Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties Socket 1155 met Intel Z68 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 Review

dmvdberg 7 september 2012, laatste update op 7 september 2012, 773 views

Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3

Pluspunten

• OSX compatible
  • soepele install
  • prima Lay out

Minpunten

• &@$*( plaating front audio connector
  • 2x SATA poorten te weinig want aan de Marvel intel SRT heb je niets

Layout Score: 3
Om gelijk met de deur in huis te vallen .... Het is een Hackingtosh. Dit is dan ook geen 'review' in de traditionele zin maar meer een gebruikers ervaring om OSX hier op te krijgen.

Voor de build ben ik uit gegaan van een bestaande 'Golden Build' op TonymacX86.

Omdat er toch iets is afgeweken van de ingredientenlijst hier mijn shoppinglist:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 122,- 122,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal 1.002,73

Voor wie een hackingtosh wil maken mag een DM sturen over wat do's & dont's.

Het gigabyte bord:
Installatie ging heel stabiel. Ook het instellen van de bios was bijzonder vlot te doen. Ruzie met de Antec620 waterkoeling kan ik niet aan het bord toewijzen maar vooruit. Er is iig ruimte zat voor een waterkoeling oplossing.

Belangrijke punten zoals kunnen booten vanaf een USB DRIVE (is F12 bij bootup) zijn essentieel en maken dit bord tot een droom om te gebruiken. Daarnaast is de bios nog 100% met toetsenbord te gebruiken. Iets dat ik alleen maar toejuig omdat het gewoon veel sneller gaat dan zo'n clickbios. Maar: dat is mijn mening geen feit.

Na belangrijke punten als de ACHI aanzetten en wat vinkjes omzetten in het Powermanagment liet OSX zich iig heel snel en zonder verdere issues installeren.
Belangrijk aspect is je usb drive aan een usb poort ACHTEROP te plaatsen. Het bord staat niet tijdens startup toe om vanaf USB3 te kunnen booten. Maar nu heeft de Antec302 ook geen USB2 poorten voorop dus regulier zou dat minder een issue zijn. Na een succesvolle bootup MultiBeast draaien en hop: je hebt een hackingtosh.

Zoals je kunt zien wordt de het systeem netjes herkent:

Geheugen
Alle 16Gb (4x4Gb) van het werkgeheugen worden netjes herkent als DDR3 1333Mhz.
Waarom niet 2x 8Gb hoor ik u denken: dat komt omdat OSX tijdens install niet meer dan 4Gb mag hebben ... nouja, als je een hackingtosh maakt iig. Positief aan dit bord is iig dat er stabiel 4 dimm sloten bezet kunnen worden.

Lay out
  • Helaas zitten er niet veel fanheaders op, maar ze zitten wel op logische plaaten.
  • wat WEL erg jammer en brak is (typisch) is de plaating van de front audio header ... pal achter de I/O poorten.
  • USB3 header zit erg krap tegen de aansluitingen van de powerknop etc. Als laatste dus aansluiten.
  • Meegeleverde zwarte SLI kabel is erg leuk. Helaas ondersteund OSX dit niet maar het bord bied genoeg ruimte voor SLI ook mbt koeling
Een bijzonder goed bord en voor iedereen die nu een hackingtosh overweegt absoluut de beste oplossing. In combinatie met de Intel i7 2600K haal je een ware HackPro in huis!

En toen?
Alles draaide na de Multibeast setup
  • wifi
  • bluetooth
  • HDD's / SSD
  • Nvidia CUDA
  • Hardware acceleratie Adobe Premiere
  • 4 Cores / 8 Threads
  • etc
USB3 gaat getest worden!

Heb jij ook een Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3?

Reviews door de redactie

Welkom bij het Hackintoshdom

Heb zelf ook dat moederbord met OSX 10.8.1

Maar ik heb soms problemen dat mijn toetsenbord niet wil werken afhankelijk waar ik mijn muis inplug.

Vraag me af of dit een probleem is met de Steelserier Sensei Raw en/of Logitech Internet Navigator (Black).

Met een ander moederbord had ik dit niet: Z68X-UD3P-B3
Was ook van plan om de CustoMac Mini een serverke in huis te halen maar daar heb ik van afgezien en gebruik hem met VMWare ESXi icm FreeNAS en Plex Media Server
De beste gedachte over usb poorten die ik kan geven is dat OSX vrij kiekeurig is welke meegaan in de bootsequence. Op een aantal iMac's op mijn werk moet je geen HDD hangen bv zodra te booten (HDD's op USB in RAID van een klant) want die doet ie echt helemaal niets dus.

Probeer eens je muis er pas in te steken NA het Apple icoontje bij boot?

En thanks =) hackingtosh bouwen is LEUK! :D
Aan deze build hangen btw zowel Bluetooth mac keyboard als een magicpad op bluetooth ipv normale muis etc. En beiden worden perfect herkent. De HackPro komt ook uit sleep nadat je het toetsenbord hebt aangeraakt.