Specificaties Mini-pc / HTPC met AMD E-450 en 4GB ram - Bekijk alle specificaties

MSI Wind Box DC100-017XEU Review

TERW_DAN 13 december 2012, 6.335 views

MSI Wind Box DC100-017XEU

Pluspunten

• featureset
  • prijs
  • uiterlijk
  • hij is gewoon gaaf.

Minpunten

• geluidsproductie fan onder load
  • geen USB3.0

Features Score: 5

Specificaties
De Windbox
Benchmarks
Energieverbruik
Zou ik 'm zelf kopen?
Gallery

Van MSI kreeg ik de Windbox DC100 om eens te testen. De Windbox DC100 is een SFFcomputer, die op een standaard gezet kan worden en mij daarom al snel deed denken aan een oude thinclient. Gelukkig heeft dit kleine doosje wel wat meer power dan wat we van thinclients gewend zijn.

Specificaties
VideoaansluitingenHDMI + DSUB
WLan 150Mbps
OSGeen

De Windbox

De afmetingen van de Windbox zijn 15cm diep, 19cm hoog en 3,5cm breed. Gemeten op de grootste punten. De Windbox is immers niet helemaal rechthoekig. Als je het ding op de voet zet is deze nog wat breder, zo'n 8CM, een centimeter dieper en in totaal 21CM hoog.
Voorop zitten 4 USBpoorten en 2 3.5mm audiojacks. Achterop de kast zitten de aansluitingen voor netwerk, stroom, een DSUB en HDMI aansluiting en een 3.5mm jack voor een speakersetje en een optische S/PDIF connector. En hier zitten nog eens 2 USB2.0 poorten. Bovenop de Windbox is nog een Sdkaartlezer geplaatst.

De aansluitingen op de achterkant van de Windbox

De aansluitingen en de indicatorleds op de voorkant van de Windbox

Dat er geen USB3.0 poorten op zitten vind ik zelf jammer, dat had nog een nuttige toevoeging kunnen zijn op dit apparaat. Vanweg het ontbreken van een optical zul je of je netwerk moeten gebruiken, of een USBapparaat als je er data op wilt zetten. En dat laaste zou met een USB3.0 verbinding nog net effe wat vlotter gaan.

De zijkant van de Windbox, met rechtsboven de powerbutton

Uiteraard heb ik de Windbox ook opengedraaid, hiervoor moet je wel door de garantiesticker, maar iemand had dat al voor me gedaan.

een 'naakte' Windbox

Binnenin is te zien hoe de harde schijf een groot deel neemt van de case met rechtsboven de CMOS batterij en linksboven kun je nog net de kabeltjes zien naar de WiFimodule, die aan de andere kant van de PCB zit (die is nauwelijks te zien, dus helaas, geen foto daarvan, ik wilde de Windbox niet daadwerkelijk slopen).
Omder de harde schijf is de heatsink te zien van de CPU, met een klein rotfannetje. Heel veel groter kan deze helaas ook niet zijn, want anders zou de SODIMM niet meer passen die daaronder zit.

Hoewel de specificaties van de Windbox bescheiden zijn vind ik het een allerminst vervelend systeem om mee te werken. Natuurlijk mis je de power van een flinke CPU, maar als je er geen CPU-intensief werk mee doet het werkt het prima. Voor webbrowsen, standaard officewerk en dergelijke is het systeem meer dan prima.
Zelfs gamen is niet geheel onmogelijk, als je uitgaat van de wat simpelere games en niet te veel eisend bent. Maar iets als flatout 2 draait nog best aardig op lage settings, en de grafisch minder intensieve games doen het allemaal prima.

Als je het systeem gaat belasten dan ga je het ding wel horen, want echt stil is de CPUkoeler niet. Op zich logisch, want het ding is echt miniscuul. Als je gewoon een filmpje kijkt of wat aan het websurfen bent dan draait het ding niet, of nauwelijks.

