MSI R7950 Twin Frozr 3GD5/OC Review

sh4rp88 9 september 2012, laatste update op 9 september 2012, 2.982 views

MSI R7950 Twin Frozr 3GD5/OC

Pluspunten

• Goede prijs kwaliteit verhouding
  • Laag geprijst
  • Laag energie verbruik

Minpunten

• Produceert veel geluid tijdens games

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Na dat ik de review van de MSI GTX 680 Twin Frorn III deed hoorde ik veel mensen zeggen dat ik de kaart moest vergelijken met een AMD kaart van het zelfde caliber. Nu heb ik de AMD 7950 Twin Frorn III ontvangen van MSI om ze tegen elkaar te laten strijden, om te kijken wat de prestaties verschillen zijn van beide kaarten in games. Ik weet dat de 7950 niet de snelste singel-GPU kaart is van het moment, dat is uiteraard de 7970. Dus uiteindelijk is deze strijd niet helemaal eerlijk, Nvidia heeft een groot voordeel, maar de 7950 heeft als voordeel dat het meer geheugen heeft namelijk (3GB) in plaats van (2GB van de GTX 680).

Specifiecaties van de AMD 7950 Twin Frozn III

Outputs1 DVI/1 HDMI/2 Displayport
Max Resolution2560x1600
Volledige Specs http://nl.msi.com/product...C.html#?div=Specification

Test Systeem Specificaties

Type CPUIntel Q8200 (2.33GHZ)
Ram GeheugenKingstone 4GB DDR-2 800MHZ
Voeding Coolermaster Silent Pro M2 520Watt
Type GPUAMD 7950 / GTX 680

Inhoud van de verpakking

De MSI 7950 Twin Frozr 3GBD5 wordt zeer compleet geleverd. Zo zit er een driver CD bij voor het installeren van de drivers, zelf advieseer ik deze drivers te downloaden van de AMD site, om zo de up-to-date versie gelijk te kunnen installeren. De standaard documentatie mag natuurlijk ook niet ontbreken. En voor de mensen die niet 2x6Pins aansluiting hebben op hun voeding geeft MSI u 2 keer , 2x molex naar 1x6 Pins adapter bij. En voor de mensen die echt old-school willen wordt er zelfs een DVI-VGA adapter bij geleverd. Zelfs de mensen die gelijk voor een Crossfire setje willen gaan zit er een Crossfire brigde bij om zo gelijk twee van deze monsters te kunnen combineren.

[b]De strijd tussen de AMD 7950 & GTX 680[b]

De battle tussen de GTX 680 en de AMD 7950 laat ik ze uitvechten middels één benchmark en twee games.
De software die ik hiervoor gebruikt hebt waren:
-3Dmark 11
-Darksiders 2
-The Witcher 2

De eerst test die ik met beide kaarten heb uitgevoerd is Darksiders 2. De setting die ik ingesteld heb voor Darksiders 2 was 1920x1080, en vervolgens alle settings op max.

Zoals u kunt zien in bovenstaande afbeelding is dat beide kaarten ongeveer het zelfde presteren in de minimale frame rate en de gemiddelde. Het verhaal is echter compleet anders wanneer je naar de maximale frame rate kijkt. Maar uit deze test kunt u halen dat Darksider 2 heel gemakkelijk op hoge frame rate draait op deze AMD 7950 (uiteraard had ik ook niks anders verwacht).

De volgende game waarbij ik beide kaarten het tegen elkaar laat opnemen is een iets wat zwaardere game namelijk The Witcher 2. Hiervoor heb ik alle settings op max gezet en UberSampling uit, de resolutie waarmee ik ze getest hebt was 1920x1080.

Zoals u kunt zien zijn beide kaarten aan elkaar gewaagt wanneer het op The Witcher 2 aankomt, ze presteren beiden ongeveer het zelfde alleen is wederom de GTX 680 iets sneller.

Uiteraard heb ik ook een benchmark gedraaid, namelijk 3Dmark 11.

Prestaties van de AMD 7950 zelf

Ik heb 4 games getest buiten de tests om van de battle tussen de GTX 680 en de AMD 7950.
De games die ik hiervoor gebruikt heb waren:

-Crysis
-Dirt Showdown
-Sleeping Dogs
-Syndicate

Allereerst testen we Crysis , de settings van deze game staan op Very High en AAx4 op een resolutie van 1920x1080.

De tweede game die ik getest heb is Dirt Showdown, Deze game is recent uitgekomen en vereist vrij hoge specificaties van een systeem. De settings waren alles high/ultra en Global lighting ON op een resolutie van 1920x1080.

De derde game die ik getest heb met deze kaart is Sleeping Dogs een game die nog geen maand oud is en dankzij zijn schitterende wereld veel vraagt van een GPU. De Settings in deze game was alles op Extreme/High en de High-Res update staat aan. En dit allemaal op een resolutie van 1920 x 1080.

