Specificaties 7" (1280x800), Android 4.4, WiFi+3G - Bekijk alle specificaties

Asus Nexus 7 16GB Zwart Review

nimm2 9 september 2012, laatste update op 14 september 2012, 7.322 views

Asus Nexus 7 16GB Zwart

Pluspunten

• formaat: 7 inch is een handig draagbaar tabletformaat, in het midden tussen te kleine smartphone en te grote 10" tabletPure Android ervaring, geen gedoe met provider bloatware, lelijke skins en uitblijven van updatesJelly Bean: project butter, google now, verbeterde notifications, spraak enginePrijs: 250 euro is een koopjeGelikte integratie met alle Google services

Minpunten

• Jelly Bean niet volledig uitgebalanceerd wanneer gebruikt in landscape mode op 7 inch tablet.Niet uitbreidbaar opslaggeheugen tegen te hoge prijsBloatware zul je apart moeten installeren, deze wordt namelijk niet bijgeleverd

Update
Kleine update 15-9: heb beeldkwaliteit toch vier sterren gegeven, ivm de lager dan normale kleurverzadiging

Aankoop
Sinds de aankondiging in Juni, van de Nexus 7 op de Google IO conferentie heb reikhalzend uitgekeken naar het moment dat deze tablet in Nederland verkrijgbaar was. Ik heb kort de import-route overwogen, maar de prijs en het gedoe van het importeren en evt garantieafhandeling later, toch maar besloten te wachten op de officiële release van de Nexus 7 in Nederland. Op dinsdag 4 september was het eindelijk zover en heb ik, na misgrijpen bij de mediamarkt, er om 20.36 nog eentje weten te bemachtigen via de website van Dynabyte, na een tip op gathering of tweakers. Deze werd de dag erna nog thuisbezorgd door de postbode.

Formaat en ergonomie
Nexus 7 ligt goed in de hand. Ik heb ook een ipad, maar deze vind ik vaak te groot en deze is wat mij betreft vooral geschikt om te gebruiken op schoot, of op een tafel. Door het 7 inch formaat neem je de Nexus 7 de hele dag met je mee, van de wc naar de keuken, naar de garage naar bed. Languit liggend op de bank is het mogelijk om de Nexus 7 een lange tijd te gebruiken in een hand; dit is met een 10” tablet een stuk minder prettig (te groot en te zwaar). Ik merk dat de Nexus 7 niet alleen het gebruik van mijn smartphone en grote tablet heeft verminderd, maar ik gebruik mijn laptop ook steeds minder.

De achterkant van de Nexus 7 is een zeer donkere kleur bruin, nauwelijks te onderscheiden van zwart, behalve in fel licht en alleen als je het weet. Materiaal van de achterkant is rubber/leer-achtig plastic en voelt stroef aan waardoor deze niet makkelijk uit je hand glipt. T.o.v. de mooie platte aluminium achterkant van bijvoorbeeld de iPad kies toch graag voor een plastic achterkant, zodat ik me geen zorgen meer hoeft te maken voor zandkorrels op tafel en bijbehorende krasgeluiden.

Ik ben linkshandig en ben in portrait mode, steeds op zoek naar deze aan/uit knop omdat deze voor mij aan de verkeerde kant zit (rechts). Daarom vind ik het jammer dat een fysieke home-knop in het midden van de onderrand van het apparaat ontbreekt, zoals bij de iPad en de S2.

Scherm
De Nexus 7 geeft met zijn IPS scherm met een resolutie van 1280*800, een perfect scherp beeld wat een genot is om naar te kijken. Kijkhoek is ook in extreme hoeken perfect te noemen. Tekst is weergaloos scherp, wat vooral opvalt als je daarna een laptopscherm of een oude ipad gebruikt, met een veel lagere resolutie.

Ik moest wel wennen aan de kleurverzadiging, t.o.v. mijn S2. Deze heeft een Super Amoled scherm, waardoor de kleuren werkelijk van het scherm spatten. De Nexus 7 lijkt qua beeld wat meer op de weergave van kleuren die ik gewend was van mijn oude HTC Desire.

