Specificaties 7" (1280x800), Android 4.4, WiFi+3G - Bekijk alle specificaties

Asus Nexus 7 16GB Zwart Review

Tjimmeske 20 september 2012, laatste update op 20 september 2012, 2.542 views

Asus Nexus 7 16GB Zwart

Pluspunten

• Zeer handzaam, snel, comfortabel, goed scherm. Goede accu

Minpunten

• Geen mini HDMI, geen verwijderbare SD. 3G is nog niet beschikbaar bij deze generatie.
  • EDIT: Kleine euvels met software onder Android 4.1: Skype lijkt nog slecht aangepast.

Onderbouwing van beoordelingscriteria:
Featureset
De vergelijking die ik bij het gebruik van de Nexus 7 maakte, was die met een iPad. Gegeven deze vergelijking staat de Nexus 7 gegeven zijn prijs zeker zijn mannetje. Het meest storende gebrek is dat aan een SD-slot. De aanwezige 16 GB SD is voor sommige applicaties klein, zoals opgemerkt door Tweakers.
Prestaties
Het is mij bij het gebruik van de Nexus 7 tot nu toe niet gelukt vertraging te veroorzaken in de apparatuur. Android 4.1 draait als een malle. Programma's installeren snel. Video van 720p wordt weergegeven zonder framerateverlies.
Beeldkwaliteit
Het 720p-scherm is iets kleiner dan te verwachten is van een tablet van het formaat. Er zijn redelijk grote zwarte randen rondom het scherm, maar niet op het storende af. De brightness is voldoende om een boek te lezen in de zon, hoewel video kijken waarschijnlijk in de schaduw moet. Het scherm is van goede kwaliteit en de kijkhoek is goed in orde.
Bouwkwaliteit
De Nexus 7 ligt plezant in de hand en geeft nooit de indruk dat hij weg kan glijden. Alle ports lijken stevig gemonteerd en er zijn geen opvallende kwetsbaarheden aan de randen en het materiaal.
Ergonomie
Zie bovenstaande: Ik ervaar het 7 inch fomaat als ideaal. Boeken lezen kan heel rustig en zonder stress voor de ogen. Door de vorm en het gewicht kan het apparaat gedurende gebruik langdurig vastgehouden worden zonder vermoeidheid.
Warmte
Ik ervaar geen noemenswaardige verwarming van het apparaat tijdens gebruik.
Mobiliteit en accuduur
De reclame rondom de Nexus 7 verkondigde trots dat minstens 12 uur gebruik mogelijk zou moeten zijn op de accu. EDIT: Er lijkt sprake van 12 uur screentime. Dit cijfer is afhankelijk van type van gebruik en de soort applicaties dat je aan hebt staan, alsook de brightness van het scherm. Tot nu toe heb ik ervaren dat bij een lage brightness en een functie als e-booklezer de Nexus 7 het inderdaad een uur of 12 uithoudt. Bij het bekijken van 720p video op volle brightness beperkt de accuduur zich tot een uur of 6-8. Bij het spelen van games of gebruik van slecht geprogrammeerde apps (ze zijn er. Ik kijk naar jou, Twitch.tv.) kan er zelfs sprake zijn van ongeveer 5 uur accuduur, maar dat lijkt het minimale.
Inkoppertje. 250 eur voor een complete tablet. Ik ben wel een beetje bitter dat wij een lekker surcharge krijgen ten opzichte van de Amerikanen.

Heb jij ook een Asus Nexus 7 16GB Zwart?

Reviews door de redactie

WIFI is nog niet beschikbaar bij deze generatie.

Je bedoelt misschien 3g?
Dag Pasquald,

Oke duidelijk. Moet ik echt is gaan kijken wat er bij mij mis gaat. Ik heb brightness altijd op laagste staan en mijn Wifi gaat ook uit in standby en bluetooth en NFC staan helemaal uit als ik het niet gebruik. Maar met een beetje browsen en door de appstore browsen kom ik maar aan die 5 uur veel meer haal ik er echt niet uit. Zit dan wel bijna 2 dagen aan standby in dus misschien dat dat ook nog zorgt dat het minder wordt.

Dan heb ik er niet eens zoveel apps op staan en bij mijn batterij status in settings geeft ook geen rare apps aan behalve dat de Mediaserver altijd wel redelijk hoog staat in het lijstje.
Ondanks de beknopte review zegt hij genoeg.

Je zegt dat je vergelijkt met de iPad.
Heb je deze iPad zelf?
Indien ja, zou je dan wat kunnen uitwijden meer op hoe de nexus zich verhoudt in dagelijks gebruik tot de iPad.

(3 sterren, indien bijkomende info mogelijks 4)
wat ik ook jammer vindt is dat je geen playstore tegoed erbij krijgt, als europa extra Google Drive opslag ruimte zou krijgen dan zou dat beter zijn.
Goed punt, DemonAngel, ik heb zelf geen iPad maar ik heb ervaring met het werken met een iPad via werk.

Ikzelf ben erg van functie boven inhoud, en ik merk bij het gebruik softwarematig weinig onderscheid met de iPad. Het is met vele apps een kwestie van dat niet dezelfde beschikbaar zijn, maar dat in de Playstore wel veel vergelijkbare apps beschikbaar zijn die dezelfde functie vervullen. Denk dan aan videoplayers die opties geven die zelf te beheren zijn, e-readers die alle formats accepteren (epub maar ook pdf, etc). Niet al deze apps zijn van dezelfde kwaliteit, maar het ratingsysteem in de Playstore geeft een goede indicatie. Na een aantal te hebben geprobeerd, ben ik nog geen functie tegengekomen waarvoor de gekozen app tekort schiet. Het interesseert je wellicht te horen dat er bij sommige apps nog een aantal gebreken zijn. Die gereken zijn op te lossen, maar het is duidelijk dat app-producenten nog bezig zijn met het converteren van hun apps naar 4.1. Ik heb het dan specifiek over Skype, dat als je niet eerst je camera activeert met een photo-app, geen 'rechten' heeft om videobeeld uit te zenden. Een klein euvel. Ik sluit niet uit dat kleine storende gebreken zich met meer apps aandoen zolang 4.1 nog nieuw is. Qua werking geldt de regel "niet identiek in vorm maar wel in functie". Sommige features zijn blatant rips, maar als je je daar niet aan stoort is het alleen maar fijn.

Hardwarematig tellen de gebreken die in de eerste post genoemd zijn. Het lijkt me vanzelfsprekend dat je bij het kiezen van resolutie en tabletformaat als consument je eigen voorkeur hebt en je keuze waarschijnlijk daarop baseert. Wil je graag hogere resoluties, dan is de iPad en ook nieuwere tablets van ASUS en Samsung een prima keuze. Vlotheid is geen issue voor de Nexus 7. 720p is echter een prima formaat voor 7 inch tablets, imo.

@EndlessWaltz: Precies. Kleine dingetjes waar Google even bij stil had mogen staan. Wereldwijd zouden bedrijven daar sowieso meer aandacht aan mogen besteden. Het kan erger: we hadden in AustraliŽ kunnen wonen.
Wat versta jij onder 12 uur gebruik op de accu? Je geeft aan dat je met je beperkte ervaring hetzelfde ervaart. Maar versta jij onder 12 uur ook wat uurtjes dat je hem niet gebruikt of kun je hem echt 12 uur gebruiken met dus 12 uur screentime?