Waar je wel rekening mee moet houden, zeker als je een SDkaartje of een USBstick inprikt is dat je niet per ongeluk dat powerbutton indrukt als je de kast vasthoudt. Het is mij al een paar keer gebeurd, en dat is niet heel erg handig. Geen heel vervelend iets (het ding komt redelijk snel weer uit sleepmodus), maar wel even iets om rekening mee te houden. Omdat het ding vrij licht is wil je hem namelijk wel tegenhouden, omdat je het ding anders vrij snel verschuift.
Op deze versie van de Windbox wordt geen OS meegeleverd. Ik heb het ding zelf getest met Windows 7. Er zijn ook varianten te koop die met een OEMversie van Windows komen, maar die zijn logischerwijs ook wat duurder.
Deze Windbox ligt in de winkel voor zo'n 240, de versie met Windows kost zo'n 320

Benchmarks
Om de prestaties van de Windbox in kaart te brengen heb ik een aantal benchmarks gedraaid, in vergelijking met een aantal CPU's.
Ik heb Cinebench 11.5, wPrime, een Blender benchmark, SuperPi, 3DMark en PCMark 7 gedraaid, op de volgende CPU's
• AMD E-450
• Intel Celeron G530
• Intel Core 2 Duo E8400
• AMD A6-3500
en een laaste CPU waar ik niet alles mee getest heb:
• Intel Celeron G440

Als eerste ben ik begonnen met de klassieke benchmark, SuperPi 1M. Hiervoor heb ik wat meer CPU's in de tabel gezet, ik heb ooit een aantal CPU's getest toen ik mijn MSI X340 aan het reviewen was.Omdat daar wat oudere CPU's bijzitten, die dus ook wat trager zijn, is het vergelijk in deze bench wat completer te maken.

SuperPi - 1M
Pentium T2330 39.063 s
Celeron 723 45.284 s
Pentium M 1600 50.010 s
Atom N270 92.312 s

Vergeleken met de oude CPUs heeft deze Brazos wel iets meer pit, maar met de CPU's die nu in de winkel liggen (de G440, G530 en de A6) blijft hij wel een stukje achter. Op zich geen verrassing gezien het segment waarin deze CPU zich plaatst, maar het geeft wel een duidelijk beeld.

De 2e benchmark is wPrime, waarvan ik zowel de 32M als de 1024M run heb gedaan.

wPrime - 32M

Celeron G530 1021.021 s
A6-3500 818.298 s
C2D E8400 869.491 s
Celeron G440 3213.499 s

De verdeling is grofweg hetzelfde met de 32M en 1024M run. De A6 is hier veruit het snelste, wat deels te verklaren is omdat deze 3 cores heeft, en omdat de Celeron G440 het maar met 1 core moet doen is die veruit het traagste.
De Windbox is sneller dan de singlecore Celeron, maar wel de traagste multicore die ik hier heb getest.

De derde benchmark is CineBench, waarvan ik niet alleen de CPU heb getest, maar ook de GPU.
Alle CPU's op de E8400 na maken gebruik van een IGP. De E8400 heb ik daarom weggelaten in deze test, omdat die een dedicated videokaart heeft.

Cinebench – CPU

Cinebench – OpenGL
DC100 - Brazos E450 8.33 fps
Celeron G530 6.20 fps
A6-3500 22.40 fps

De Brazos is op het gebied van de IGP een stukje vlotter dan de G530. De G440 had er helemaal geen zin in om de test goed te draaien, dus die staat niet bij de resultaten.
Op het gebied van de CPU blijft hij ver achter op de rest. De G440 scoort hetzelfde, maar doet dat met slechst 1 core, waar de Brazos er 2 nodig heeft voor die score.

Een andere benchmark die ik sinds kort gebruik is Blender. Met Blender render ik een redelijk complex 3Dmodel en kijk hoe lang die daar over doet. Met de X79 benchmarks was dit in 2 tot 3 minuten geklaard, met deze systemen duurde het toch aanzienlijk langer, zoals te zien in onderstaande grafiek.

Blender
DC100 - Brazos E450 2612.52 s
Celeron G530 867.75 s
A6-3500 821.35 s
E8400 876.18 s

De Windbox doet er een kleine 3 kwartier over om het model te renderen. De andere systemen doen er aanzienlijk korter over. Nu is dit niet een applicatie die je echt op de Windbox los zal gaan laten, maar het geeft de Brazos CPU wel een duidelijke plek.

PCMark is de volgende bench, welke een wat bredere test doet over het hele systeem, uiteraard heb ik hier de laatste versie gebruikt PCMark 7.

PCMark 7
DC100 - Brazos E450 1002 PCMarks
Celeron G530 2000 PCMarks
A6-3500 1633 PCMarks
E8400 311 PCMarks

Het kwam voor mij als verrassing dat de E8400 hier vrij laag scoorde ten opzichte van de andere systemen. Waarschijnlijk omdat de nieuwere systemen beschikken over meer mogelijkheden tot hardwareacceleratie. Ik heb helaas alleen de totale scores opgeschreven, niet naar alle subonderdelen gekeken, dus heb er op dit moment geen sluitende verklaring voor.

