Canon EF 70-300mm f4-5.6L IS USM Review

RobB_W 9 september 2012, laatste update op 9 september 2012, 873 views

Canon EF 70-300mm f4-5.6L IS USM

Pluspunten

• scherpte
  • IS-unit
  • bouwkwaliteit

Minpunten

• prijs
  • compleetheid meegeleverde accessoires

AF-snelheid Score: 5
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 5
Handling Score: 4
Ik heb dit objectief nu ruim een jaar in bezit en ben dik tevreden!

De scherpte wijd open is prima, de focus is snel en de bouwkwaliteit is dik in orde. Maar vooral de IS-unit die in deze lens zit vind ik geweldig. Vorig jaar waren wij op vakantie naar Zuid Afrika, en hebben daar vaak 's ochtends vroeg of tegen zonsondergang foto's genomen. De resultaten op 300 mm uit de hand met een sluitertijd van 1/30 (zie onderstaande foto van een leeuw) zijn goed bruikbaar voor grote afdrukken, iets wat ik een geweldige prestatie vind.

Het objectief is zwaar, maar ligt erg lekker in de hand, waardoor ik hem in combinatie met een 7D+grip prima aan vind voelen. Het objectief vind ik wel te zwaar om zonder statiefgondel op een statief te bevestigen. Het zal ongetwijfeld te doen zijn als je een degelijke (en dure) statiefkop hebt, maar dan vind ik de balans nog steeds niet echt prettig. Ik vind het daarom een grote misser dat Canon niet standaard al een statiefgondel mee levert. Voor een objectief in deze prijsklasse kun je dat eigenlijk niet maken.

De bijgeleverde zonnekap is prima, valt verder weinig over toe te lichten. Tevens wordt er een buidel meegeleverd om het objectief in te beschermen, het zal door mij niet gebruikt worden. Een soortgelijke hoes zoals die bij de 100-400 wordt geleverd, had ik netter gevonden.

Dus: Een geweldig objectief, niets over te klagen. Maar als je gaat kijken naar de prijs en de meegeleverde accessoires scoort de combinatie voor mij net een voldoende.

Heb jij ook een Canon EF 70-300mm f4-5.6L IS USM?