Specificaties Dual core @ 3GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Core 2 Duo E8400 Boxed Review

DaCootMeister 13 februari 2008, laatste update op 14 februari 2008, 5.278 views

Intel Core 2 Duo E8400 Boxed

Pluspunten

• Warmteontwikkeling is met een goede professionele koeler prima onder controle te houden. Ik kom niet verder dan 30~34 graden idle. Onder belasting, Orthos, loopt dit op tot 59 graden maar dan is de CPU zwaar overclocked. Standaard zal dit getal veel lager liggen. Voorheen had ik de stock Intel cooler gemonteerd, deze trok geen Orthos op deze snelheid.

Minpunten

• Tot op heden absoluut geen!
  • Buiten de Q9450 is dit een topprodukt.

Vanwege het feit dat de Quadcore 9450 CPU nog niet beschikbaar was ben ik uitgeweken naar deze 45nm dual core processor.
Ik koop meestral het nieuwste van het nieuwste en doe daar dan 3 ~4 jaar mee, daarom had ik ook ingezet voor de Q9450. Toen bleek dat dit een probleem ging vormen qua levertijd was de E8400 prijstechnisch voor mij de juiste keuze.

Ik heb deze CPU op een Asus P5E mobo geprikt (wat eerst geflashed moest worden voordat de E8400 herkend werd!!!), tesamen met 4*1 GB OCZ Repear DDR-2 PC8500 memory en een Asus 8800GT 1GB DDR-3 videokaart in een Antec P180 case met Scythe Mugen luchtkoeler.
Omdat ik kwam vanaf een P4 3.2 Ghz wist ik niet wat ik moest verwachten van de E8400. Daarmee draaide ik 2 GB geheugen met een Radeon X850 en Vista Ultimate was een uitdaging voor het systeem :O

Deze E8400 is een beest!! Rechtstreeks vanuti de verpakkking performt ie al goed, laat staan als je hem overclocked :> Vista stelt opeens niks meer voor :9

Standaard 3 Ghz, ik draai moeiteloos de 2 cores op 4230 Mhz, FSB 470 Mhz, het geheugen op 626 Mhz DDR2, dus 1252 effectief. Ik weet zeker dat er nog wat rek in zit, dat probeer ik later wel.

Wellicht dat ik in een later stadium nog ga voor een Q9450, maar momenteel zie ik de noodzaak absoluut niet. Een snelle CPU voor een klein prijsje _/-\o_

Heb jij ook een Intel Core 2 Duo E8400 Boxed?

Reviews door de redactie

Meer advertenties

Waar heb je de hand weten te leggen op dit "beest" ??
Ik zoek al enkele dagen naar een verkoop adres waar de proc op voorraad is.
Cool-prices.nl :) Heb ik em ook vandaan, als het goed hebben ze deze weer op voorraad vanaf vandaag.
Leuk die screenshot van Prime95, maar met 38 seconden is niet echt te bewijzen dat je overclock ook stabiel is. Kun je die niet iets langer aan laten staan ?
Waar zie jij een screenshot van Prime95? Ik zie er wel één van Orthos.

Edit: |:( dank voor de correctie Z3R0.

[Reactie gewijzigd door Valar op 13 februari 2008 08:28]

Orthos = Prime95 x 2? :/
8)7 waarom een screenshot van ORTHOS! van 37sec in IDLE :?
Orthos screenshot is inderdaad beetje nutteloos. Hij is na 37 seconde stop gezet. (Niet idle dus, zoals hierboven wordt gesuggereerd.)

Verder vind ik het een magere review. Net genoeg om er iets van op te steken.

Als het goed is ligt vandaag of morgen mijn P5E en E8400 ook op de deurmat. Ik vroeg me nog wel eventjes af over de bios, welke versie zat er bij jou standaard op? Bios 0201?
Ja ik heb ook een E8400 . heb hem niet overgeklokt.
temps zijn cpu 23 gr. en cores 37 gr idle. stressed cpu 39 gr. en cores 53 gr.
zag al meer klachten dat de cores veel warmer werden. Moederbord asus p5k met bios 902
ik heb de cpu bij yorcom gekocht.

Ik heb een Zalman 9500 at koeler

[Reactie gewijzigd door wolu47 op 13 februari 2008 21:34]

Zelfde setje hier, maar met hogere temps.
Wat voor cooler gebruik je?
Ik zit met een Freezer 7 Pro met E8400@ 3600Mhz vCore1,25 met temps van: Idle:30, stressed 47
Wat een overclockmonster die E8400.. Ik krijg mijn E6600 pas stabiel op 390 FSB (dat is 3510 MHz) als ik de Vcore naar 1,6125 opschroef in het BIOS. In windows zit ik dan nog steeds op een Vcore van 1,56.. Deze CPU doet bijna een GHz meer met aanzienlijk veel lager voltage. Misschien toch maar upgraden :P
Hm, als ik dat zo zie had ik beter sneller geheugen aan kunnen schaffen, dan 2x2GB PC6400 :( (krijg m'n E8400 deze week ook binnen :))
Even in reactie op de reacties :)
- Ik heb mijn E8400 gekocht bij Yorcom in Vlaardingen voor toen 189 euro (ja, hij is nu duurder!).
- Screenshot van Orthos is inderdaad beperkt, kan ´m vandaag welk een uurtje laten draaien voor het stabiliteitbewijs
- Review heb ik vannacht gedaan, wat verwacht je O-)
- Mijn BIOS is bij Yorcom gelashed naar de laatste, 0601. Dit temeer omdat ik geen beeld kreeg met de originele BIOS versie (ik weet niet welke dit was), de E8400 werd later pas ondersteund (vanaf 0502, zie http://support.asus.com/c...SLanguage=en-us&model=P5E)
Als het goed is/was is de P5E met een nieuwere BIOS gekomen (die 45nm 'ziet'), omdat inderdaad de 45nm niet werkte. Misschien heb je een ouder BIOS gekregen. Mensen raden wel aan om meteen je BIOS te flashen i.v.m. temperatuur en stabiliteit E8400.