Specificaties 2" display, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia 6300 Zilver Review

Koploper 25 maart 2009, laatste update op 25 maart 2009, 717 views

Nokia 6300 Zilver

Pluspunten

• Design
  • Bouwkwaliteit
  • Helder en scherp scherm
  • Camera
  • Gebruiksgemak

Minpunten

• Accuduur
  • Resolutie video's
  • Ontbreken 3G internet

Iets minder dan twee jaar geleden was ik op zoek naar een telefoon die een goede opvolger kon zijn voor mijn SE K300i. Ik besloot om gelijk maar gebruik te maken van een abbonnement ipv prepaid. Want ten eerste werden de kosten met prepaid behoorlijk hoog, en met een abbo zou ik een goed nieuw toestel krijgen.
Na veel vergelijken en zoeken zag ik een goede aanbieding op kpn.com. Deze bood het toestel gratis aan bij een twee-jarig abbo van € 15,- per maand. Hierbij kreeg ik een bluetooth headset van Jabra kado.

Featureset
Toendertijd was de telefoon € 300,- waard. De telefoon heeft de volgende specs: 240x320 QVGA-display, 2 megapixel camera, muziekspeler met ondersteuning voor verschillende formaten, FM-radio, ondersteuning voor MP3-ringtones, klasse 10 EDGE en GPRS en bluetooth. Deze specs vond ik toendertijd voor mij meer dan voldoende. En dat is in redelijke mate nu op zich nog steeds zo.
De FM-radio doet het bij mij prima, je kan gewoon alle FM-zenders ontvangen.
De camera levert op zich redelijke foto's af, hoewel ze natuurlijk totaal niet zijn te vergelijken met foto's van een normale consumentencamera. Er zit ook geen flitser op het toestel. Ik heb twee foto's toegevoegd die met de camera van de Nokia 6300 zijn gemaakt.
Het is ook mogelijk om video's op te nemen, maar deze zijn eigenlijk totaal niet bruikbaar vanwege de beperkte resolutie (176x144).
De telefoon heeft zoals te zien geen 3G internet. De GPRS-verbinding is geen ramp, maar snel is het zeker niet! Als ik een volgende telefoon neem wil ik er wel eentje met 3G en het liefst ook wifi! De ingebouwde nokia-browser werkt overigens ook totaal niet lekker. Maar gelukkig is het ook mogelijk om opera mini te gebruiken (wat echt een verademing is)!
De telefoon zelf heeft 7 MB intern geheugen, het is mogelijk om dit uit te breiden met een microSD-kaart van max 2 GB. Standaard wordt er een microSD-kaartje van 128 MB meegeleverd. Ik heb inmiddels meer dan 1000 smsjes op de telefoon staan, en dat geeft (tot nu toe) totaal geen problemen.
Het scherm van de telefoon is 2" groot en de resolutie van 240x320 pixels zorgt voor een haarscherp beeld! Het scherm is ook ontzettend helder, waardoor het ook goed in de zon te lezen is.
De telefoon heeft ook een mediaplayer waarmee je oa muziek en filmpjes kunt luisteren/bekijken. De formaten die ondersteund worden zijn: MP3, MP4, AAC, AAC+, eAAC+, H.263 en H.264. Zelf gebruik ik alleen MP3's en AAC-formaten op mijn telefoon om muziek te luisteren. De meegeleverde koptelefoon heeft alleen een belachelijk slechte geluidskwaliteit. Een andere headset zou dus handig zijn, alleen heeft deze telefoon een 2.5mm jack-aansluiting, waardoor je dus eerst een verloopstukje moet kopen voordat je een andere headset kunt gebruiken.

Bereik
Het bereik van de Nokia 6300 icm KPN is echt prima te noemen, ik heb bijna altijd 5 volle streepjes. Het is in ieder geval wel beter dan de SE K300i icm Vodafone, waar ik meestal maar 2/3 streepjes had.

Accuduur
De standaardaccu is de BL-4C (860 mAh). Volgens nokia heeft de telefoon een standby tijd van 14,5 dagen, en een gesprekstijd van 3,5 uur. Deze getallen zijn eigenlijk niet realistisch. Want als ik hem redelijk vaak gebruik (een paar smsjes + twee telefoontjes van 5 min + een half uur internetten) mag ik blij zijn als de accu het net tot het einde van de dag volhoud. Als ik zeker een uur heb gebeld is de accu al leeg. Dus dat kan echt beter, maar ik heb zo het vermoeden dat het ook vooral komt door het enorm heldere scherm.
Het is overigens wel mogelijk om een BL-5C accu bij te schaven en die in de telefoon te stoppen. Maar vanwege ontploffingsgevaar e.d. heb ik dat maar niet geprobeerd.