De laatste game die ik getest had met deze kaart was Syndicate, een prachtige First-Person-Shooter.
In deze game staat alles op High/Ultra , en dit allemaal op een resolutie van 1920x1080.

Geluidsproductie

De AMD 7950 is geen stille kaart dit is geen geheim, maar je zult de kaart niet horen wanneer je niks aan het doen bent op je systeem. Wanneer je alleen maar op het internet zit is de kaart fluister stil.
Maar wanneer je echter een game opstart met wat mooie high-end beelden dan gaat de koeler zijn werk doen en ga je de kaart horen. Het geproduceerde geluid dat de cooler maakt is niet heel storend wanneer je genoeg geluid om je heen hebt, of dit nou van je game is of van de omgeving om je heen. Wanneer je echter in een stille ruimte zit en je bent je game aan het spelen kan de kaart storend worden en adviseer ik u een koptelefoon op te zetten zodat het geluid wat u computer dan maakt weg te laten vallen.

Korte conclusie

De AMD 7950 is een zeer snelle kaarten en voor een goede prijs/kwaliteit verhouding te kopen. De AMD 7950 is zeker een kaart waarmee je nog wel wat jaren mee vooruit kunt, en wanneer de prestaties te laag worden voor de games die over wat jaren uitkomen kunt u alleen nog de beslissing nemen een 2de kaart erbij te prikken voor een Crossfire setup. In opzichten van een GTX 680 is de AMD 7950 de betere keus, dit baseer ik op dat de AMD 7950 ongeveer 130 euro goedkoper is dan de GTX 680, en de prestaties bijna het zelfde zijn in games. En wanneer je met hoge resoluties aan de slag gaat zal de AMD 7950 wat beter in prestaties blijven dan de GTX 680, dit omdat de AMD 7950 meer geheugen heeft namelijk 3GB ten opzichten van de 2GB van de GTX 680. Verder kan ik u vermelden dat de AMD 7950 ook geen stille kaart is, en ongeschikt is wanneer je een stille machine wilt bouwen. Maar wanneer het u alleen om de performance gaat is de AMD 7950 de betere keuzen.

Heb jij ook een MSI R7950 Twin Frozr 3GD5/OC?

Meer advertenties

Bij Test Systeem Specificaties ben je vergeten de [/table] tag te gebruiken aan het eind. Nu staat het een beetje raar :P. En bij geluidsproductie ben je de [/b] tag vergeten in de title. Net zoals bij de title: De strijd tussen de AMD 7950 & GTX 680

Waarom heb je in de laatste 4 games niet ook de 680 getest? Want dan kan je kaarten nog beter vergelijken.
Verder mooie review. 4 sterren!

[Reactie gewijzigd door len-art op 9 september 2012 14:45]

Bedankt voor de reactie, ik heb het gelijk verbeterd. Waarom ik de GTX 680 niet vaker heb laten terugkomen in deze review is omdat het anders meer een battle zou worden dan een specifieke review over de MSI Twin Frozr III AMD 7950.

Bedankt voor de sterren :)
Wat dat betreft heb je wel gelijk, maar wat vergelijkings materiaal zou voor mij wel van meerwaarde zijn .. is het de 150 euro meerwaarde wel waard, of kun je beter die 150 euro in je zak steken en de 7950 halen.

Al met al, leuke review! 4/5!
Ik vraag me trouwens wel af in hoeverre de q8200 een bottleneck vormt en van invloed is op de framerates. Toen ik met mijn hd6950 van een q8200 @ 3,1ghz naar een i5 3570k ging merkte ik toch wel duidelijk verschil. Voornamelijk in de minimum framerates. Het leek allemaal een stuk stabieler te lopen. Je hebt niet toevallig de kaart ook gebruikt in een systeem i.c.m. een krachtigere cpu (en een verschil ervaren) ?

Verder prima review trouwens
Bedankt voor u vraag, echter heb ik nog een ander systeem ( AMD 8150, 16GB Ram), maar de frame rate geeft niet heel veel verschil. Zelf dacht ik ook dat de Q8200 voor problemen zou zorgen maar dit schild vrij weinig. U heeft gelijk de minimale frame rate gaat dan wat omhoog, maar bij mij was het verschil immers maar 3 FPS.
Ok, ik had een groter verschil verwacht. Mooi om te weten voor degene die nog een wat oudere cpu heeft en een upgrade zoekt voor z'n videokaart.
Bedankt voor je antwoord :)
Heeft MSI je de kaarten echt opgestuurd om te reviewen of heb je ze zelf gekocht?
Dus onder load maakt de de koeler eigenlijk teveel lawaai? Dat is jammer.

Het is trouwens Frozr, niet Frorn of Frozn ;)
Resultaten zonder vergelijkingsmateriaal zijn niet zo waardevol, dus het is handiger om wel vergelijkingsmateriaal te presenteren.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 24 september 2012 14:11]