Epson Stylus Photo PX730WD Review

DJSnels 11 september 2012, laatste update op 11 september 2012, 1.481 views

Epson Stylus Photo PX730WD

Pluspunten

• Feature set
  • Connectiviteit
  • Goedkope inktcardridges
  • Uitstekende fotoprinter

Minpunten

• Beperk aantal knoppen op front
  • Diepte

Scansnelheid Score: 4
Scankwaliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 4
Ik heb deze Epson Photo PX730WD zo'n 3 maanden in bezit en ik kan zeggen dat hij uitstekend bevalt. Ik heb hem voor zo'n 80,- bij de MediaMarkt gehaald tijdens een opruiming.

Uiterlijk:
Het viel me na het uitpakken vrij snel op dat hij vrij diep is. Mocht je een niet zo diep bureau hebben moet je er rekening mee houden dat je er niets voor/achter kunt zetten. Als je de papier-opvang-trede uitschuift is hij zo'n 66 cm diep! Deze papierlade dien je handmatig open te schuiven als je wilt printen, anders valt je papier op je bureau/grond. De klep welke de papier-opvang-trede verbergt gaat wel automatisch open (niet dicht). Buiten dat is het een mooi, zwart, apparaat zonder opvallende zaken.
Het frontpaneel is voorzien van touch knoppen met een kleuren ledscherm. Hiermee zijn de basis functies gemakkelijk uit te voeren zonder de webinterface in te duiken. Echter is een wifi wachtwoord invoeren wat lastig je hebt enkel pijltjestoetsen). Verder zitten er nog 2 ledjes op het frontpaneel (power en wifi).

Featureset:
Hier kan ik kort in zijn: deze multifunctional kan alles wat men van een thuis-printer verwacht, met als extraatje zowel bedraad als draadloos verbinden met je netwerk.

Afdrukkwaliteit:
De standaard zwart/wit afdrukken van je Word document zien er "normaal" uit. Echter is de afdruk kwaliteit van foto's RUIM boven mijn verwachting! Als testje heb ik een foto op A4 fotopapier afgedrukt. Tot mijn verbazing was er 0,0 witte rand zichtbaar, echt randloos! Wel is me opgevallen dat de kleuren wat kunnen vloeien als je voor de standaardinstelling "beste foto" kiest in plaats van "goede foto". Echter zou dit natuurlijk ook aan mijn goedkope fotopapier kunnen liggen.

Afdruksnelheid:
Ik heb niets gemeten, maar de snelheid is sowieso acceptabel. Zwart/wit afdrukken doet hij vrij vlot. Maar voor een A4 foto heeft hij wel wat meer tijd nodig (ongeveer een minuut).

Scannen:
Dit gaat (na een opwarm tijd van zo'n 10 seconden) vlot. De kwaliteit is naar mijn mening boven gemiddeld.

Inktverbruik:
Hier kkan ik nog niet veel over kwijt. Ik heb tot nu toe enkel mijn zwarte cardridge moeten vervangen (welke bij aanschaf maar half vol zat). Wel kan ik zeggen dat er 6 cardridges in ziten (5 kleur en 1 zwart) wleke als complete zet voor zo'n 30 euro te koop is. Een losse zwarte heb je al voor zo'n 6,- (123inkt.nl huismerk).

Drivers en stabiliteit:
De drivers worden door Windows in princiepe zelf gevonden als je de USB kabel ertussen hangt. Zelf heb ik hem via het netwerk geinstalleerd via een lokale TCP/IP poort (dus buiten de Epson software om). Qua stabiliteit valt er nog niets op of aan te merken, hij doet gewoon zijn ding.

Overig:
Nog een pluspuntje voor de iPhone gebruikers: je kunt met je iPhone rechtstreeks printen (over het netwerk) zonder tussenkomst van een PC. Voor deze prijs vind je niet snel een betere printer!

Heb jij ook een Epson Stylus Photo PX730WD?