Het glanzende scherm is nauwelijks bruikbaar in de zon en daarom is de N7 mijns inziens totaal ongeschikt als e-reader in de vakantiezon. Een amazon kindle is hiervoor een betere keuze, temeer omdat de batterij hiervan veel langer meegaat, de kindle lichter is en het beeld rustiger is voor je ogen.

Geheugen en Processor
Geheugen is 16 Gb, waarvan ongeveer 13 GB daadwerkelijk beschikbaar is voor apps, muzie e.d. In de praktijk is dit mijns inziens voldoende, zeker omdat data steeds meer in de cloud beschikbaar is. Helaas ontbreekt het micro SD slot. Jammer dat Google / Asus dezelfde flauwe truc toepassen als Apple en een kleine geheugenupgrade van 8BG naar 16GB kunstmatig duur maken. Wie weet kan de EU ervoor zorgen dat dit soort praktijken een halt toegeroepen wordt, zodat consumenten voortaan normale prijzen betalen voor een beetje extra geheugen. Aan de andere kant: voor 249 EUR is dit nog steeds een zeer acceptabele prijs voor dit geavanceerde apparaatje.

Bij nood schijnt het mogelijk te zijn om via een usb-kabeltje, extra geheugenkaarten via USB aan te sluiten. Dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Voor mensen die benchmarks leuk vinden: Ik heb de nexus 7 vergeleken met mijn samsung galaxy S2. Benchmarks zijn uitgevoerd met de Quadrant standard benchmark app die te vinden is via Google play. Mijn S2 scoort, op basis van een nightly build van CM10 (Jelly Bean dus), 3023 punten. De score van de Nexus 7 is 3496 punten. Geen enorm verschil op het eerste gezicht.

Pure Android Experience
De Nexus 7 draait op een door Google geleverde versie van Jelly bean, de laatste versie van Android. De originele versie van Jelly Bean had ik al kunnen uitproberen als Android Virtual Device, en via de nightly builds van CM10 op mijn S2.

Het is mij nog steeds een raadsel waarom fabrikanten als HTC, Samsung en Sony, er nog steeds voor kiezen om de strakke layout van de modernere versies van Android (ICS en Jelly Bean) ‘op te leuken’, met primaire kleuren, lompe ikoontjes, te grote letters en schreeuwerige widgets. Erger dan het uiterlijk is dat de performance van de telefoons er vaak onder te lijden heeft, google functionaliteit vervangen wordt door slechte alternatieven (ken je de Vlingo voice search die op de S2 is geinstalleerd?) en dat het upgraden naar nieuwere Android versies bemoeijkt wordt. Wie weet kunnen deze bedrijven de volgende iteraties van Touchwiz of HTC Sense, meeleveren als alternatieve launcher en consumenten de keuze te geven om te kiezen voor de originele Android experience.

Een ander voordeel van de Google experience is dat boatware niet wordt meegeleverd en indien nodig, apart moet worden geinstalleerd, zoals de bol.com app, de vodafone tools, de samsung game/music/social Hubs. Software die meestal alleen maar van het device te verwijderen is, door het toestel te rooten, of een custom OS te installeren.

Android Jelly Bean
Android 4.1.1 is razendsnel, mede door de verbeteringen die vanuit ‘project butter’ zijn toegevoegd. Bij het switchen tussen apps, tussen homescreens, voelt duidelijk hoe smooth Jelly Bean is geworden t.o.v. vorige Android versies.

Ik heb tot nu toe geen behoefte gevoeld om custom roms te installeren. Mijn behoefte voor het installeren van custom roms was bij smartphones vooral om de pure android ervaring terug te halen. Ik kan me niet goed voorstellen wat er aan Jelly Bean te verbeteren is, met een custom rom als Cyanogen Mod. Op smartphones is CM noodzakelijk en werkt het prima.

