Asus EN8800GTS/HTDP/512M Review

private-karel 12 februari 2008, 1.286 views

Asus EN8800GTS/HTDP/512M

Pluspunten

• prijs / performantie verhouding
  • één van de goedkoopste fabrikanten wat dit model betreft

Minpunten

• 'kale' editie, geen overclock of extra gadgets
  • warmteproductie in niet geventileerde behuizingen (onvoldoende airflow)

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Asus nVidia GeForce 8800GTS (G92) 512MB [EN8800GTS/HDTP]

Ik heb de kaart nu 10 dagen, en ben nog niet tegen enige problemen aangelopen (hopen dat dit zo blijft)...

Een zeer aantrekkelijke kaart, zeker als je hem in beschouwing neemt ten opzichte van de duurdere versies van de 8800 serie (8800GTX, 8800Ultra).

Maar zoals je wel zal hebben gemerkt spelen veel reviewers deze kaart vooral uit tegen de 8800GT, het 'kleinere' broertje (maar ook gebaseerd op dezelfde G92 core)...

De 8800GTS biedt grofweg een presatieverhoging variërend van 1% tot soms wel 15% (voor een review verwijs ik u graag door naar http://wwW.bit-tech.com)

Verder is het prijsverschil ongeveer 80 euro, maar gezien de prijsverhogingen die veel winkels hanteren door het tekort aan GT kaarten, is het verschil soms nauwelijks 20 euro !

Aangezien ik mijn volledige computer (losse onderdelen) besteld heb bij een Nederlandse webshop waar de prijzen voor de 8800GT ook veel te hoog liggen, besloot ik maar direct voor de GTS versie te gaan.

Mijn motivatie om mijzelf deze kaart aan te schaffen is:

• ik wil een kaart met voldoende performantie in games (zodat een upgrade in het eerste anderhalf jaar niet nodig is)
  • ik wilde geen 8800GT kopen omdat ik het zonde vind van het hoge bedrag die de meeste fabrikanten aanrekenen (bedragen tot 260 euro !) en zo de prijs / prestatieverhouding van de 8800GT direct lager ligt in vergelijking met de 8800GTS
  • ik wilde absoluut een dualslot koeler, omdat ik weet dat ik zelf geen extra aftermarket koeler zal aanbrengen, dus dan kan je best voor een zo doeltreffend mogelijke fabriekskoeler gaan !
Nu kan je je afvragen, waarom neemt hij de Asus editie van deze kaart in plaats van een andere (meer exotische) fabrikant?
Om op die vraag te antwoorden:
* omdat deze Asus kaart aantrekkelijk geprijsd staat t.o.v. de meeste andere fabrikanten
* omdat het een no-nonsense editie van de referentiekaart is (geen extra toeters en bellen of speciale koeling, geen flashy prullaria of extra games in de doos waar je allemaal extra voor betaald) maar gewoon een goede kaart geleverd met een driver-cd, een software-cd en de benodige kabels, verder niets...
* omdat Asus een A-merk is dat goed gekend en vertrouwd is, én waarbij een goede ondersteuning gegarandeerd is (o.a. bij defecten, kwestie van de kaart niet te moeten opsturen naar de andere kant van de wereld om dan 3 weken te wachten op een nieuwe / herstelde kaart), en gewoon omdat ik Asus in het algemeen een goede fabrikant vindt.

Nu dient iedere koper natuurlijk zijn eigen keuze te maken wat betreft fabrikant, met als belangrijkste criteria:
  • de prijs
  • de snelheden (de ene kaart is standaard hoger geklokt dan de andere)
  • de geďnstalleerde koeling (actief / passief / vloeistofgekoeld / ...)
  • enzoverder...
Genoeg met al dat gemekker, over naar de indrukken van deze kaart:

Allereerst moet ik zeggen dat ik grote ogen opzette toen ik de doos voor de eerste keer vastnam, man wat een joekel van een verpakking (lang leve het milieu !). Best wel mooi bedrukt enzo (een foto van de dame die je op de bijgevoegde foto kunt bekijken), maar eigenlijk veel te groot volgens de grootte van de eigenlijke kaart...
Maar goed, de doos bleef toch niet lang in zijn vervoerde status, want ik wilde natuurlijk de inhoud bekijken.
Mijn tweede indruk (bij het openen van de doos) was dat de kaart goed ingepakt zat, en zeker geen last zal hebben ondervonden van de lange leveringsrit van Nederland naar Roeselare (BEL)...
Mooi verpakt in een antistatische zak, en dan nog eens 'vastgeklemd' in een soort plastic-achtig piepschuim. De bijgeleverde cd 's en kabels zaten ook apart verpakt in plastic zakjes.

