolution STREAM XT?

Ik heb hetzelfde keyboard nu al bijna een jaar.
Die sticker plakt er nog steeds op terwijl ik dagelijks +10 uur dat keyboard misbruik.
qua toetsaanslagen heb ik geen enkel probleem, hij herkend alles wat ik typ, zelfs bij traag getyp.
De iets kortere spatiebalk is een probleem voor jou voor 1 simpele reden.
jij gebruikt waarschijnlijk je rechterduim om op die spatie te drukken, waardoor het inderdaad lastig is.
Ik gebruik mijn linkerduim waardoor dit probleem wegvalt, het vereist een beetje oefening :)
Die aanname wat betreft mijn spatiegebruik klopt niet. Ik gebruik ook mijn linkerduim. Mijn rechterduim zou juist wel goed op de spatiebalk vallen; aan de rechterkant van de spatiebalk zijn de windows- en menu-toets niet (veel) groter dan normaal.
Ik heb hem ook aangeschaft, omdat het mij een fijn toetsenbord leek. Maar de kracht nodig bij aanslag van de toetsen valt mij toch zwaar tegen voor scissor keys, terwijl ik hem juist gekocht had omdat dat type keys normaal een lichte aanslag hebben (zoals bij mijn oude toetsenbord en laptop bijv.). Ben het denken om maar weer mijn goedkope Microsoft toetsenbord te gebruiken, want die rubber domes typen een stuk lichter.