Sony Vaio SVS1511L3E Review

dreamtheater42 12 september 2012, laatste update op 13 september 2012, 4.213 views

Sony Vaio SVS1511L3E

Pluspunten

• Zeer licht en mobiel met een redelijke accuduur (3-4 uur op stamina modus)
  • Redelijke videokaart met groot overklok potentieel (tot bijna het niveau van een GTX660)
  • Mooi scherm ondanks dat deze, volgens de experts, rood niet goed weergeeft. Mij valt dit niet eens op.
  • Uitstekend touchpad en een goed keyboard met numeriek eiland
  • Mogelijkheid om 2e harddisk in te bouwen door de optische drive te verwijderen.

Minpunten

• Slecht geluid met een laag volume. Het geluid is net bruikbaar om een film te bekijken, maar absoluut ondermaats voor een hedendaagse multimedia laptop.
  • Bouwkwaliteit: deze is zeker niet slecht, maar op mij komt de grote flexibiliteit van het scherm vreemd over. Dit is een designkeuze geweest van Sony, maar een scherm met grotere rigiditeit voelt beter aan.

Sinds ongeveer een maand (begin augustus 2012) ben ik in het bezit van de Sony SVS1511L3E. Deze heb ik gekocht via Mediamarkt, maar het is ook mogelijk om dezelfde configuratie via de website van Sony te kopen. Hier kan prijsverschil in zitten door acties bij Mediamarkt of een andere winkel of bij Sony.

Eisen voor een nieuwe laptop
Ik was op zoek naar een laptop die voldoet aan de volgende eisen:
- Scherm: minimaal 14 inch en full HD (1920x1080 pixels)
- Mobiliteit: licht (<2 kg) en een redelijke accuduur (>3 uur). Ik was gewend aan een zware XPS17 (~3,8 kg) en vond dat toch onhandig op de bank.
- Videokaart: een behoorlijke videokaart - GT640LE of een Radeon 77xx was het minimum. Voldoende om moderne games met matige/redelijke instellingen te draaien en oudere games met hoge instellingen
- Processor: minimaal een Ivy bridge i5
- Toetsenbord en trackpad: goed toetsenbord (goede aanslag, niet te veel flex en bij voorkeur backlight) met een numeriek gedeelte en een goed trackpad met bruikbare multitouch gestures.
- Bouwkwaliteit: voorwaarde is dat hij de laptop stevig gebouwd is, maar ik gebruik de laptop niet veel buitenshuis, dus bouwkwaliteit is niet de hoogste prioriteit
- Budget: minder dan 1000 Euro
Daarnaast had ik thuis al een http://tweakers.net/price...ung-830-series-256gb.html die ik wilde inbouwen, bij voorkeur als 2e harde schijf, maar als het niet anders kon dan was vervanging van de harddisk ook een optie.

Alternatieven
In mijn zoektocht heb ik de volgende laptops overwogen:
- Asus N56: mooie laptop, vrij goed beeldscherm en een redelijk goede videokaart (let op, geheugen is DDR3, niet DDR5), i7 3610QM processor. Verder heeft de laptop een goede bouwkwaliteit. Grootste nadeel is dat hij vrij zwaar is (2,7 kg). Zie ook deze review: http://www.notebookcheck....44V-Notebook.78305.0.html
- Sony SVS1511L3E : zie deze review voor meer details ;)
- Lenovo Ideapad Y580-M772: interessante laptop met een snelle videokaart (GTX660) en een prima scherm. Grootste nadeel is dat de laptop een matige bouwkwaliteit heeft en een vrij slecht touchpad. Ook is hij vrij zwaar (2,8 kg). Zie ook de volgende review: http://www.notebookcheck....aptop-Review.78974.0.html
- Dell Inspiron 15r Special Edition: prima laptop met een redelijke videokaart (GT650), keuze uit een i5 of i7 processor, maar helaas vrij zwaar, geen numeriek toetsen eiland en matige accuduur (minder dan 3 uur).
- Acer Aspire Timeline Ultra M3: interessante laptop, die qua gewicht vergelijkbaar is met de Sony. De laptop heeft echter 1 groot nadeel, voor mij een dealbreaker: het scherm – de Acer heeft een zeer matig TN paneel met een lage resolutie (1366x768). Verder heeft Acer gekozen voor een ULV processor (i5-3317u); hierdoor heeft de laptop een zeer goede accuduur, maar relatief slechte prestaties. Voordeel is wel dat deze laptop een harde schijf met SSD cache heeft, dit verhoogt de prestaties behoorlijk ten op zicht van een gewone harde schijf.

