Sony Xperia S Zwart Review

BiggyEhvNewbie 11 september 2012, 3.320 views

Sony Xperia S Zwart

Pluspunten

• Maakt leuke fotos
  • Handig in gebruik.
  • Snelheid is goed.

Minpunten

• Nadelen:
  • 1- Batterij zit intern (vast). Als deze defect gaat moet je hele telefoon gerepareerd worden.
  • 2- Duurzaamheid batterij, deze was bij mij na 3 maanden defect.
  • 3- Geheugen zit intern, dus als telefoon defect raakt kun je niet bij je bestanden (fotos, muziek, etc)
  • 4- Geluid tijdens bellen is een beetje blikkerig. Geluid van muziek is goed,
  • 5- Service van Sony is uitermate slecht.
  • 6- Vochtindicator verkleurd al na 3 maanden bij normaal gebruik.
  • 7- Batterij moet je dagelijks laden.

Nadelen:

1- Batterij zit intern (vast), kun je niet zelf verwijderen. Als deze defect gaat moet je hele telefoon gerepareerd worden. Dit is dus mij overkomen. Storing: na 3 maanden gebruik lade de batterij opeens niet meer op.

2- Geheugen zit intern, dus als telefoon defect raakt kun je niet bij je bestanden (fotos, muziek, etc)

3- Geluid tijdens bellen is een beetje blikkerig. Geluid van muziek is goed,

4- Service van Sony is uitermate slecht. Ik kreeg geen garantie ondanks dat mijn telefoon maar 3 maanden oud was. Mijn vochtindicator was verkleurd. De reparateur (Dynafix) stelde dat de oorzaak van het defect niets met vocht te maken had maar dat dit de regels van Sony zijn. Ik heb Sony hier zelf over benaderd. Bij Sony doen ze heel flauw, ze reageren pas na 2 weken ondanks herhaaldelijk bellen. De eerste mail die ik terug kreeg was een algemeen verhaal over vochtschade. Toen ik vervolgens vroeg om inhoudelijk te reageren bleef de medewerker in algemeenheden praten.
Verder vertelde de medewerker van Sony mij dat indien vochtschade geconstateerd zou zijn de telefoon vervangen zou worden omdat je na reparatie niet weet of er nog andere onderdelen in aanraking zijn geweest die nog niet defect zijn gegaan maar spoedig wel uit kunnen gaan vallen ivm corrosie.
Omdat ik mn telefoon terug wilde (was hem al meer dan een maand kwijt) heb ik het reparatie traject ingang laten zetten bij Dynafix op eigen kosten
Ondanks de stellingname van Sony: telefoon vervangen bij vochtschade heeft Dynafix wel gewoon gerepareerd, dit is dus strijdig met de Sony policy.
Je hebt contact met verschillende instanties (Hi, De Phonehouse, Dynafix, Sony). En niemand neemt het voor je op ondanks dat je vanaf het begin af aan weet dat je gelijk hebt; de telefoon is defect geraakt vanwege een slecht component en niet door verkeerd gebruik, garantie dus. Tip: koop je telefoon niet bij een onafhankelijke winkel ze kunnen geen extra service bieden, beter is dat er zo min mogelijk partijen betrokken zijn bij een reparatie.

5- Vochtindicator verkleurd bij normaal gebruik.
De vochtindicator is een wit stikkertje die rood uitslaat bij het in contact komen met vocht.
Ik heb de telefoon altijd netjes gebruikt, nooit in aanraking met vocht, etc.
De telefoon was nog maar drie maanden oud. Vochtindicatoren verkleuren snel in het algemeen en dat mijn indicator al na 3 maanden verkleur is m.i. een ontwerpfout, of was hij al verkleurd bij aanschaf?

6- Batterij moet je dagelijks laden.

Toestel is voor de rest mooi, maakt leuke fotos en is handig in gebruik.

Heb jij ook een Sony Xperia S Zwart?

Reviews door de redactie

Eigenlijk is dit geen review maar een product ervaring.

zo zou ook de tweakers pagina moeten heten, het zijn namelijk ervaringen die wij als consument hebben met een product.
De meeste (tweakers) consumenten zijn geen reviewers, maar ervaren een product op hun eigen manier.