Om ook te kijken naar de grafische onderdelen heb ik uiteraard 3DMark er nog even bijgepakt.

3DMark 11
DC100 - Brazos E450 329 3DMarks
Celeron G530 0 3DMarks
A6-3500 741 3DMarks

En dan kom je er bij het testen achter dat de IGP van de Celerons helemaal nog geen DirectX 11 heeft (dat wist ik eigenlijk al wel een beetje, maar niet bij nagedacht) en hierdoor geen zin hebben om 3DMark 11 te draaien.

Dus maar even teruggegrepen naar een wat oudere versie, en 3DMark 06 van stal gehaald.

3DMark 06
DC100 - Brazos E450 2299 3DMarks
Celeron G530 2736 3DMarks
A6-3500 5174 3DMarks

De A6 maakt uiteraard korte metten met de andere CPU's, simpelweg omdat de IGP van dit ding veel krachtiger is (de CPU is dan ook een stuk duurder). De score zelf verklaart nog niet alles, als je kijkt naar hoe de tests verliepen, dan liep het niet helemaal soepel (de 3Dbenches van 3Dmark zijn natuuriljk wel vrij zwaar), maar ik heb het slechter zien lopen op oudere systemen van jaren geleden.

Energieverbruik
Bij de Windbox wordt een kleine adapter meegeleverd, die 2.1A kan leveren op 19V, wat neer komt op een maximum vermogen van zo'n 40W. Ik heb opgenomen vermogen gemeten in 4 situaties;
• tijdens boot
• in idle
• tijdens het afspelen van een 1080P videofile
• tijdens een OCCT CPUtest.

Deze heb ik vergeleken met de A6-3500 en de Celeron G530 setups.

Energieverbruik - boot

Windbox 28 W
A6-3500 77 W
Cel G530 62 W

Zou ik hem zelf kopen?
Deze Windbox is helaas geleend en moet dus weer terug. Ik vind het echt een ontzettend geinig apparaatje. En ja, ik zou hem zeker zelf kopen als ik een HTPCtje zoek dat lekker compact is en waar ik verder niet veel meer aan hoef te doen. Het tweakgehalte van dit apparaat ligt niet zo heel erg hoog, maar heel erg is dat ook niet.
Als systeem om dagelijks mee te werken is het een prima systeempje (het voelt stukken vlotter aan dan mijn Celeron 723 notebook) als je je taken beperkt houdt tot internetten, wat standaard officewerk en dergelijke. Gamen kan, maar daarvoor is dit systeem niet het systeem bij uitstek. In dat opzicht zou ik iets anders verkiezen boven dit apparaatje.

De Windbox is gewoon een klein tof ding. Het heeft geen gigantische prestaties maar dat pretendeert dit ding ook nergens te hebben. Het grote voordeel van deze computer is dat hij weinig plaats inneemt, goedkoop is en nog best redelijke prestaties levert met een beperkt stroomverbruik. Een groot nadeel vind ik de geluidsproductie van de fan onder load en het ontbreken van USB3.0. Als het wat duurder had mogen zijn is een SSD een goede upgrade, dat boost het systeem nog meer.

Gallery

Foto's geheel schaamteloos gejat van de MSIsite

Heb jij ook een MSI Wind Box DC100-017XEU?

Klein foutje bij de Blender benchmark in deze mooie review.
[/quote]De Windbox doet er een kleine 3 kwartier over om het model te renderen. De andere systemen doen er wat langer over. Nu is dit niet een applicatie die je echt op de Windbox los zal gaan laten, maar het geeft de Brazos CPU wel een duidelijke plek. [/quote]
De andere systemen doen er toch een stuk minder lang over?

Verder weer een klasse review (ben niet anders van je gewend).

Ik heb de Wind Box een half jaar geleden voor mijn zoontje als tweede machine gekocht. Makkelijk als er vriendjes/vriendinnetjes op bezoek zijn. Beetje surfen, wat web-based-spelletjes (World hotel etc), youtube geen problemen ondervonden, misschien door de wat lagere resolutie (oudere 19" 1280x1024 monitor). Draait prima op Linux Mint. Probleemloze installatie.

Ben nu Win 7 64 erop aan het zetten, had nog een licentie liggen, maar maak er toch een dual boot van.

EDIT:
Omdat ik toch een NAS heb is de opslag voor mij niet zo van belang, Heb binnenkort nog een SSD over, misschien dat ik die er eens inhang.