Een vreemde fout in de user interface is te vinden in hoe de volumeknop werkt in landscape mode. Wanneer ik de tablet in landscape mode houd, met de volumeknop aan de bovenkant, correspondeert de rechterkant van het knopje, met het verlagen van het volume, terwijl de volume slider op het scherm naar links beweegt. Ik zou verwachten dat dit andersom zou werken. Wanneer je de volumeknop aan de onderkant hebt, zijn richting van slider en knoppen wel met elkaar in sync. Met wat regels code moet dit kunnen worden opgelost als je het mij vraagt.

De tablet is vooral ontworpen voor gebruik in portrait mode. In die modus is de tablet het beste bruikbaar. De sofware knoppen in de zwarte rand onderaan het scherm zijn met beide vingers goed te bereiken. In landscape mode neemt deze rand teveel ruimte in op het scherm. Wanneer de tablet gekanteld wordt blijft het scherm in portrait orientatie staan. Dat kan worden aangepast met een software hack of ongetwijfeld door een app die dit regelt. Ook het lockscreen is volledig op portrait orientatie gebaseerd en draait niet mee wanneer de tablet aangezet wordt in landscape mode.

Google Now is een veelbelovende nieuwe functionaliteit, maar deze toont nu nog niet veel meer dan het weerbericht en een voorspelling van een route die ik moet nemen, wanneer ik naar mijn werk ga. Ik was positief verrast toen mijn N7 mij herinnerde dat ik een afspraak bij de kapper had en of ik niet eens moest gaan, omdat ik anders te laat zou zijn. Ik ben benieuwd welke data Google in de toekomst gaat koppelen om mijn leven nog makkelijker te maken.

Een andere feature die erg goed werkt is de spraakherkenning. Dit is de eerste keer dat ik een apparaat heb gebruikt dat mijn stem herkent en Nederlandse taal foutloos weet om te zetten naar geschreven tekst in een google venster. Geniaal.

Notificaties zijn uitgebreid waardoor het nu mogelijk is om direct acties uit te voeren vanuit een notificatie. Bijvoorbeeld het pauzeren van muziek, of het snoozen van een herinnering van een afspraak. Wanneer je een screenshot maakt (power + volume down) wordt deze als preview direct weergegeven in je notifications, welke je vervolgens vanuit de notifications direct kunt delen via de verschillende android intents.

Apps
Er zijn nog niet al teveel apps voor de Google Nexus 7 beschikbaar die volledig gebruik maken van het grotere scherm en de mogelijkheden om het scherm in meerdere zones op te delen.
Bestaande smartphone apps werken echter prima op de Nexus 7.

Voor het spelen van games zijn is een 7” tablet geweldig. Waar een 10”tablet te groot is, en een smartphone te klein, vult de Nexus 7 de ruimte tussen deze twee devices perfect in. 3D games zijn zeer scherp en animaties zijn vloeiend. Voorbeelden: Fruit Ninja, Angry Birds Space, Spirits.

Bij Google maps is goed te zien hoe een 7” tablet dankbaar gebruik maakt van de hoeveelheid extra pixels op het scherm. Routebeschrijvingen worden met een overlay op het scherm getoond, terwijl de rest van de kaart zichtbaar blijft. Het cachen van kaarten is nu standaard mogelijk (zonder google labs feature) waardoor je de tablet goed kunt meenemen in een onbekende stad in het buitenland.

Google drive, is volledig geintegreerd met Android en biedt alle mogelijkheden mbt delen, bewerken van documenten, die in de browser variant ook beschikbaar zijn. Aanpassen van spreadsheets in Google Drive kan nog worden verbeterd.

Google Chrome is nu de standaard browser in Android Jelly Bean, en synchroniseert perfect met andere browsers. Chrome toont nu ook pagina's aan de hand van tabjes.

