Sapphire Radeon HD 6450 FleX Review

Miuccia 9 september 2012, laatste update op 9 september 2012, 1.178 views

Sapphire Radeon HD 6450 FleX

Pluspunten

• Stil
  • Energiezuinig
  • Aansluitmogelijkheid van 3 schermen
  • Geschikt voor low-profile systemen

Minpunten

• Neemt 2 slots in beslag in je systeem
  • Geen high-end gameprestaties

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Let op. Dit geen geen uitgebreide review met bechmarks en dergelijke, maar een oppervlakkige gebruikersreview over het gebruik van de kaart.

De keuze

Ik heb voor de kaart gekozen omdat ik op zoek was naar een kaart die 2x DVI aansluitingen heeft en geen bewegende ventilator. Ik game niet vaak, prestaties zijn niet belangrijk, en wil graag een stille PC. Ik heb goede ervaringen met AMD-kaarten en diverse modellen gehad van Sapphire, daardoor viel mijn oog op deze kaart. Bijkomend voordeel is de Eyefinity-functionaliteit, waar ik zo op terugkom.

Inbouwen ging eenvoudig, kaart heeft ook geen extra voeding nodig. Houd er rekening mee dat de kaart 2 slots hoog is. Heb je een klein systeem met low-profile-slots, dan kan je eenvoudig de meegeleverde low-profile-bracket monteren.

Inhoud verpakking
  • De kaart met 2x DVI en 1x HDMI
  • Driver-CD en Sapphire-boekje
  • Low profile bracket
  • DVI naar VGA-converter
  • HDMI naar DVI-converter (voor eventueel 3e scherm)
Functionaliteit

De kaart is voorzien van 2x DVI-aansluitingen, ideaal voor dualscreen-opstellingen. Bovendien is de kaart uitgerust met AMD Eyefinitiy, waardoor er tot 3 schermen tegelijkertijd op aangesloten kunnen worden via 2x DVI en de HDMI-aansluiting. Bovendien zit bij de kaart een HDMI naar DVI-converter inbegrepen waardoor je in theorie 3 DVI-schermen tegelijkertijd kan aansluiten. Sexy dus. Zelf heb ik dit getest met 2x Philips 1920x1080 DVI-schermen en een televisie van Sony (ook full HD), werkt perfect!

Prestaties

We hebben het hier over een silent midrange videokaart, je zou dus verwachten dat de prestaties slecht zijn. Bij high-end games kan dit best zo zijn, toch heb ik goede ervaringen met het spelen van games. Midrange games die bijvoorbeeld op de Source-engine draaien (Counter Strike: Source, Team Fortress 2) en GTA4 draaien in full HD als een trein met medium instellingen. Er kan dus prima op gegamed worden, maar verwacht echter niet te veel. Bij te hoge instellingen loopt je FPS snel terug. Afspelen van video doet de kaart met 2 vingers in zijn neus. Full HD-films vormen dus geen belemmering.

Warmte en geluidproductie

Sorry, niet gemeten. Geen idee. Ook nog geen problemen mee gehad. Ik heb mijn desktopkast van HP wel uitgerust met een casefan aan de achterzijde, om de airflow in het hele systeem op gang te houden.

Driverondersteuning

Helemaal prima. Voordeel van AMD-drivers is dat je de mogelijkheid heb om uitsluitend en alleen de driver te installeren. Geen irritante tray-icons en dergelijke dus. Optioneel kan je het Catalyst-controlcenter installeren om diverse instellingen te tweaken, maar hier is bij mij geen behoefte aan.

Heb je behoefte aan een van de volgende punten:
  • Stille kaart
  • Weinig energiegebruik
  • Af en toe casual gamen
  • Eyefinity
Dan kan ik je deze kaart van harte aanbevelen. Ik heb de kaart zelf een half jaar geleden voor 55,- aangeschaft en ben er nog steeds erg tevreden mee.

Heb jij ook een Sapphire Radeon HD 6450 FleX?

Benchmarks zijn ook niet alles hoor ;) Hele prima review!