Nexus Real Silent Fan, 120mm Review

len-art 30 december 2012, laatste update op 17 november 2015, 4.085 views

Nexus Real Silent Fan, 120mm

Pluspunten

• Geluid
  • Silicone pinnetjes
  • kleine verpakking

Minpunten

• kabels

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 5
Luchtverplaatsing (min) Score: 4
Luchtverplaatsing (max) Score: 4

Meer dan 6 maaden geleden heb ik een Nexus Real silent 120mm fan gekocht. Het enige doel van deze fan was het wegblazen van het stof onder het moederbord. Ik heb namelijk een "open kast" die nogal veel stof verzameld. Na 6 maanden ben ik zeer tevreden over deze fan en daarom ook deze review.

Reden van aankoop

zoals al eerder genoemd heb ik compleet open kast die bestaant uit 2 planken en 6 paaltjes. Omdat dit nogal veel stof aantrekt had ik een fan nodig die zorgt dat er niet teveel stof onder het moederbord komt te zitten. Er was geen behoefte aan een hoge RPM en daarom heb ik ook gekozen voor deze Nexus Real silent 120mm fan.

Specificaties

Maten120mm(h) 120mm(b) 25m(d)
gewicht123gam
Voltage12 Volt
Voltage bereik6.5~13.8 Volt
start voltage7 Volt
Rotatie snelheid1000 RPM (+/-10%) (in mijn geval 1098 RPM)
geluid18 dB
Airflow 36.87CFM / (62.61m3/uur)
meegeleverde fan mounts4 siliconen fan mounts

uitpakken

De fan zat in een verpakking, net iets groter als de fan zelf. Dit heeft als voordeel dat je hem ook kan laten versturen via een evelop, mist de (web)winkel deze optie heeft. Dit scheelt meestal wel iets aan verzendkosten. Misschien niet de meeste veilige manier van verpakken aangezien de kans groter is dat er iets kapot gaat, maar echt veel kan er volgens mij net gebeuren met een fan. In mijn geval is hij heel aangekomen via een envelop.

In de verpakking zit
  • De fan zelf
  • 4 silicone pinnetjes ook wel "fan mounts"
Er zit niet veel in de verpakking maar alles wat er in hoort te zitten zit er in.

Het installeren

Voor het inpluggen van de fan heb je meerdere opties. De fan beschikt over een molex en 3pin-connector. Om eerlijk te zijn vind ik dit niet handig. Ze hadden beter 1 3pin-connector standaard aan de fan kunnen maken en dan extra een molex naar 3pin adapter mee kunnen leveren. De manier zoals ze het nu hebben gedaan zorgt er namelijk voor dat je extra kabel hebt weg te werken. Niet echt handig voor je kabel-manegment.

Het ophangen van de fan met de siliconen fan mounts gaat heel erg gemakkelijk. Je steekt de siliconene pinnetje door je case en vervolgens steek je de silicone pinnetjes door de gaten in fan. Op deze manier zit de fan goed vast en wordt voorkomen dat vibratie wordt doorgegeven aan de kast. De kabels hebben voor een derde zwarte pvc tube omheen maar dit voelt en ziet er zeer goedkoop uit. De rest van de kabels zijn gewoon goed zichtbaar en dit vind ik toch wel jammer. Ze hebben ook gewoon voor felgekleurde kabels gekozen in plaats van bijvoorbeeld zwarte kabels.

houd er wel rekening mee dat als je de fan maar op 2 plekken vast maakt de silicone pinnetjes juist voor trillingen zullen zorgen omdat de overige bevestigingspunten dan los zitten en dan gaan klapperen. Ik heb dus gewoon schroeven moeten gebruiken en de siliconen pinnetjes heb ik maar in een andere computer gebruikt. Als je voor de eerste keer de silicone pinnetjes gebruikt heb je misschien het idee dat je ze heel gemakklik kapot trekt omdat je er redelijk aan moet trekken om ze goed te installeren, maar tot nu toe is er nog geen enkel pinnetje kapot gegaan.