Google Play store vind ik beperkt. Deze app maakt slecht gebruik van het grotere scherm. Ook zijn er te weinig mogelijkheden om te filteren op categorieen apps. Het terugzoeken van ooit aangekochte apps is alleen mogelijk door de lijst van ALLE apps door te zoeken. Iedere keer als je een aankoop herstelt moet je dezelfde lijst opnieuw doorscrollen omdat de positie in de lijst niet onthouden wordt door Google Play. Helaas zijn boeken, films en tijdschriften nog niet te koop in de Nederlandse Google Play store.

Heb jij ook een Asus Nexus 7 16GB Zwart?

Reviews door de redactie

Is het volgende niet het zelfde?
-Niet uitbreidbaar opslaggeheugen tegen te hoge prijs
-Micro SD slot ontbreekt

Ook zie ik niet in hoe je "Bloatware zul je apart moeten installeren, deze wordt namelijk niet bijgeleverd " als negatief kan zien :?
hi Mr_Gee,

heb de tweede opmerking verwerkt. inderdaad dubbel

dat van de bloatware is natuurlijk maar hoe je het bekijkt. voor de mensen die het leuk vinden om dit soort apps te gebruiken is het een nadeel, evenals voor de fabrikanten en adverteerders die zo hun apps aan de man brengen
Laatste negatieve eigenschap zal wel kleine sarcasme zijn, vandaar ook de knipoog er achter.

Hoe dan ook, mooie review. Zit al langer te kijken naar de Nexus 7 en heb uit eindelijk maar besloten om hem binnen te halen, nu alleen nog geluk hebben met winkels :X
edit

[Reactie gewijzigd door nimm2 op 9 september 2012 14:34]

Dat heet winst maken om meer geld te vragen voor meer opslag. Je kunt er ook voor kiezen om met de externe sd card reader die je via usb aansluit je opslag ruimte uit tebreiden en dan gewoon de 8gb versie nemen.

Al is die in Nederland nog niet te koop, maar mocht die te krijgen zijn dan is dat een optie, maar je zou er wel achteraf spijt van kunnen krijgen, maar als OTG werkt en je via een usb stick je films enzo offline kunt benaderen dan is dat prima.

[Reactie gewijzigd door 318025 op 9 september 2012 16:09]

inderdaad, dat heet winst maken, het is alleen een hele makkelijke flauwe manier van winst maken
Waarom is dat flauw? Maar in Duitsland krijg je tot 30 September ¤ 20 tegoed voor in de Google playstore, heb je dat tegoed ook gekregen?
nee, ik weet van niks over een tegoed bij de duitse playstore. Heb je nog tips hierover?

Ik heb gehoord dat sommige mensen het tegoed in de VS regelen via VPN's of amerikaanse creditcards, maar dat leek me teveel gedoe.

Ik weet niet precies hoe het zit, maar ik woon bij de Duitse grens dus de Duitse MediaMarkt is dichterbij voor mij.

Maar zij hebben de Nexus 7 nog op voorraad daar blijkt en online op website staat dat je bij activering ¤ 20 tegoed krijgt voor in de Google playstore.
Nur für kurze Zeit: Mit der Aktivierung des Nexus 7 erhalten Sie zusätzlich ein Google Play-Guthaben von 20 ¤
Dazu müssen Sie nur ein Google Wallet-Konto mit einer gültigen Kreditkarte einrichten. Dieses Angebot endet am 30.9.2012. Das Guthaben kann bis zum 30.6.2013 für bestimmten Google Play-Content verwendet werden. Besuchen Sie [http://play.google.com/intl/all_de/about/offer-terms.html ] für detaillierte Konditionen.
Hij is dan niet fysiek maar virtueel, maar de homeknop zit op dezelfde plek als bij de iPad toch? Voor mij is de N7 het eerste Android device en ik ben best enthousiast. Zeker de back-knop vind ik prettig werken.
Nice review....had een heel verhaal over usability en de volumeknop, maar zag plots dat ik het verkeerd had gelezen :)

[Reactie gewijzigd door G-RaX op 12 september 2012 23:35]

Nice review! :). Zit sterk over deze na te denken.

