Sandisk Cruzer Blade 32GB Zwart Review

TheNephilim 10 september 2012, laatste update op 10 september 2012, 7.139 views

Sandisk Cruzer Blade 32GB Zwart

Pluspunten

• Klein
  • Goedkoop

Minpunten

• Niet erg snel, vooral schrijven is erg langzaam

Sandisk Cruzer Blade 32GB

Deze USB stick valt op door zijn lage prijs ( 11,- op het moment van schrijven), grote capaciteit en kleine formaat. 32GB in je broekzak voor maar elf euro is nog eens het proberen waard. Met foto's en feiten wil ik laten zien wat deze USB stick waard is, misschien heb je er wat aan bij je zoektocht naar een USB stick.

Specificaties

Opvallend genoeg geeft de fabrikant geen opgave van snelheden. Dat is natuurlijk vreemd, normaal worden in ieder geval de leessnelheden opgegeven. Klik hier voor de productpagina van de fabrikant.

Verpakking en uiterlijk

Heel veel valt er over de verpakking niet te zeggen. Hij is gewoon simpel maar doeltreffend ingepakt, met niet al te veel poespas op de verpakking zelf.

'Size does matter', we willen tegenwoordig alleen maar kleiner en kleiner. Digitale opslag gaat daar in mee, getuige de afmetingen van deze USB stick. Vergeleken met deze 1 euro munt is goed te zien dat het echt een klein ding is. Voor deze opslagcapaciteit heb ik ze nog niet kleiner gezien.

Overigens moet ik zeggen dat een kleinere USB stick ook niet hoeft van mij. Het inserten van de stick in een USB poort is niet heel makkelijk door de geringe afmetingen. Zeker als je veel poorten in gebruik hebt, zul je gauw moeite hebben om de stick uit de poort te halen. Dat komt doordat de stick gewoon kleiner is dan de USB stekkers van menig toetsenbord en muis. In de voorkant van de computerkast of met een usb-verlengkabel is denk ik wel vereist.

Software

Met 29,8GB aan beschikbare ruimte komen we niet helemaal aan de 32GB, maar dat had ik ook niet verwacht. Tegenwoordig zijn er verschillende manieren (gb/gib) om het aantal bytes op een opslagmedium te vermelden en fabrikanten gebruiken vaak de voor hun meest gunstigste.

Op de stick vinden we 2 uitvoerbare bestanden, respectievelijk ClubSanDisk en SanDiskSecureAccess. ClubSanDisk is niks meer dan een 'IE8 sidebar for Ebay' installer. Ordinaire bloat-/adware dus, iets dat ik van SanDisk niet verwacht had. Een grote teleurstelling dus!

SanDiskSecureAccess begint na het opstarten netjes met een autoupdate, dat beloofd al wat. Autoupate is tegenwoordig toch wel een belangrijk punt als je werkelijk veilige software wil aanbieden.
Hierna krijgen we de mogelijkheid om een 'vault' aan te maken met een wachtwoord. Uiteindelijk is het niet veel meer dan een drag&drop veld waar je bestanden in kunt zetten die je veilig wil bewaren.

Het is vast effectief, maar jammer dat je geen gewone windows map meer hebt. Je mist nu het 'rechter-muis-klik-menu', niet handig voor snelle jongens die dagelijks met een PC werken. Bitlocker van Windows 7 lijkt een betere methode voor het veilig opslaan van gegevens. Je behoudt functionaliteit en simpelheid met de veiligheid van een wachtwoord.

Prestaties

Om de prestaties te meten heb ik CrystalDiskMark 3.01 x64 gebruikt. 5 iteraties en een bestandsgrootte van 100MB moeten zorgen voor juiste metingen. Ondanks dat de stick alleen USB2 ondersteund, heb ik ook getest in een USB3 slot. Als vergelijking heb ik ook de http://tweakers.net/price...ash-drive-32gb-zwart.html meegenomen in de test. Deze kost op het moment van schrijven ongeveer 35,-.