[Reactie gewijzigd door slb op 13 december 2012 19:42]

goed gezien, heb het gelijk even aangepast, langer moet natuurlijk korter zijn :P
YVW

Excuses voor de late reactie, maar ik heb een beroerte gehad en heb ff in het ziekenhuis gelegen. Ook had ik niet gebookmarkt.

Win7 64 draait redelijk soepel, maar de fan irriteert mij een beetje. Onder Win7 springt hij ook vaker aan dan onder Linux.

Wil hem toch op een of andere manier gaan modden.

Ik zat er al aan te denken om de SSD in een van mijn laptops te vervangen door een wat grotere, dus kan ik mijn hardwaredoorschuifsysteem weer toepassen en wat onderdelen defenestreren (LOL). Hdd-tje uit de Wind kan dan wel als externe USB-diskje dienst doen of in een mediaspelertje gebouwd worden.

Modden zal nog wel ff duren.
Is het ook mogelijk om op de Wind Box Windows 8 te zetten?
En wat zijn dan de prestaties?
Ja natuurlijk kun je er Win8 opzetten, het is gewoon een x86doosje. Ik kan het niet testen want ik heb het apparaat hier niet staan, en ik ga voor m'n plezier geen Windows8 draaien, maar het zal gewoon draaien.
Allereerst bedankt voor je supersnelle reactie.

Kun je het beargumenteren waarom je niet met Windows 8 werkt voor je plezier? Het is dus beter dat ik Windows 7 erop zet? Is het aan te nemen dat de prestaties met Windows 7 beter zijn dan met Windows 8?
Ik vind Windows 8 gewoon brak werken. De hele interface is gewoon inferieur ten opzichte van 7.

Als jij vrolijk wordt van 8, zet het er gerust op. Maar ik ga 't niet doen.
Nadat ik de positieve ervaringen heb gelezen. Heb ik de Wind Box aangeschaft.Ik gebruik hem nu drie dagen en word er helemaal gek van. Wat een langzaam ding is dit zeg. Vanmiddag bijna drie uur bezig geweest met het installeren van updates. Daarnaast kan ik nog beter en sneller internetten op mijn iPhone.

Ik begrijp de goede reacties op dit product dan ook niet.
Ik vond het ding helemaal niet langzaam. Natuurlijk is het maar een simpele APU die erin zit, je moet niet verwachten dat het ding een i5 kan evenaren, maar hier draaide 't ding altijd lekker soepel. Misschien dat je iets verkeerd doet?
Ik denk dat je verwachtingen te hoog lagen na de 'positieve' ervaringen gelezen te hebben, dit is een machine voor simpele taken en voor mensen die het niet erg vinden om geduld te hebben (zoals mijn moeder zie tweede post) :P en er stond meer dan 1 keer erbij dat het doosje 'net' HD content kon afspelen dus heel verrassend is het allemaal niet lijkt mij. Ook is er gezegd dat een SSD het werken beter zal laten verlopen en ook dit zit niet standaard in de Windbox, ik heb sinds vandaag een SSD die ik nog moet installeren ik zal jullie vertellen hoe dit afgelopen is. Ik gebruik een Vertex 2 voor de upgrade.
Sorry voor de late reactie, ik ben vergeten het topic te bookmarken.

Ik speel alles met VLC mediaplayer en ben er vanavond weer even aangeschoven om het een en ander te proberen. Nog geen tijd gehad om Win8 te installeren.

Ik heb de laatste AMD drivers gedownload, windows basic thema geselecteerd en in VLC alle renderers afgelopen. Ook geprobeerd met en zonder geluid en op een lagere resolutie.

Pas als ik de computer instel op 1027x768 loopt FullHD soepel, anders is het een drama.
Grappig is dat hij direct via de harde schijf nog veel slechter speelt dan een stream via de NAS.

Terw_dan. Welk OS heb je draaien, 32/64Bit en met welke software speel jij je software?
Ik had er Win7 64b op draaien icm MPC-HC. Dat draait een heel stuk soepeler dan VLC (want dat is op zich nog een best lompe speler af en toe).
Ik heb deze voor mijn moeder gekocht, zij is erg blij ermee het enige nadeeltje is soms de lage cpu power bij het updaten, installeren, en tergelijk je email checken dan reageert die gewoon supertraag maar dat kun je verwachten voor dat geld en deze spec's.