Geluid

Een van de redenen dat ik voor deze fan heb gekozen was het geluid. Het is duidelijk "hoorbaar" dat deze fan bijna stil is. Om het goed te kunnen demonstreren heb ik een filmpje gemaakt waarin je de Nexus fan met 1100 RPM wordt vergeleken qua geluid met een Intel stock koeler. Een keer op 1100 RPM en 1 keer op volle snelheid nammelijk 1900 RPM

Helaas is het niet heel goed hoorbaar omdat de gebruikte camera niet heel goed geluid op kan nemen. Met het oor is er duidelijk verschil te horen tussen de 2 fan in het voordeel van de Nexus fan.

In mijn systeem heb ik ook een Cooler Master Hyper 212 EVO koeler zitten. De fan die je bij deze koeler meegeleeverd krijgt is zeer luidruchtig, maar meer hierover verder op in deze review. Hieronder een filmpje waarin je het verschil kan horen tussen de standard CM fan en de Nexus fan. De CM fan draait op 1500 RPM en de Nexus fan draait op 110 RPM

koelvermogen

In de zelfde computer waar de Nexus fan in zit, gebruik ik ook een Cooler Master Hyper 212 EVO CPU koeler. Helaas heeft deze koeler een luidruchtige fan, dus ben ik maar eens gaan testen of een andere fan zal zorgen voor slechtere prestaties qua koeling. De Stock CM fan draait namelijk op 1500 RPM en de Nexus fan draait op 1100 RPM

Er is wel een verschil te zien maar dat was ook te verwachten aangezien de Nexus fan 400 RPM lager draait dan de standaard CM fan, maar omdat het geluidsniveau van de Nexus fan veel lager ligt is het toch wel te overwegen om te gaan voor de Nexus fan.

Over het algemeen is dit een goeie stille fan. Als je van plan bent om de kabels zelf te sleeven dan heb je ook geen last van de lelijke felgekleurde kabels die uit de fan komen. Het installeren is zeer gemakkelijk en met de silicone pinnetjes zal er geen vibratie worden door gegeven aan de kast. Na 6 maanden werkt de fan nog naar behoren. Ben je opzoek naar een goede stille fan, dan kan ik je de Nexus Real Silent 120mm fan zeker aanraden.

Heb jij ook een Nexus Real Silent Fan, 120mm?

mooie review, lekker goede uitleg, maar ik wil je wel op iets (kleins) wijzen.
Normaal gesproken moet een fan op 3 (of meer) plekken bevestigd worden. Voor jouw geval klopt het wel natuurlijk, omdat je de fan bevestigd op een lijn i.p.v. een oppervlak.

Dit heeft ermee te maken dat de 3 bewegingen richting het oppervlak vast moet worden gezet, dit zijn namelijk de rechtstreekse beweging en de twee hoek-bewegingen (allemaal loodrecht op elkaar). Met meerdere bevestigingspunten lukt het ook, maar dan gaan ze minder lang mee vanwege interne spanningen die optreden.

[Reactie gewijzigd door nKrazed op 9 september 2012 10:18]

Hoe kan de verpakking kleiner zijn dan de fan? "De fan zat in een verpakking, bijna net zo groot als de fan zelf." :P

Verder kan ik beamen dat de fan erg stil is, en het systeem toch nog voldoende koelt, ondanks dat het niet zo goed koelt als veel luidruchtige stockfans.
Over die verpakking, aangepast inderdaad een rare zin. Bedoel natuurlijk dat de verpakking net iets groter is dan de fan.
Prima fans die van Nexus. Heb er drie in mijn systeem hangen gekoppeld aan een fancontroller. Ik moet zeggen dat ik het een verademing vindt de stilte die ik heb gekregen :)
Onder andere de reference fan van SPCR.com, dat zegt genoeg.

Wel erg jammer dat ze inderdaad nog rood/geel/zwart kabels gebruiken, dat mag echt wel netjes gesleeved ofzo.