Ik vind het persoonlijk goed dat je dit soort ervaringen ook plaatst, ook al wordt er inhoudelijk niet op het product zelf ingegaan. Vaak zie je dat mensen een review verwachten en daar ook zo op reageren in een reactie.
Review is officieel geen eens een Nederlands woord. Review betekend 'beoordeling'. Met andere woorden, een productreview is een beoordeling van een product. Aan de hand van iemands ervaring schrijf de betreffende persoon een beoordeling. Wat dat betreft is dit gewoon een review.
Dank je wel voor het delen van je ervaring. Ik zie hierdoor af van de koop van de xperia T in oktober 2012, daar de garantievoorwaarden hetzelfde zullen zijn en aangezien ze met Dynafix zaken doen zie ik er helemaal vanaf. Heb ooit eens een nokia ter reparatie gestuurd, het betrof een onderdeeltje van 3 euro wat met 2 schroefjes vast zat, het plastic was gescheurd.... was wel grappig om te zien dat de rekening van Dynafix 190 euro betrof (en dat gingen ze declaren bij Nokia, onder het mom gehele behuizing vervangen, de oplichters)

[Reactie gewijzigd door danda op 11 september 2012 17:30]

Elke telefoon fabrikant in NL doet zaken met Dynafix. Werkelijk elke, dus laat dat geen redenen zijn om het niet te doen. Overigens zijn mijn ervaringen een stuk beter.

Jammer dat er de laatste tijd zoveel van dit soort reviews op tweakers verschijnen, waarop volledig wordt gefocussed op individuele gevallen die vaak niets met het product zelf te maken hebben. Ik snap dat je enorm gefrustreerd bent naar zo'n voorval, maar zaken als een interne batterij en intern geheugen wist je ruim voordat je het toestel aanschafte en garantieafhandeling staat daarintegen weer los van het product.
Het is bij de negatieve 'punten' bedoeling dat je de tekst kort en bondig samenvat.
Nu staat er gewoon twee keer de hele review, dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Dit is naar mijn inziens niet bepaald een objectieve review, maar een negatief betoog van iemand wiens telefoon kapot is gegaan. Dit blijkt uit het feit dat je bij een aantal van de minpunten die je noemt je er al vanuit gaat dat de telefoon stuk gaat. Zo kun je alles wel opnoemen, "de cpu zit vast dus als dat stuk gaat kan ik mijn telefoon niet gebruiken".
Daarnaast het verhaal van de vochtindicator, wat zou kunnen duiden op schade door eigen fout helpt bovenstaande punten niet echt.

En als minpunt dat je de telefoon iedere dag moet opladen? Ten eerste: mijn Xperia S gaat bij flink gebruik minimaal anderhalve dag mee, bij normaal/weinig gebruik meer dan 2 dagen. Ten tweede: welkom in de wereld van de smartphones. Als je jouw telefoon niet elke dag wilt opladen, dan moet je weer een oude Nokia 3310 halen of zoiets.

Tenslotte, waarom geef je het ding maar 2 sterren voor de prijs? Het is een zeer goede telefoon die qua specs misschien wat onder doet voor bv. een HTC One X of een Samsung Galaxy S3, maar hij kost wel zo'n 200 euro minder. Daarbij vind ik dat je qua beleving (vrijwel) niets inlevert t.o.v. die telefoons. Traagheid ondervind ik in 90% van de gevallen door het ontbreken van/trage 3G verbinding.

Het is goed wanneer algemene gebreken/minpunten worden aangekaart, maar een slechte review geven omdat in een enkel geval de telefoon door onduidelijke oorzaak kapot is gegaan vind ik niet maatgevend. Zeker niet aangezien de goede kanten niet eens belicht worden, maar even snel met 2 woorden worden afgedaan.
Zoals ook al hierboven beschreven is dit geen review, maar meer een merk-bash van een ontevreden gebruiker.
Behoorlijke bash dit. Zoiets als dit verwacht je eerder op de website van Wehkamp oid. Ik vind dit niet op een goede review lijken, maar eerder op een klachten topic ergens.
Mag ik vragen waarom je direct communicatie zoekt met Sony, en niet met de winkel/webshop/provider waar je de telefoon vandaan heb. Want zover ik weet is dat hoe het gaat in Nederland.

Verder komt de review meer over als een bash omdat je telefoon kapot is gegaan, dan gewoon een review over puur het toestel zelf.

PS. Toen mijn Xperia S defect was, kreeg ik van T-Mobile binnen 3 dagen een nieuwe, zonder controle/onderzoek.