Gebruiksgemak
De telefoon is net zoals alle andere Nokia's erg makkelijk te bedienen. De interface ziet er gelikt uit, en dit wordt gecombineerd met een uitstekend gebruiksgemak. Mijn moeder, die eerst een Samsung U700 had (waarmee ze totaal niet overweg kon), heeft sinds kort ook een Nokia 6300, en ze kon gelijk sms'en, bellen, contacten toevoegen enz.
Wat ik ook opvallend vond is dat de menu's eigenlijk hetzelfde zijn als de veel oudere Nokia 6210! :P
De (navigatie)toetsen zijn voor mij ook erg makkelijk te bedienen. Ik heb wel dunne vingers, dus ik weet niet of dit ook het geval is bij mensen met dikkere vingers. De navigatietoetsen werken in ieder geval een stuk fijner dan het pookje die ik had op mijn oude SE K300i.

Design
Het toestel heeft naar mijn mening een ontzettend straks design. Mooi aluminium met wat zwart. Het heldere/scherpe scherm zorgt er ook voor dat de looks van de telefoon goed blijven! De telefoon is ook mooi dun (11,7 mm)!
Alle toetsen (behalve de middelste navigatietoetsen) zijn mooi en goed verlicht, waardoor je het toestel ook makkelijk in het donker kunt gebruiken!
Aan beide zijden van de telefoon zitten blauwe led's die gaan knipperen als je een oproep gemist hebt, een smsje hebt gekregen of dat er bijv een agendaherinnering is. Dit is ook erg handig, want als je bijv je telefoon even op je bureau laat liggen als je weg gaat, en je komt terug, dan zie je zo of je iets gemist hebt. En het ziet er natuurlijk ook mooi uit!
Aan de achterkant zitten de 2 megapixel camera + de luidspreker mooi weggewerkt.
Aan de onderkant zit naast de aansluitingen van de adapter, koptelefoon en een armband ook een microUSB-aansluiting. Op deze aansluiting zit een soort rubberen klepje om hem te beschermen tegen vuil. Dit klepje is door mij alleen niet aan de buitenkant te openen. Als ik hem toch open wil krijgen moet ik eerst de batterijklep er af halen voordat ik bij de USB-aansluiting kan. Dit is dus een punt wat zeker wel beter kan.

Bouwkwaliteit en afwerking
De bouwkwaliteit is mede door het gebruik van aluminium echt uitstekend! Ik heb de telefoon zeker 10/15 keer op de straatstenen laten vallen van 1,5 meter hoogte (ja soms ben ik lomp :/ ). Dit is nauwelijks te zien, en er is ook nog niks kapot gegaan. Dus daar ben ik zeker wel tevreden over!
De telefoon heeft na bijna twee jaar gebruik wel last van krassen, maar dit vind ik niet storend. En het scherm is tot nu toe nog steeds krasvrij gebleven (zonder het gebruik van een screenprotector)!

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Ik heb eigenlijk altijd kunnen bellen en smsen zonder dat de telefoon mij in de steek liet.
Ik heb alleen een paar maanden terug het probleem gehad dat als ik een keer gebeld werd, en ik nam hem niet op, dan kreeg ik gemiddeld 20 smsjes van KPN Voicemail. Ik heb toen daarover verschillende keren contact gehad met KPN, maar zij konden het probleem niet oplossen. Uiteindelijk had ik op eigen initiatief de telefoonsoftware geüpdatet (wat ontzettend makkelijk en smooth gebeurde met de Nokia PC Suite), en dit verhielp het probleem. Sindsdien heb ik ook geen problemen meer gehad met deze telefoon!

Ik heb hem gratis bij een 2-jarig abbo gekregen van KPN. Toen (twee jaar terug) kostte de telefoon los nog ongeveer € 300,-. Dit was toen zeker het geld waard! Op dit moment kost de telefoon volgens de pricewatch maar € 92,49. En dat vind ik voor een midrange toestel als dit echt goedkoop! Hij mist natuurlijk wel een aantal features als GPS en 3G-internet, maar dat vind ik voor deze prijs zeker niet erg. Vooral als je bekijkt naar wat voor toestel je terug krijgt voor dat geld!

Heb jij ook een Nokia 6300 Zilver?

Heb deze telefoon ook, maar dan in het wit zilver ( kwestie van smaak ;) ). Maar ben er super tevreden mee. Klein, handzaam, degelijk, snel en met hele vriendelijke software. Sms thuis zonder men telefoon aan te raken, bluetooth aan en gaan met die banaan.

Heb hem zelf met een 1 GB microsd kaaartje voor 150 euro bij een van de bekendere winkels.

Inmiddels ongeveer 10 uur mee gebeld en 1000 smsjes ontvangen/verstuurd zonder enkele problemen.
euh... ik zie alleen een beoordeling maar geen review of hoort dat want ik ben wel benieuwd naar meer ervaringen maar niet dus :(
Volgens mij moet je dit nog lezen. En volgens mij ben ik niet verplicht om een uitgebreide review te maken. :)