Eerste indruk
http://ic.tweakimg.net/ext/i/productsurvey/64277/22116.jpg http://ic.tweakimg.net/ext/i/productsurvey/64277/22115.jpg
De eerste indruk van deze laptop is goed. Ik had al met de laptop in de winkel gespeeld voor ik hem kocht, dus ik wist de voor- en nadelen. Wat me meteen erg opviel is de enorme flexibiliteit van het scherm. Het scherm kan behoorlijk gebogen worden zonder nadelige gevolgen voor de laptop, maar dit voelt wel erg vreemd aan. Dit is echter een bewuste design beslissing van Sony geweest en de laptop lijkt er helemaal niet onder te lijden. Verder valt de laptop stevig aan.
Een erg groot pluspunt wat meteen opvalt is hoe licht de laptop is. Het is heerlijk om deze laptop op de schoot te houden, zeker in vergelijking met mijn zware vorige laptop, een Dell XPS 17.
Wat verder meteen opvalt is het erg mooie, heldere Full HD IPS scherm. Volgens velen heeft dit scherm 1 probleem: de kleur rood wordt weergegeven als oranje. Mij is dit zelf niet opgevallen, maar voor grafische designers of fotograven kan dit een probleem zijn. Ik kan me echter bijna niet voorstellen dat voor normaal gebruik een probleem is.
Sony heeft wel een hele bulk aan bloatware ge´nstalleerd, maar dit ben ik ook gewend van vrijwel alle andere fabrikanten (ik heb zelf ervaring met Dell, Acer en Toshiba). Dit kan handmatig verwijderd worden, maar dit kostte me wel ruim een half uur.

Aansluitingen, features en ergonomie
Aansluitingen
De laptop heeft de volgende aansluitingen:
- Ethernet aansluiting (GB)
- Wifi (802.11 a/b/g/n). Er zit een Intel Centrino Advanced 6235 kaartje in en dit is dualband (2.4Ghz en 5Ghz) Ún kan ook Bluetooth 4.0 aan.
- Cardreader: er zitten 2 slots in – 1 voor de Sony standaard (Memory Stick) en 1 voor SD
- 3 USB poorten, waarvan er 2 USB 3.0 ondersteunen
- HDMI en VGA

Features
- Backlit toetsenbord
- Fingerprint reader. Sony heeft een Authentic software pakket ge´nstalleerd waarmee via de fingerprint reader ingelogd kan worden in Windows, maar ook wachtwoorden automatisch ingevuld kunnen worden bij het inloggen in websites (indien gewenst).
- Het is mogelijk om bij Sony een zogenaamde sheet battery te kopen: http://www.sony.nl/product/vaio-batterijen/vgp-bpsc29. Hiermee kan de accuduur van de laptop verdubbeld worden tot maximaal 8 uur. Normaal hangt hier een stevig prijskaartje aan, maar als de laptop via de Sony website gekocht wordt, dan wordt deze er regelmatig gratis bij gegeven. Op moment van schrijven (11-9-2012) is dat het geval, maar dit kan wekelijks veranderen.

Ergonomie
Qua ergonomie scoort deze laptop erg hoog wat mij betreft:
- goed backlit toetsenbord met een numeriek eiland: er zit wel een beetje flex in het toetsenbord, met name aan de rechterkant, maar voor mij is dit niet storend.
- uitstekend touchpad: groot en goed reagerend touchpad. Dit is het beste touchpad wat ik onder Windows 7 heb gebruikt en benaderd de Apple touchpads, toch wel de beste in zijn soort, in gebruikservaring. Ook multi-gestures – ik gebruik zelf degene voor verticaal scrolling erg veel – werken prima.
- gewicht en vorm: dit is een van de lichtste, zo niet dÚ lichtste, 15 inch laptop die op de markt is. Ook is hij erg dun en de ventilatie openingen zijn ook handig geplaatst. Daardoor is de laptop prima geschikt als laptop, dus om op de schoot te zetten.

Warmte, geluid en accuduur
Deze laptop heeft 2 standen, die via een fysieke switch (linksboven het toetsenbord), kunnen worden ingesteld: “Stamina” en “Speed”.
Bij de Stamina mode wordt de processorsnelheid zo laag mogelijk gehouden, volgens mij maximaal op 1,2 Ghz en wordt de Intel HD4000 ge´ntegreerde grafische kaart gebruikt. Bij deze stand wordt laptop nauwelijks warm, produceert vrijwel geen geluid en loopt de accuduur op tot ongeveer 4 uur bij een schermhelderheid van 60% en normaal browsen.
Bij de Speed mode wordt de processorsnelheid hoger gezet, al naar gelang wat de vraag is. Ook wordt de Nvidia 640 LE grafische kaart gebruikt. Deze stand is aan te bevelen voor het spelen van spellen en zwaardere programma’s. Hier zal de ventilator vaker aanslaan, maar deze is veel minder storend dan de ventilator van mijn oude XPS 17 (ik kan helaas geen DB meten), dus mij valt dat mee. De laptop wordt ook niet erg warm, al valt mij wel op dat de voeding wel erg warm kan worden.