voor mensen die gewoon willen internetten en huiswerk willen doen en zo nu en dan een youtube video of dumpert willen kijken is dit zeer geschikt. FULL HD loopt bij ons niet vloeiend 720p echter wel.
Waar speel jij je fullHD materiaal dan mee af? Ik heb hier meerdere fullHD dingen afgespeeld, en dat loopt allemaal soepel.
youtube 1080p in fullscreen schokt bij ons, met chrome. mediaplayer classic vertoond beeld ook niet soepel maar met herhalend schokkend beeld indien je fullscreen full hd 1080p content afspeelt.
Youtube zou kunnen, maar dat heeft waarschijnlijk te maken met flash, die is nu eenmaal ranzig traag, hoewel het hier wel goed gewerkt heeft (maar dan in Opera, die bevalt me op tragere systemen sowieso stukken beter dan Chrome).
Mediaplayer classic trekt fullHD met een vrij lage CPUload, omdat de hardwareacceleratie van dit ding daar goed genoeg voor is.
ik heb het idee dat de hardeschijf niet onschuldig is aan het geschok, mogelijk toch een ssd in de toekomst
Dat zou misschien kunnen. Een SSD zal het systeem natuurlijk wel stukken vlotter aan laten voelen, hoewel ik deze harde schijf toch niet bijzonder traag vond.
Erg toffe review weer! Ik ben al een tijdje op zoek naar een kleine vervangertje voor de desktop die mijn ouders hebben staan en dit lijkt me een goede keuze.

Zeker voor de prijs een leuk compact systeempje! :)
Vorige week dit modelletje ingezet als Mediacenter. Frisse installatie van WiN7 X64.

Installatie ging soepeltjes, en redelijk vlot.

Tijdens installatie (aangesloten op een oud LCD panel op1024x768) ging HD weergave prima, zelfs een 3d (sbs) film speelde goed af.

Aangesloten op de TV beneden, draaiend op 1920X1080 draaien 720p HD films matig (haperend) 1080P films slecht (meer haperen en encoding fouten) en 3D slaat vrijwel direct vast om vervolgens elke 10 seconde een frame weer te geven. Hierbij staat alles op "high performance" en Aero de nek om gedraaid.

De GPU lijkt in dit geval echt moeite te hebben met weergave van films op full-hd. Vreemd, vooral gezien in het Catalyst control center legio opties zijn om je HD films mooier te laten afspelen.

Vanavond gaat 'ie weer uit de kast en ga ik eens proberen een trial van Windows8 te installeren. Kijken of deze de Windbox genoeg adem geeft om op zijn minst een 1080p film normaal te kunnen spelen.

Tot dan: terug naar de ingebouwde streamer in de Smart-TV die het wonderbaarlijk genoeg wel genoeg spierballen heeft om alles vloeiend te spelen.
Waar speel jij je films dan mee af? Ik heb hier prima 1080P spul zonder haperingen afgespeeld met MPC HC
Ja klopt! Ik heb even verder gaan graven in de forums en heb naar aanleiding van wat tips XBMC geinstalleerd.

Probleem met slechts een 50MB download geheel opgelost. FullHD (1080p) draait super soepel en werkt nog perfect samen met de oude Mediacenter afstandbediening die ik vorig weekend tegenkwam.

Fantastisch!
sws +1 voor dat laatste pluspunt _/-\o_
Tip: zet er Ubuntu op en misschien een SSD in en het is razendsnel :)
Tip: zet er Ubuntu op en misschien een SSD in en het is razendsnel :)
Ik heb vandaag de Windbox DC111 binnengekregen. Misschien dat ik 't daarmee kan proberen :)
ben ook wel benieuwd naar de performance verschillen tussen deze en de Celeron versie.
Beide hebben overigens VT, dus leuk als virtualisatie box in een cluster.
cephfs is ook leuk om naar te kijken, werd ik door iemand op gewezen :).
Leuke SAN en private cloud bouwen :).
Zou je met deze Wind Box, ook Minecraft kunnen spelen ? :P
Is leuk voor op de kids hun speel kamer, uit t zicht neer zetten en t staat veilig! :P
Zou je met deze Wind Box, ook Minecraft kunnen spelen ? :P
Ik heb geen idee eigenlijk, geen idee hoe zwaar Minecraft nog is tegenwoordig. Het is natuurlijk wel een bakkie van zo'n 3 jaar oud al, en toen was het al geen krachtpatser. Ik denk dat je beter uit bent met een wat moderner systeempje, zoals een ASRock BeeBox of een Gigabyte Brix.
Bedankt voor je snelle reactie!
Minecraft is niet zo super zwaar, draai nu met een oud pctje een AMD, beetje gelijk aan Dual Core, met onboard graphics, dus niet eens een gpu erin.
en draait stabiel met 40/45 fps.