Specificaties 3,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia Go Wit Review

bboyd 7 september 2012, laatste update op 10 september 2012, 2.651 views

Sony Xperia Go Wit

Pluspunten

• Waterdicht

Minpunten

• Geluidskwaliteit

[8 september update: Foto´s toegevoegd]

Bon, geen klassieke review hier. Daar staat het internet al vol genoeg van. Ik focus mijn review op een vergelijking tussen mijn vorig toestel: HTC Wildfire S en mijn nieuwe witte Sony Xperia Go die ik nu 1 maand in mijn bezit heb.

Het eerste wat me opvalt is de bouwkwaliteit van het toestel. Waar ik bij mijn vorig toestel dezelfde dag nog een hoesje ben gaan kopen om het scherm te beschermen voelt dit toestel veel solider aan en bewaar ik het toestel gewoon op dezelfde plaats waar mijn kleingeld en sleutels ook bewaard worden. Tot op heden niet 1 krasje te bespeuren op het krasbestendige scherm. De behuizing is ook van plastiek maar voelt wel warmer en steviger aan dan dat van de HTC.

De processor is merkbaar sneller, alles loopt iets soepeler. Programma's starten sneller op. Geeft een positief gevoel.

Het scherm is mooi, helder. Waar mijn HTC bij fel zonlicht of onder een hoek moeilijker leesbaar werd scoort de Xperia veel beter. Belangrijk voordeel van dit scherm is dat het ook bruikbaar is met natte vingers. Als ik ga lopen en er wordt gebeld kan ik het scherm nog bedienen met bezwete vingers. Echt top. Dat wil ik in mijn volgend toestel ook.

De waterdichtheid is ook leuk. Niet alleen wanneer je wat zat bent en je wil indruk maken op je vrienden door je Xperia in een Duvelglas onder te dompelen :) En dan de mensen met een iPhone uitdagen dat ook eens te doen :D . Het is wel praktisch dat je de Xperia Go onder de kraan kan afwassen.

De kwaliteit van de camera is ook veel beter. Het is nog geen vervanging van mijn fototoestel omdat er nog veel ruis op de foto's te vinden is en bij zwak licht heb je altijd de flash nodig. De flash maakt de foto ook niet altijd beter ... Maar waar de HTC echt slecht scoort is de camera van de Xperia echt wel bruikbaar.

Puntje waar de HTC wel op scoort is de GPS. Ik gebruik het toestel ook om te gaan lopen met Runkeeper. Waar de HTC de route correct weergeeft lijkt het net of ik over de weg lig te zwalpen met de Xperia Go. Ik vermoed dat de software van de HTC de route lichtjes corrigeert in de looprichting waar de Xperia Go de punten aangeeft zoals ze gemeten worden door de GPS zonder correctie. Als ik de route op kaart bekijk spring ik blijkbaar van de weg naar de overkant en weer terug in de tuin van de huizen waar ik langskom :-) [update: Blijkbaar wordt dit probleem op veel fora besproken, er schijnt een oplossing te komen samen met de upgrade naar Android 4 ... Voorlopig nog even wachten dus :'( ]

Ook een zwak punt is de geluidskwaliteit. In de HTC veel beter. Waar het gespreksvolume van de Xperia echt laag is en bij veel omgevingslawaai moeilijk te horen. Dit moet echt beter kunnen omdat al het andere geluid zoals beltoon, sms, filmpjes afspelen wel voldoende luid klinkt. Ik heb even gedacht het toestel binnen te brengen maar vreemd genoeg went het lage volume ook. Het is geen excuus om hem niet binnen te brengen maar anders ben ik het toestel weer een paar weken kwijt.

De batterij gaat iets minder lang mee dan mijn HTC maar ik merk wel dat ik mijn toestel vaker gebruik als Smartphone en minder om te bellen en sms'en. Ik vermoed dat bij identiek gebruik de batterij van de Xperia langer mee zal gaan.

In het algemeen ben ik zeer te spreken over de Xperia Go. Op zowat alle punten scoort hij beter dan de HTC Wildfire S. Is deze upgrade mijn 274 waard geweest? Ik vind nipt van wel, vandaar een voldoende in mijn 'Algemene beoordeling'. Wie een ouder toestel heeft zal deze upgrade zeker beter smaken.

De foto´s: Ik heb gekozen voor een portretfoto, een foto in slechte licht, een landschapsfoto en een stadsfoto om de kwaliteit beter te tonen in verschillende omstandigheden.

Heb jij ook een Sony Xperia Go Wit?

De qualiteit << kwaliteit. Op de spelfouten na een prima gebruikers ervaring. Mis alleen wat plaatjes :o. ook tweakers zijn altijd blij met plaatjes.
Bedankt voor de reactie :) Heb een paar taalvouten verbeterd.
Morgen zal ik wat foto's bij de review voegen. Dat maakt duidelijker wat ik bedoel met de fotokwaliteit :)
fout met VAUD hahahaha.
Maar je kan beter kopjes boven je alinea zetten, dat staat wat beter.
De Wildfire S heeft veel problemen met het kleine werk- en opslaggeheugen: het toestel is al gauw onbruikbaar als je enkele apps installeert (bepaalde apps als facebook ed kun je niet naar de sd verplaatsten in de Wildfire).
Hoe scoort de Go hierop??; wat is de beschikbare interneopslagruimte voor de apps?
Tot nu toe scoort de Xperia GO hiermee perfect, ik ben alleen benieuwd als ik hem langer in dienst heb. Het heeft ook even geduurd voor mijn Wildfire S vol was en onbruikbaar werd omdat ik meer apps gebruik dan hij kon opslaan. Zelfs updaten werd een probleem omdat hij te weinig schrijfruimte had :( .

Ik maak nu gebruik van een 4gig SD-kaartje waar ik alle apps naartoe schrijf die dat kunnen. Op dit moment heb ik voor meer dan 1,5gig aan apps op mijn SD-kaart staan. Het intern geheugen blijft hiermee op slechts 330Mb gebruikt. Volgens App 2 SD heeft mijn Xperia GO 1,97GB totaal waarvan 1,64GB vrij :)
GPS probleem hier ook, ik hoop dat ICS wat verbeterting brengt, maar ik verwacht van niet. Erg matig.
Ik ben aan het kijken naar een nieuw telefoon ook om me te hardlopen, en deze lijkt mij wel wat (heb nu een wildfire). Maar ik vraag me af of de GPS problemen opgelost zijn met de update naar ICS?

Zou toch wel leuk zijn als de opgegeven positie een beetje klop, al merk ik nu ook dat de GPS vooral in het begin niet al te best presteert met mijn huidig telefoon.

Ook interessant hoe lang doet de telefoon er over voordat ie een GPS positie heeft?