Prestaties
Qua prestaties is dit een erg interessante laptop, met name door de GT640 LE videokaart. Standaard is dit een prima laptop die voldoet aan de eisen van een redelijk veelvragende gebruiker: er zit een fatsoenlijke processor in (i5-3210 dual core), een redelijke videokaart, een prima beeldscherm en voldoende geheugen, al zullen sommigen zeggen dat 8 GB of meer eigenlijk gewenst is.
Je kan er in de Sony store voor kiezen in plaats van de dual core i5-3210 een quad-core i7-3612QM erin te laten plaatsen, maar het is de vraag of dit de 150 Euro die ervoor gevraagd wordt waard is. Ik vond dit zelf geen interessant investering.

Scherm
De laptop heeft een uitstekend full HD (1920x1080) IPS scherm, maar heeft wel problemen met de weergave van rood, dit ziet er namelijk uit als oranje. Voor mij persoonlijk is dit helemaal geen probleem, en als ik het niet gelezen had was het mij niet eens opgevallen. Het scherm is helder en heeft prima kijkhoeken. Meer specifieke details (helaas in het Duits) over het scherm, zoals de kijkhoeken en de helderheid, zijn te vinden in de volgende review: http://www.notebookcheck....E-B-Notebook.79542.0.html

Benchmarks
De configuratie waarmee onderstaande benchmarks zijn gedaan is:
- inclusief de Samsung 830 256 GB SSD
- met 8 GB geheugen (4 GB erbij geprikt)
- de videokaart (GT640 LE) is niet overgeklokt, dus de core draait op de standaard 500 MHz en het geheugen op 900 Mhz

Uiteraard draait Windows 7 uitstekend op de laptop. Hieronder zijn de scores van de Windows Experience Index (WEI) te vinden die dit beeld bevestigen.

3DMark06 en 3DMark11 zijn 2 van de meest vooraanstaande 3D benchmarks. Hieronder staan de resultaten van deze benchmarks.

Overklokken?
De 3DMark 11 prestaties voor deze laptop zijn standaard rond de 1370 punten, maar de GT640 LE videokaart is uitstekend over te klokken tot wel 2400 punten, wat vergelijkbaar is met een GTX660! Meer informatie hierover kan gevonden worden in dit forum: http://forum.notebookrevi...s-bios-mod-gt640m-le.html
Bedenk wel dat overklokken altijd risico’s met zich mee brengt en dat er geen garantie is dat elke GT640LE zich in de toekomst zo enorm laat overklokken. Het maakt dit echter wel een erg interessante laptop, ook voor gamers ;)

Geluid
Het grootste nadeel van de laptop is het geluid. Als Sony in staat was geweest om een redelijk geluidssysteem in te bouwen in de laptop, dan kon je bijna niet meer om deze laptop heen. Dit is echter niet gelukt. Het geluid is erg dun, er is bijna geen bas en het maximale volume is veel te laag. Elke multimedia laptop hoort zich hiervoor te schamen! Met wat tweaks is het geluid wel naar een meer acceptabel niveau te krijgen, maar het blijft ondermaats. Dit is een dikke onvoldoende.

Tweakability
Deze term zal vast wel vaker gebruikt zijn, maar voor een beetje tweaker is het natuurlijk wel belangrijk om te weten in hoeverre aan deze laptop te sleutelen is – en daar gaat deze sectie over.
Ik heb zelf al een paar zaken weten uit te voeren:
- De DVD speler vervangen door een SSD. Dit is een redelijk karwei, maar staat uitstekend uitgelegd in deze video (Engelstalig):

Ik heb er zelf de volgende caddy bijgekocht: http://hddcaddy.nl/winkel...=product&product=10004631. Volgens mij kan ook een paar Euro bespaard worden door deze caddy via eBay te bestellen, want een generieke 9.5mm hard disk caddy voldoet volgens mij prima. Ik heb zelf een een http://tweakers.net/price...ung-830-series-256gb.html ingebouwd en deze werkt uitstekend. Het enige ‘probleem’ is dat deze maar op SATA-300 in plaats van SATA-600. Dit is een bekend probleem en hier is nog geen fix voor. Om dit aan de praat te krijgen heb ik in de BIOS wel de Legacy mode moeten instellen in plaats van UEFI, maar dit maakt effectief helemaal niets uit.
- Geheugen uitbreiden naar 8 GB. Dit is buitengewoon eenvoudig: 2 schroeven losdraaien aan de achterkant, de accu eruit halen en vervolgens de SO-DIMM erin prikken. Daarna weer alles dichtdraaien en het werkt. Ik heb het volgende geheugen erbij geplaatst: http://tweakers.net/price...ir-cmso4gx3m1a1333c9.html
Verder staan er heel erg veel tips & tricks op het volgende forum:
Dit is inmiddels een mega groot topic, maar bijna al jullie vragen zijn hier denk ik al beantwoord.