De installatie van de kaart op het moederbord ging zeer gemakkelijk, en vergt geen universitair diploma in pc-bouwkunde, maar toch opletten dat de schroeven (in de expansion slots achteraan de behuizing) goed zijn aangedraaid (of in mijn geval de klepjes goed zijn toegeklikt. Want ik kan je verzekeren, als een kaart van dit kaliber een stoot krijgt en loskomt, dan zal hij het moederbord vrijwel altijd schade berokkenen (PCI-E slot geplooid, onderliggende insteekkaarten gekraakt, ...) want vergeet niet, deze kaart weegt behoorlijk, en het laatste wat je wilt meemaken is dat deze kolos te pletter stort op alles dat zijn pad kruist.

Het installeren van de drivers is zeer simpel. In feite heb je de meegeleverde cd 's zelf niet nodig om de kaart werkend te krijgen in Windows XP of Vista, maar wil je alle functies kunnen gebruiken, dan is er natuurlijk een driver nodig. Ikzelf heb gewoon de laatste ForceWare driver gedownload van de nVidia website, setup draaien, rebooten en alles is geďnstalleerd...

Wil je echter de programmatjes van Asus zelf ook op je pc (allerhande monitoring en overclock tools) dan dien je deze vanaf de cd te installeren.

De performantie:

Concreet kan ik hieromtrent zeggen, zeer goed !
Ik haal een 3DMark 06 score van ongeveer 13500 punten (op default settings)
Deze score is ook voor een deel bepaald door de processor, daarom dat ik wil meegeven welke processor ik heb: Intel Core 2 Duo E8500 @ 3.8GHz
Ook in moderne games (in de mindere mate dat ik deze speel) zijn de prestaties goed te noemen.

Verder spreekt het voor zich dat deze kaart ook kan gebruikt worden voor andere doeleinden dan games, ik denk maar aan beeldbewerking (Photoshop e.d.) en voor rendering van modellen enzo.
In alle gevallen kom je met deze kaart al een heel eindje, voor een bedrag dat nog aanvaardbaar is voor een grafische kaart (650 euro voor een kaart, daar is hier geen sprake van) !

Kortom, voor mij persoonlijk een zeer goede investering geweest, maar ik heb hem natuurlijk nog niet zo lang...
Desalnietemin kan ik nu al zeggen dat ik nog geen moment spijt van heb gehad van mijn aankoop !

Mochten er nog vragen of opmerkingen zijn, dan kun je me mailen op het volgende adres: karelvermeersch@gmail.com

Heb jij ook een Asus EN8800GTS/HTDP/512M?

Reviews door de redactie

Goeie review!

Wel een klein vraagje: waarom zeg je in de review dat je zelf voor een kale editie hebt gekozen, en zet je 'kale editie' daarna als negatief punt? Je kon toch gewoon een "exotischere" uitgave genomen hebben dan...Daarbij geef je als positief punt de lage prijs. Je kunt moeilijk verwachten dat je voor een lagere prijs ook een volledig pakket gadgets krijgt...

Ook dat punt van warmte in slecht geventileerde kasten vind ik een beetje vreemd. Dat is al zo sinds de 7900GTX, en mensen die deze kaarten zelf kopen en installeren weten heus wel dat er wat wind langs moet!
Nette review!

Even over de negatieve eigenschappen...je zegt geen overclock, maar op de CD staat als het goed is Smartdoctor waarmee je prima de kaart kunt overclocken.
Verder een duidelijk verhaal, een paar extra benchmarks zou leuk zijn.

:*)