Sequentieel lezen (MB/s)
Cruzer Blade USB2 23 MB/s
Cruzer Blade USB3 24 MB/s
Extreme USB2 37 MB/s
Extreme USB3 204 MB/s

Willekeurig lezen 512K (MB/s)
Cruzer Blade USB2 23 MB/s
Cruzer Blade USB3 24 MB/s
Extreme USB2 36 MB/s
Extreme USB3 154 MB/s

Willekeurig lezen 4K (MB/s)
Cruzer Blade USB2 4 MB/s

Cruzer Blade USB2 4 MB/s
Cruzer Blade USB3 4 MB/s
Extreme USB2 31 MB/s
Extreme USB3 119 MB/s

Willekeurig schrijven 512K (MB/s)
Cruzer Blade USB2 1 MB/s
Cruzer Blade USB3 1 MB/s
Extreme USB2 21 MB/s
Extreme USB3 28 MB/s

Willekeurig schrijven 4K (MB/s)
Cruzer Blade USB2 2 MB/s
Cruzer Blade USB3 2 MB/s
Extreme USB2 8 MB/s
Extreme USB3 10 MB/s

Echt spetterend snel is de Cruzer Blade niet, ook USB3 biedt geen hoge snelheidswinst. De vergelijking met de Extreme is misschien wat raar, maar prijstechnisch heb je voor 3x de prijs 9x de snelheid wat lezen betreft. Schrijven is met de Cruzer Blade echt een drama zo blijkt uit de benchmarks.

Hij is klein, je hebt een bak ruimte, maar daarnaast heb je wel veel geduld nodig. Als we kijken naar de prijs/prestatie verhouding, dan komt de Cruzer Blade met 23MB/s lezen en 4MB/s schrijven niet heel gunstig voor de dag. Zeker als je veel met de stick moet werken is het geen goede koop naar mijn mening. Mocht je data op willen slaan en er niet heel veel naar om kijken, dan is het best een leuk ding.

Heb jij ook een Sandisk Cruzer Blade 32GB Zwart?

Grappig, ik zag laatst nog 32GB in het formaat van, usb connector plus een beetje.
pricewatch: Sandisk Cruzer Fit 32GB Zwart

Net iig 2 van de "cruzer blade" sticks besteld. Leuke prijs. Geschikt voor oma om de vakantiefoto's op de tv mee te bekijken :P

[Reactie gewijzigd door sh1nigami op 10 september 2012 22:58]

Wat een stukje wonder techniek zeg :o Zo klein!

Ik had er inderdaad ook 2 besteld. Handig om over de post wat bestandjes met kennissen uit te wisselen.
Ja, best bijzonder dat de USB-connector eigenlijk de beperkende factor is, qua afmetingen. Maar dat zie je aan microSD ook; piepkleine kaartjes met 16Gb of meer aan geheugen erop. Dat zijn gewoon ruim 11.000 diskettes (3,5 inch a 1,44Mb 't stuk)
nette duidelijke review :).
Ga zo door :)
Goede review, had wel beter verwacht van Sandisk eigenlijk, ik twijfel nog of ik hem ga kopen.
Ik heb 2 van deze en een Cruzer Edge. De schrijfsnelheid is erg laag als je grote bestanden ( 8 a 15gb) kopieert. Begint bij 100mb en zakt tot 4 a 5 mb. Ik had gehoopt tot zo'n 10 a 12 mb. Maar al met al een zeer nette review.

[Reactie gewijzigd door Ari Gold op 10 september 2012 15:49]

Zag ze toevallig ook hangen van de week :) Vind ze zelf beetje te klein! Raak je veels te snel kwijt lijkt me :)
Ideale stick voor de MP3 verzameling in de auto!
De lees- en schrijfsnelheden zouden standaard in de pricewatch moeten staan. Dat zou me een hoop werk schelen ;) . Bedankt voor je nette review.
Klopt, het zou tweakers.net sieren als er iets meer in-dept informatie over performance in de Pricewatch te vinden zou zijn.

Dat geld tevens voor (bijv.) het switch type bij toetsenborden. Even wat technischer is prima te doen in de Pricewatch, mensen vullen graag veel in.