Ik wil wel een tablet voor het 'bankwerk', maar omdat ik een visuele handicap heb, heb ik de neiging alles dichtbij te houden.

Met grotere apparaten als een 10 inch netbook of een 13 inch ultrabook is het eigenlijk al niet te doen om op zo'n manier op de bank wat te surfen en social media bij te houden (binnen 5 minuten pijn in de armen) en ook de meeste 10 inch tablets vind ik maar zwaar.

Aan de andere kant ben ik wel weer bang dat ik 7 inch ook aan de kleine kant ga vinden (zeker icm. zo'n hoge resolutie... kleinere fonts e.d.). Met het vergroten van letters op m'n Sony PRS-T1 ereader wordt het er soms ook niet overzichtelijker op.

Wel heb ik iig nog een verzoekje voor je: Zou je eens kunnen kijken of je in de Play store de app van "Glashart Media" kan vinden? Ik ben benieuwd of deze app (voor live tv kijken en settopbox bedienen op glasvezel) compatible is met deze tablet.
@eymey, heb gelukkig niet zoveel ervaring met visuele handicaps (al draag ik een bril), dus ik kan niet beoorden wat voor jou acceptabel is. maar ik denk dat je het beste zelf kunt beoordelen wat je vindt van de resolutie.

Met een 7" scherm icm de hoge resolutie zijn de letters erg klein. je kunt eventueel de lettergrootte aanpassen in de standen 'klein, normaal, groot en 'enorm', maar dit wordt niet consequent doorgevoerd in alle apps. Je ziet dat de tekst in de menu's netjes meeschaalt, maar dat de inhoud van de apps hetzelfde blijft, bijvoorbeeld de tekst van websites. Voor deze aanpassingen ben je afhankelijk van de makers van de apps en de settings die ze meeleveren.

Volgens de google play website is de 'glashart' app overigens niet compatible met de nexus 7. ook niet met mijn samsung galaxy s2 (met jelly bean). Ik kan de app ook niet downloaden vanaf mijn nexus 7 google play app.
Thanks voor je bevindingen! :)

Ik zie idd bij meer Jelly Bean devices dat het nu 'standaard' lijkt te zijn om tekstgrootte in menu's e.d. aan te passen. Dat helpt mij al een heel stuk.

Vorig jaar nog een Sony Ericsson Neo met GB in handen gehad en daar was het dus echt onacceptabel.

Voor websites en gmail kan ik gelukkig ook de lettergrootte instellen (of zoomen) dus daarmee zou ik uit de brand zijn.

Any way, jammer om te zien dat Glashart Media nog niet compatible is met JB. Hen kennende zal het wel weer een hele tijd duren voor dat gefixt wordt :(.

Eerdaags maar eens in de lokale Mediamarkt in Almere gaan kijken of de tab daar 'live' aan te raken is.
Hey, bedankt voor de review.

ik sta op het punt om er ook een te kopen, echter wil ik hem ook in de auto gaan gebruiken
(heb al gezien dat er een Brodit houder is, en heb gelukkig wat ruimte zodat 7" niet voor mijn hele raam staat)

maar ik kan eigenlijk nergens echt vinden hoe de GPS is?
heb je er enige ervaring mee? of zou je kunnen kijken hoe de GPS is zonder internet verbinding. Ik gebruik momenteel Route66, maar ga denk ik over op Sygic.

als de GPS een beetje goede kwaliteit ontvangst heeft hoef ik geen navigatie systeem meer los te kopen:)
Mooie review wil ook een nexus7. Nu heb ik galaxy nexus ook zeer tevreden mee
Prijs verhouding zeer goed. Succes er mee.
Ik heb het werkend gekregen op mijn nexus 7 met Ultimate Rotation Control, zet het in portrait mode en druk op start, het is niet de mooiste oplossing maar full screen TV kijken gaat nu prima.