Thecus N5550 Diskless Review

JayWay 9 september 2012, laatste update op 9 september 2012, 530 views

Thecus N5550 Diskless

Pluspunten

• ingebouwde CPU
  • 2gb RAM
  • 5 schijven
  • RAID
  • NAS bereikbaar via browser, vele data/server opties. (iTunes server etc.)

Minpunten

• USB 3.0 valt tegen
  • Frontje voelt slap aan.
  • Geen Nederlandse interface

Kwaliteit voeding Score: 4
Na een tijdje in het bezit geweest te zijn van enkele Sharkoon schijfstations (5 bays), merkte ik dat de vrije ruimte toch begon terug te lopen. Aangezien ik voor mijn werk vrij veel opslag nodig heb, ben ik eens gaan rondneuzen op het internet.
Toen ik op iBood deze Thecus zag staan, heb ik hem eerst nog even nagekeken op het internet (Tweakers, bedankt!) en uiteindelijk gekocht.
Om de mogelijke opslagcapaciteit zo goed mogelijk te benutten heb ik er ook nog 6 harde schijven van 4tb bij besteld (Hitachi Deskstar, 5 voor in de NAS en 1 reserve).

Na enkele weken toch wel vrij intensief gebruik ben ik er zeer tevreden over!

Bouwkwaliteit:

De NAS is van goede bouwkwaliteit. Hij is behoorlijk stevig, en als je hem optilt heb je niet het gevoel dat er van alles los zit. Alles voelt gewoon goed aan, en dat is toch zeker niet onbelangrijk bij een apparaatje dat 16tb in een stripe huist. Het enige dingetje dat mij een beetje zorgen baart is het plastic klepje aan de voorkant. Deze is gemaakt van plastic en voelt niet echt stevig aan.

Inbouwmogelijkheden:

Zoals van een NAS verwacht wordt. Er kunnen lekker veel schijven in, en je hoeft je verder niet druk te maken over de hardware (hoewel de software geoptimaliseerd kan worden voor bepaalde schijven). Kabels heb je niet afgezien van de voeding en usb, netwerk of andere datakabels.

Koelingsmogelijkheden:

Afgezien van de ingebouwde koeling voor de CPU etc. Zit er volgens mij geen koeling in en kan deze ook niet ingebouwd worden. Dit is echter ook niet nodig.

Vormgeving:

Gewoon. Normaal. De schijven en wat minder belangrijke dingen worden weggewerkt door een klepje aan de voorkant. Er zitten gaatjes in het klepje zodat je nog steeds de ledjes kan zien en een aantal knopjes kan bedienen. Het is geen prachtig design, maar dat hoeft natuurlijk ook niet. Zeker niet voor de prijs. Verder zit er nog een display aan de voorzijde, welke info weergeeft over de status van de schijven, stripe etc.

Installatiegemak:

Dit was één van de weinige punten die wat beter hadden gekunt. Bij mijn "oude" Sharkoons kon je gewoon het slotje losdraaien, en vervolgens de schijven er in schuiven. Bij de Thecus is dit echter niet het geval. Je moet eerst het slotje losdraaien, en vervolgens moeten de schijven ook nog vastgeschroefd worden in de laden. Er zal wel een reden voor zijn zoals meer stabiliteit, maar volgens mij had dit wel wat gebruiksvriendelijker gekunt.
Als je de schijf wilt gaan gebruiken kun je het beste controleren of er inmiddels nog een nieuwere versie van de firmware is. Het installeren hiervan lukt bij mij de eerste keer niet, maar daarna had ik de slag te pakken, en ging het vlekkeloos.

Modbaarheid:

Geen idee. Ik ben niet zo'n modder. Maar het lijkt me dat je er vast wel een ander frontje op kan zetten of de behuizing kan aanpassen o.i.d.

Kwaliteit van de voeding:

Niks aan gemerkt. Maakt alleen een beetje veel lawaai als je data aan het overzetten bent.

Prijs:

Ik heb hem gekocht bij een dagaanbieding van iBood voor ¤349,95 (incl. BTW). Dus de prijs was wel lager dan normaal, maar de prijs/kwaliteitsverhouding is zeer goed.

Overig

Het viel mij op dat de datasnelheid, wanneer ik van de Sharkoon data rechtstreeks naar de Thecus via USB 3.0 kopieerde, tegenvalt. Deze haalde ongeveer 27mbps. De eSata haalde ook ongeveer 27Mbps. Terwijl de ethernetkabel (via een Asus RT-N66U router) dicht tegen de 100Mbps aan kwam.

Conclusie: een prima aankoop! Tot nu toe geen seconde spijt van.

Heb jij ook een Thecus N5550 Diskless?

Er zitten 5 schijven van 4tb in. In een raid 5 configuratie, ik heb meerdere mensen gehoord die de firmware slecht vinden, maar ik heb er geen problemen mee,
Ook echte burn-in tests gedaan met je RAID5 ?
Maw. enkele uren continue data laten over-en-weer pompen ?

Ik zit nog altijd te wachten om extra disks te kopen om in dat ding te stoppen.
Mijn vertrouwen is vanwege de forums niet al te groot meer.

Nu ja, als 't niet lukt kan ik er nog altijd WHS op zwieren. Of misschien wel FreeNAS, heb ik de voordelen van ZFS :-)
Nee helaas, hij wordt hier gebruikt als NAS, en er staat een behoorlijke hoeveelheid data op (full hd films etc), maar een test zoals jij beschrijft heb ik nooit gedaan.

Hij doet het prima, en staat ergens in een kast. Als we hem nodig hebben wordt hij aangeslingerd en vanaf de PC verder bediend.

ps: sorry voor de late reactie :P