Ik ben zelf zeer tevreden met de laptop, maar wist ook precies wat ik kocht. Hij is licht, snel, een goede game laptop en heeft een acceptabele accuduur. Ondanks het feit dat sommige mensen klagen over de rood weergave van het scherm van de laptop, is dit voor mij geen probleem. Ik vind het een uitstekend, helder scherm met prima kijkhoeken. Voor gewone gebruikers, die een goed geluid op de laptop minder belangrijk vinden, en veel waarde hechten aan mobiliteit is dit een aanrader; je zult denk ik geen betere vergelijkbare laptop vinden.
Ook voor alle gamers die graag een mobiele laptop met een goed scherm willen hebben en minder waarde hechten aan goed geluid op de laptop is dit een prima keuze. Om deze laptop tot een redelijke gaming laptop te promoveren moet je wel bereid zijn om te overklokken. Dit lijkt zonder veel risico en erg eenvoudig te kunnen, maar bedenk wel dat dit een gok blijft.

Update 11-9-2012:
Paar stukjes informatie toegevoegd en een paar spelfouten eruit gehaald. Ik ben van plan in de loop van de week nog wat meer info over de prestaties (onder andere WEI) en foto’s toe te voegen.

Update 12-9-2012:
WEI en 3DMark scores toegevoegd.

Update 13-9-2012:
Foto's van de laptop toegevoegd.

Heb jij ook een Sony Vaio SVS1511L3E?

Ik heb Skype even getest en mij is niets opgevallen. Mijn stem klinkt duidelijk en helder, voor zover dat tenminste mogelijk is met het matige geluid wat deze laptop produceert.
Bij de andere gebruikers die klachten hadden, werd er verteld alsof er een enorme ruis op de achtergrond hoorbaar is. Alsof de mic verkeerde geplaatst was... Goed om te horen dat het dus niet een productiefout betreft.

Bedankt voor je snelle antwoord. :)
Ze te horen een topding. (Maar dat wisten de meeste al)

Ik had een vraag, ik heb enkele gebruikers in de GOT gehoord dat ze klachten hadden over de ingebouwde mic in bijvoorbeeld skype conversaties (Alsof de mic naar binnen gericht was). Kun je dit misschien testen, en kijken hoe het geluid klinkt via de ingebouwde mic?
Leuke review.

Wat is de specificatie van de HDMI poort? 1.3 of 1.4?

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op 12 september 2012 17:06]

Ik heb geprobeerd hier wat info over te vinden, maar dat is me niet gelukt. Geen idee. Ik gebruik de HDMI poort zelf niet.
bedankt voor je review.

een opmerking, de stamina heeft geen effect op je processor snelheid, alleen video performance geloof ik
Volgens mij kun je instellen waarop de stamina en speed setting invloed hebben. Ik merk echter dat de processor ook afgeknepen wordt bij stamina en ik heb dat niet zo ingesteld. Ik denk dus dat stamina standaard wel invloed heeft op de procesorsnelheid.
Bedankt voor je bijdrage :)
Ik ga zo eens die video bekijken, maar wat je in die bios hebt gedaan, is dat ingewikkeld? Zou je, voor de noobs, onder wie ik, wat kunnen toevoegen over hoe dit precies in z'n werk gaat? Of is het echt een kwestie van bios oproepen en die optie zoeken en wijzigen?
Geen dank ;)
Het instellen van Legacy ipv EUFI is een heel simpele instelling in de BIOS. Sony heeft in zijn BIOS nauwelijks instellingen, dus dat kan niet missen volgens mij. De BIOS kom je in door op F2 te blijven drukken direct na het opstarten. Misschien is hett bij jou niet nodig om Legacy in te stellen ipv UEFI, maar als het nodig is (en dat merk je als je bijvoorbeeld de melding "Operating system not found" krijgt), is het heel simpel.

Laat het me weten als je meer info nodig hebt.
Mooie uitgebreide review. De GT640M LE videokaart komt volgens mij in twee varianten voor, een 1 GB model (GF108 architectuur) en een 2 GB model (GK107). Welke zit hier in? Het lijkt namelijk af te hangen van waar je de laptop aanschaft.
Heb jij toevallig ook dat het touchpad rechts wat te diep is 'verzonken'?
Als ik hem daar indruk heb ik daar gewoon een soort hele kleine splinter-streep waar ik mijn pink-nagel tussen kan krijgen...