Specificaties 120mm diameter met 31dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Hyper 212 EVO Review

len-art 30 december 2012, laatste update op 17 november 2015, 14.295 views

Cooler Master Hyper 212 EVO

Pluspunten

• koelvermogen
  • installatie

Minpunten

• de meegeleverde fan

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 4

voorwoord

Ik heb ongeveer 6 maanden geleden de Cooler Master 212 EVO gekocht. Na 6 maanden vond ik het wel tijd voor een review, en hier is ie dan. Houd er rekening mee dat alle temperatuur metingen gedaan zijn in een open "kast"

Specificaties

CPU Socket Intel
: LGA1366/1156/1155/775
AMD Socket: FM1/AM3+/AM3/AM2+/AM2
maten (W / H / D):120 x 80 x 159 mm (4.7 x 3.1 x 6.3 inch)
koeler maten: 116 x 51 x 159 mm (4.6 x 2.0 x 6.3 inch)
koeler materiaal: 4 Direct Contact Heat Pipes / Aluminum vinnen
koeler gewicht: 465g (1.03 lb)
Fan maten (W / H / D): 120x120x25 mm
Fan snelheid: 600 - 1600 RPM (PWM) 10%
Fan Airflow: 24.9 - 66.3 CFM 10%
Fan Air Pressure: 0.3 - 1.7mm H2O 10%
Fan levens uren: 40,000 uren
Fan geluid (dB-A): 9 - 31dBA

reden van aankoop

Ongeveer 6 Maanden geleden heb ik een computer gebouwd. Omdat deze computer helemaal open is, is voor deze computer ook niet een hele zware CPU koeler nodig. Na een zoektocht op[ internet kwam ik dus ook uit bij de Cooler Master 212 EVO. Deze koeler koelt een I7 2600K @4.2GHz en dit doet hij verrassend goed. Meer hierover meer verder in deze review. Verder bestaat mijn computer uit een MSI p67a-GD65(b3), een HD 6770, 16 GB HyperX geheugen en nog wat (onbelangrijke) spullen.
Hopelijk kan ik je met deze review genoeg informeren over de CM 212 EVO

uitpakken

De doos zelf is redelijk klein maar alles wat je erin zou verwachten zit er ook in. De kans is klein dat de koeler beschadigt tijdens het transport omdat alles in een 2e plastic verpakking zit.

In de doos zit:
  • 4 ruberen stikkertjes, tegen de vibratie als je een 2e fan bevestigt
  • 1 tubetje koelpasta
  • 1 "dopje" om de backplate mee vast te schroeven
  • gebruiksaanwijzing
  • een blaadje over de garantie

monteren

Het monteren gaat eigenlijk heel erg gemakkelijk en ik verwacht ook niet dat de koeler zomaar los komt. De backplate schroef je vast door meerder van een schroef met een de aan de ene kant schroefdraad aan de buiten kan en aan de andere kant schroefdraad in de binnenkant (hierin schroef je later de koeler vast met weer andere schroeven.) Je steekt de kant met de schroefdraad aan de buitenkant door de gaten van het moederbord en de gaten van de backplate en maakt deze vast d.m.v. een moer. De moer kan je gemakkelijk vastdraaien d.m.v. het dopje dat je bij de koeler krijgt.

Als de backplate geplaatst is, is het alleen nog maar een kwestie van koelpasta er op en de koeler er op schroeven. Ze hebben een volledige tube koelpasta mee gegeven dus je kan de tube nog makkelijk een 2e keer gebruik

Ruimte

De koeler zelf neemt niet veel ruimte in beslag. Als je fan boven het ram geheugen installeert moet je wel oppassen met de hoogte van het geheugen. Als je bijv. gewoon reepjes hebt zonder grote koelers zal het geen probleem zijn. Zo zal de Kingston HyperX KHX1600C9D3K4/16GX voor geen problemen zorgen, maar ram geheugen zoals de Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9 zal niet passen als je de fan aan de rechter kant van de koeler installeert (dus boven het ram geheugen.)

warmte

ik heb ook een Nexus Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm gekocht. Ik heb deze fan eigenlijk alleen maar gekocht om stof onder het moederbord vandaan te blazen, maar omdat ik wel beniewd was naar de prestaties in vergelijking tot de standaard fan heb ik dit maar even getest.

De CPU die gebruikt is, is een I7 2600K @4.2GHz. Ik heb deze koeler niet kunnen vergelijken met andere koelers omdat ik die simpel weg nooit gebruikt heb. De prestaties van internet af halen was ook geen optie omdat die onder andere omstandigheden zijn getest.

Houd er wel rekening mee dat beide fans op verschillende snelheden draaien

Naar mijn mening presteert deze koeler wat betrefd koeling best wel goed. Het is een redelijk goedkope koeler en weet een I7 2600k @4.2GHz redelijk goed te koelen. Dit is natuurlijk wel in een open kast gemeten. Ik verwacht dat in een gesloten kast de prestaties qua warmte minder goed zal zijn dan in mijn geval.

Geluid

qua geluid valt deze koeler best wel tegen. Hieronder een video waarin je de 2 fans na elkaar kan horen.

Qua geluid is het eigenlijk wel duidelijk welke fan je beter kan installeren. Zoals te zien is in de grafiek van de warmte is het verschil qua temperatuur niet zo groot.
Helaas is de meegeleverde fan een minpuntje van de koeler. Ik zou dus aanraden om als je deze koeler neemt er wel een andere fan op te zetten. Ook met extra fan ben je nog niet eens 35 euro kwijt.

De Cooler Master 212 EVO is een hele goeie koeler qua prijs/kwalitiet. Hij is zelfs in staat om een I7 2600K @4.2Ghz redelijk goed te koelen. Het enige minpuntje is de fan, die is redelijk luidruchtig. maar verder, top koeler!

Heb jij ook een Cooler Master Hyper 212 EVO?

Ik volg het even niet, in de grafieken geeft de stockfan lagere temps dan de Nexus fan en toch beweer je dat de Nexus beter is.....??
Aangepast. Beetje raar ja.
Ik bedoel dus dat de Nexus fan veel stiller is en dat het verschil qua temperatuur niet zo groot is.
10% verschil bij load ;)
Niet vergeten dat de nexus fan 432 rpm lager draait, dat meegenomen is die een stuk beter.
NICE filmpje!
Fijn dat iemand zo veel moeite doet om een goed beeld (soundscape in dit geval ;) ) te schetsen van de geluidsdruk!

Origineel en doeltreffend!

De grafieken zijn echter misleidend. Een breukje in de grafiek is op zijn minst nodig, of gewoon de volledige grafiek weergeven. Anders kun je beter cijfers noemen. Nu misleidt de visuele weergave alleen maar en dat is het tegenovergestelde van het doel dat ook jij voor ogen had, nietwaar?

Alsnog echt kudos (Grieks voor respect, zoals weinig mensen weten, niet van Geenstijl) voor je filmpje!

[Reactie gewijzigd door ZebeDeuS op 8 september 2012 17:30]

Mooi dat het filmpje goed bevalt.

Ik heb de grafieken met excel 2013 (preview) gemaakt en ben niet bepaald een excel expert. Als iemand toevallig zou weten hoe je de grafiek bij nul kan laten beginnen zou ik zeker op prijs stellen en ben ik ook bereid om de grafiek aan te passen. Ik ben al aan het zoeken op Google maar kom er niet direct uit. Ik heb overigens ook office 2007 op mijn computer staan dus als het daarmee net wat makkelijker gaat is dat ook een optie.

Edit1: Ik heb de optie gevonden en de grafieken worden vandaag nog aangepast.

Edit2: gefixd

[Reactie gewijzigd door len-art op 8 september 2012 19:02]

Goede review, was op zoek naar een CPU koeler en heb zelf ook nog Nexus Real Silent fans liggen, met name bedankt voor de video! Dat doen er maar weinig terwijl het toch erg handig is als je het hebt over een 'luide' of 'stille' fan, wat natuurlijk relatieve begrippen zijn.
Ben deze ook van plan aan te schaffen. Het is moeilijk om al die CPU fans de juiste te kiezen die:

- Makkelijk te monteren is
- Stil koelt
- Goed koelt zodat je ook nog ruimte hebt om over te klokken.

Heb op dit moment een Intel Core i7 3770K, kan je me deze aanraden of zijn er op het moment alweer betere koelers?
Aan 2 van jou voorwaarden voldoet deze koeler prima. Deze koeler is makkelijk te monteren en koelt goed. Helaas maakt de meegeleverde fan redelijk veel geluid maar dit is op te lossen door er een andere fan op te zetten. Een hele goede keuze daarvoor zou zijn deze noctua fan
Op dit moment word mijn cpu, intel core i7 2600K @4.2 GHz, in idle max 37 graden C en onder load max 67 graden C met de standaard mee geleverde fan. Dit is inmidels wel in een gesloten systeem met een goede airflow.

mocht je toch iets meer willen uitgeven, dan kan ik de Cooler Master Hyper 412S aanraden.
heb je ook geporbeerd rpm te verlagen ? via de bios en hoe is dan de geluidsomgegeving ?? want dt scheelt een nieuwe fan kopen ?
die vinnen van dat koelblok zijn dus echt scherp je snijdt je er zo aan
Je review, en in het bijzonder het filmpje, heeft me overtuigd. Ik heb de 212 EVO gekocht en er gelijk 2 Nexus fans bij gedaan. Ben er ook erg over te spreken, gezien de prijs.

Nette review ;)
Bij mij maakt de fan echt amper geluid op 1400 rpm? Ook op 100% vermogen hoor ik niet zo'n lawaai als in het filmpje
De Cooler Master Hyper 212 Evo is een CPU fan, maar de Nexus Real Silent is toch geen CPU fan? Hoe kan je die dan vergelijken?
Heb deze koeler op mijn 2600k gezet ipv de hyper 212+.
De plus heeft de blademaster@2000rpm fan terwijl de evo een lagere toeren fan heeft.
De 212+ zit nu op een 965BE, vandaar dus de switch.
Affin, de ventilator die bij de evo komt is niet erg goed, ik heb de blademaster 2000rpm er voor in de plaats gedaan en dat scheelt zo'n 8C.
Die had ik dubbel en was toch al gewend aan de geluids produktie van de 212+.
Draai op 4,5Ghz, al bijna 3 jaar en max temp met prime95 is rond de 70C.
Op 4,2Ghz kom ik echt niet over de 60 heen.
Dus voor de mensen die nu nog deze koeler willen aanschaffen, zet er dan een betere ventilator op, dat scheelt behoorlijk.

ps. het amerikaanse model van de evo heeft ook een 2000rpm ventilator. Die doet het dus beter dan de europese die maar op zo'n 1500/1600rpm draait.
Past deze in een CM k380, ik heb namelijk volgens CM 155mm hoogte voor de CPU maar deze cooler is 159mm?